Tullkammaren blir förstärkt InfoPoint i Motala hamn i sommar

Senare i vår stänger den traditionella turistbyrån i Motala hamn till förmån för ett modernare koncept. Den nya modellen för besöksservice bygger på att informationen följer med det delade värdskapet och flyttas dit turisterna naturligt rör sig, på nätet och ut hos turismaktörerna.

Ett av Motalas mest besökta resmål är Motala hamn. Därför är Tillväxt Motala AB, som via ett uppdrag från Motala kommun ansvarar för besöksinformationen, mycket nöjda med att i samarbete med Svecia Travels AB kunna erbjuda en förstärkt InfoPoint med turistinformatörer på plats hos Tullkammaren i Motala hamn. Tullkammaren är under perioden juni till augusti bemannad dagligen 10-18.

–          Lokalens läge och personalens erfarenhet gör oss övertygade om att turisterna kommer att uppskatta denna service. Ett bra komplement till vårt övriga utbud, säger Pia Axelsson som arbetar med besöksservice på Tillväxt Motala AB.

–          Vi ser fram emot uppdraget, vi tycker det är en spännande utveckling av besöksnäringen i Motala. Med tanke på att hamnen är så välbesökt på sommaren känns det rätt att det finns en förstärkt infoPoint här, säger Lotta Karlsson, vd Svecia Travels.

Det kommer totalt finnas sexton InfoPoints hos lokala aktörer runt om i Motala kommun i sommar. En Infopoint erbjuder broschyrer och kartor samt möjlighet till personligt bemötande. Turistinformation som alltså kombineras med aktörernas ordinarie utbud och verksamhet. Konceptet InfoPoints har utvecklats av den nationella branschorganisationen Visita.

Tillväxt Motalas egna personal kommer att ge service till InfoPointsen med utbildning, information och material, samt erbjuda sina ordinarie tjänster som att finnas på telefonen, e-post och webben. Turistmagasin och besökskartor, liksom digitala skärmar och karttavlor tillhandahållas genom samarbete med Östgötamedia.