8. Annonsera i sociala medier

Att hitta kunder eller nå ut med prioriterad information via annonsering i sociala medier behöver inte kosta mycket. Här kan ni nå många men också nå ut till väldigt smala målgrupper. Lektion 8 i ”Bygg ditt varumärke digitalt med Emelie” är en crashcourse i annonsering på Facebook och Instagram.

Bygg_ditt_varumarke_med_emelie

Annonsering i sociala medier är idag en effektiv marknadsföringsstrategi för att nå många, kvalitativa och relevanta personer. Till skillnad från reklam i till exempel tidningar eller i radio, kan ni med annonsering i sociala medier styra över vilka som ska se era budskap genom att rikta dem mot valda målgrupper. Ni behöver inte heller vänta för att få ses siffor på hur många som sett er annons, vilka som engagerar sig och hur många som klickat sig vidare till er hemsida. Det kan ni följa till och under tiden annonsen är igång.

Vilka kanaler finns det att välja på?

  • Facebook
  • Google ads
  • Instagram
  • Linkedin
  • Pinterest
  • Snapchat
  • Twitter
  • TikTok
  • Youtube

Sett till räckvidd och användarvänlighet når ni flest enklast via annonsering på Facebook och Instagram. Med hjälp av Facebooks egna annonseringsverktyg Facebook Ads Manager kan ni enkelt komma i gång att skapa annonser eller marknadsföra redan publicerade inlägg. Eftersom de två plattformarna har samma ägare, möjliggör Ads manager att ni kan skapa både annonser på Facebook, Instagram, Instagram story och i appar.

Har ni ett kopplat betalkort så går det också att snabbpublicera annonser genom att befinna er på ert FB-konto eller Instagram. Men ni får mer kontroll på till exempel målgrupp, budget och annonsutformningen i Ads manager. Att det finns olika sätt att göra annonser på Facebook kan vara lite förvirrande.

Enkelt förklarat så är Ads manager det mest utvecklade sättet och alternativ som Annons, Annonscenter och ”Marknadsför inlägg” light-varianten.

Vad kostar det?

Det är helt upp till er. Enkelt förklarat brukar man säga att ju mer pengar ni lägger, desto fler kommer se er annons. Det är en sanning med modifikation, för bra material som lockar till klick och engagemang kommer rankas upp av algoritmer och göra att fler ser era annonser. Men, ju pengar ni pytsar in desto fler kommer se ert material absolut.

Börja inte med några supersummor utan kanske några hundralappar och kika sedan på resultaten för att se vad som händer. Hur många nådde ni och framför allt; gjorde de det ni ville. Till exempel om målet var att få dem att gå in på er hemsida, fokusera på det. Det är inte bara räckvidden som är det intressanta att följa upp. Om ni inte fick de resultat ni ville, fundera på varför. Kan ni skriva en bättre text, kanske byta bild eller göra något annat? Det här är absolut den stora vinningen med marknadsföring på sociala medier. Genom att följa upp era resultat och testa först med lite pengar kan se om er kampanj flyger.

På så vis är det mindre chans att ni betalar för något som inte funkar och inte når ut.

Två sätt att synas i flödet

Det är lätt att tänka annonsformat (bild + text + call to action) när man funderar på att marknadsföra innehåll, men glöm inte bort möjligheten att köpa räckvidd på organiskt innehåll ni redan har publicerat. Märker ni att ett inlägg får mycket interaktion kan ni boosta det med lite pengar för att få ännu fler att se det. Algoritmerna har redan plockat upp att det skapar engagemang vilket betyder att ni med bara några hundralappar kan få många fler att se det.

När vi gör annonser på sociala medier, fundera lite extra på utformning. Läs på om vilken storlek bilden eller filmen bör vara för att se bäst ut. Lägger man på en call to action-knapp ska till exempel bilden helst vara kvadratiskt för att inte få en vit inramning. Det finns massor bra guider en googling bort, en bra källa är Facebooks egen guide som ständigt uppdateras om något ändras.

Den hittar ni här >> Välj rätt storlek på bilden i din annons | Facebook Business hjälpcenter

Hur får ni era annonser att flyga?

När ni gör annonser i Ads manager får ni möjlighet att välja var annonsen ska synas. Här är det värt att ta en funderare. Rent generellt är vi mer benägna att gilla en bild på Instagram än en video. Men prova vad som funkar för er, och följ upp! Vi har olika förväntningar på olika konton. Håller er tilltänka bild för att publicera på Instagram där vi är lite mer svårflörtade när det kommer till att stanna till för att registrera inlägg. Har inlägget rätt format för att synas i alla flöden?

När det kommer till målgrupp finns det massor sätt på sociala medier att trigga rätt målgrupp. Bara genom att byta ut bilden men använda samma text kan ni till exempel få fler att engagera er. Välj till exempel en bild på en familj och gör en målgrupp där ni pinpointar gruppen familj genom att välja ålder och intressen. Eller lägg lite extra tid på att klippa om en film till flera versioner för att skräddarsy dem till olika målgrupper.

Det här är den stora vinningen i jämförelse med traditionella medier. Sociala medier tillåter er att publicera flera annonser med olika bilder och budskap för samma summa pengar. Lägg inte alla ägg i en korg!

Snabbguide till hur ni gör en annons i Ads manager

1. Gå till adminverktyget
Gå till Facebooks Ads Manager och klicka på gröna knappen ”Skapa”. Du kan skapa ett annonskonto samtidigt som din första annons.

2. Skapa kampanj
I nästa steg väljer ni målsättning. Det vanligaste är räckvidd och trafik, men det finns flera att välja på. I det här läget kan ni också hoovra med pilen över i:et så får ni en kortförklaring över de olika valen som är:

  • Varumärkesmedvetenhet: Detta mål handlar om att öka medvetenheten om ert varumärke, företag, produkt, tjänst eller app.
  • Räckvidd: Med räckvidd som mål kan man också driva medvetenheten om ditt varumärke, företag, produkt, tjänst eller app. Skillnaden mellan räckvidd och varumärkesmedvetenhet är att räckvidd möjliggör en större målgrupp.
  • Trafik: Trafikmålet använder man för att driva in besökare till hemsidan. Man kan också använda detta mål ifall man vill skapa ett erbjudande för en specifik målgrupp.
  • Interaktion: Med interaktion som mål vill man att fler personer som ser annonsen även interagerar med den tex. kommenterar eller gillar.
  • Appinstallationer: Appinstallationsmålet är utmärkt om man vill få användare att ladda ner din app.
  • Videovisningar: Videovisningar som mål kan man använda ifall man kör en videoannons, bildspelsannons eller story-annons. Detta är ett effektivt mål om man vill skapa medvetenhet kring varumärket och/eller produkter.
  • Leadgenerering: Annonsering med leadsgenerering som mål är bra för att samla information från intresserade och potentiella kunder. Information man kan samla in är till exempel mailadresser då man i framtiden kan skicka ut nyhetsbrev och andra utskick.
  • Meddelanden: Om du vill att din målgrupp ska höra av sig till er via messenger eller Instagram direct så är det här ett bra mål. Kanske för att b om en offert eller boka in ett möte.
  • Olika konverteringar: Tre ganska självförklarande konverteringar. Välj bland dessa om du vill att din annons ska leda till en action, visa upp ert sortiment eller besöka din butik om de är i närheten.

3. Skapa adset
a) Välj budget och schema
Välj när och hur länge annonsen ska synas och hur mycket den får kosta. Välj mellan daglig budget eller livstid.

b) Välj målgrupp
Du kan välja utifrån en stor mängd parametrar, som kön, ort, ålder, intressen, yrke, vilka sajter de besökt, och du kan utgå från ditt kundregister eller mejllistor.

Installerar du en Facebookpixel på din sajt eller använder apphändelser för dina appar kan du rikta annonser mot människor beroende på vad de gjort på din sajt eller i din app – till exempel tittat på en vara men inte avslutat köpet. Du kan även skapa ”lookalike-målgrupper” med människor som liknar någon av dina tidigare målgrupper som har gått bra, eller de som är ”look-a-likes” till personer som gillar din sida.

c) Välj placering
Du kan välja om annonserna ska visas för dator och/eller mobil och Iphone och/eller Android, vilka sajter annonsen ska visas på – till exempel Facebook, Instagram och/eller Messenger – och var på dessa sajter.

4. Skapa annons
Namnge din annons och koppla den till din önskade identitet på Facebook och/eller Instagram som du är admin för. I det här steget kan du också välja att marknadsföra en redan befintlig post på er FB-sida eller Instagramkonto under ”Annonskonfiguration”.

Välj om du vill ha en eller flera bilder, en video eller ett bildspel. Du kan även lägga till fullskärmsformat, det vill säga en sida kunden kommer till när de klickar på annonsen, där du kan visa produkter, text, bilder eller kanske ett formulär.

Välj text, bild och/eller film, eventuell url och call to action-knapp. Facebook föredrar annonsbilder med lite eller ingen text, annars kanske de inte godkänns eller visas för färre människor. Tänk på att förhandsgranska hur den färdiga annonsen blir.

5. Vänta
Nu ska annonsen godkännas av Facebook.

6. Glöm inte det viktigaste! Klona, testa, agera
Det är i Ads Manager som du också kan följa resultaten för alla annonser. Här kan du även kopiera annonser och adsets för att skapa nya med annan placering, målgrupp, utformning, budget och schema. På så vis kan du testa vilka som går bäst och pausa de som inte går så bra.

Avslutningsvis

Som med allt behöver man göra en sak flera gånger för att bli bra på det. Facebook har de senaste åren gjort en hel del ändringar i deras annonseringsverktyg och det är idag mer lättanvänt än någonsin. Men det kräver att man har tid och tålamod för att inte missa att bocka i rätt rutor. Facebook har också en tendens att hela tiden vilja skruva på sina verktyg för att det ska bli så lätt för så många som möjligt. Det här kan vara väldigt frustrerande om du redan jobbar i verktyget och har lärt dig vart du går för att göra vad.

Vi är alla olika duktiga på kommunikation och sociala medier. Bara för att man kan göra saker själv, betyder det inte att det blir bra. Att få hjälp med sina sociala medie-kanaler eller annonsering, eller båda delarna, kan vara en väl värd investering.

Detta är del 8 i en serie. Här hittar du övriga lektioner >> Bygg ditt varumärke digitalt med Emelie

Emelie Fredriksson

Publicerad: 30 september 2021
Senast uppdaterad: 02 februari 2023

Hittar du inte vad du söker?