7. Bli vän med algoritmerna

Har du hört talas om begreppet algoritm? Om inte är det dags att spetsa öronen. I lektion 7 i ”Bygg ditt varumärke digitalt med Emelie” är det dags att stiga in i algoritmernas värld.

Bygg_ditt_varumarke_med_emelie

Kort beskrivet är en algoritm en regel som används för att hantera stora mängder information, eller data. Algoritmer är programmerade att bestämma hur datainformation ska hanteras, och vad datan ska leda till. När det kommer till sociala medier används algoritmerna för att sortera fram och bort vad användarna ser i sitt flöde. Det här innebär att om du inte följer algoritmernas spelregler, så riskeras dina eller ditt företags inlägg att sorteras bort. Framför allt när det kommer till organiskt innehåll, men också era annonser och inlägg kan prioriteras ner och få sämre räckvidd.

På Facebook bestämmer algoritmen framför allt vilka inlägg den ska prioritera och i vilken ordning de ska visas i en användares flöde. Tidigare presenterades allt innehåll i sociala medier i kronologisk ordning. Men i takt med att vi fick fler vänner eller gick med i fler intressegrupper blev flödet för många snart omöjligt att överblicka. Numera ger istället algoritmen oss vad den tror att vi tycker är viktigast.

Algoritmer i sociala medier är också programmerade att fånga upp det som är populärt och som många användare på något sätt interagerar med, det vill säga material som många användare gillar, delar vidare eller på något annat sätt interagerar med. På Facebook premieras ofta innehåll som blivit viralt, ett viralt inlägg är ett inlägg som snabbt delas vidare och har många interaktioner och på så sätt sprider sig till allt fler användare. På Instagram premieras till exempel nära vänners bilder och inlägg som du tenderar att gilla.

Generella saker att tänka på när det kommer till algoritmer

Olika sociala medier plattformar har olika algoritmer och fungerar på olika sätt. De utvecklar algoritmerna och deras mjukvara regelbundet. Just nu går den generella utvecklingen mot rörlig video och sådant prioriteras upp. Men många plattformar försöker hänga på trendspaning om att det är ljud som är nästa stora sak, och försöker utveckla det området. Så om ett år kan det vara ljud som prioriteras. Det är inte alltid lätt att hänga med, och plattformarna är alla olika transparanta med vilka algoritmer det egentligen är som styr vad som syns och inte.

Här kommer en lista med några generella saker att tänka på när ni postar inlägg på sociala medier:

Posta inlägg regelbundet
De flesta stora sociala medier plattformarna vill att användarna ska vara aktiva. Därför får inlägg ofta större spridning, om man postar inlägg regelbundet.

Interaktioner
På flera av de stora sociala medier plattformarna, visas inlägg till en mindre del av användarna först. Det sker för att algoritmerna ska se och mäta engagemang. Ju fler interaktioner, gillmarkeringar och kommentarer inlägget får i början, desto fler visningar brukar inlägget få. Så se till att ge era följare vad de vill ha. Kika reglelbundet på er statistik och vilka inlägg som skapar mest kommentarer och som gillas. Gör mer av dem!

Integrera mera
Var aktiv, genom att gilla och kommentera på bilder. Sociala medier är till för att användare ska integrera med varandra. Detta är något som algoritmerna är anpassade efter och därför är det bra att vara aktiv på olika sätt.

Externa länkar
Inlägg som innehåller externa länkar till sidor som tar lång tid på sig att ladda eller på andra sätt har lågt förtroende kommer automatiskt nedprioriteras av plattformarna eftersom de vill att användarna ska stanna så länge som möjligt just på deras plattform.

Posta inlägg i rätt tid
De stora plattformarna har bra statistisk som du kan se. Exempelvis kan du se vilken tid som just dina följare är som mest aktiva. Det kan även vara bra att testa att lägga upp bilder på olika tider, för att se vilken tid som ger dig bäst respons på dina inlägg.

Plattformarnas egna algoritmer

Facebook

  • Popularitet
  • Relevans
  • Aktualitet
  • Video längre än 1 minut

Tänk på att syftet med Facebook-algoritmen är att visa innehåll som användaren kommer att reagera på. Du tjänar alltså otroligt mycket på att engagera och inbjuda till interaktion. Det är också mycket viktigt att vara aktiv, vilket ställer krav på att regelbundet producera inlägg och content av hög kvalitet.

Instagrams algoritmer

  • Intresse – kommentarer, visningar, fastnålade inlägg och gillningar
  • Likeability – ju fler av era inlägg en användare gillar, desto fler kommer den se
  • Frekvens – hur ofta du postar
  • Följare – antal följare och hur aktiva de är

Instagram är framför allt en plattform för bilder. Hur många som ser dem handlar både om hur många reaktioner de får men även hashtags. Många upplever att Instagrams hårda algoritmer gör det svårt att nå ut, men allt handlar om hur bra material ni skapar. Slutar en användare att gilla era inlägg kommer ni snart försvinna ur den personens flöde. Instagram handlar mycket om att vårda sina relationer och leverera bra material regelbundet.

LinkedIns algoritmer

  • Prioriterar inlägg som användare tar lång tid på sig att gå igenom, som video och längre textinlägg.
  • Boostar innehåll som använder LinkedIn egna verktyg, till exempel LinkedIn Events.
  • Använd maximalt tre hashtaggar, över tio kan tolkas som spam av algoritmen.
  • Innehåll som engagerar. Ju mer engagemang ditt inlägg får under den första timmen efter det publiceras desto bättre.
  • Posta inlägg i rätt tid; se punkten innan! Just LinkedInd algoritmer kräver att man postar inlägg i rätt tid för att inte få sämre räckvidd.

I stora drag kan man säga att algoritmen säkerställer att ett inlägg är trovärdigt och relevant. Relevans är viktigare än publiceringsdatumet på LinkedIn, därför är det vanligt att man som användare ibland ser relevanta inlägg från ett par veckor sedan i sitt flöde, i stället för nyare men mindre relevanta inlägg.

Algoritmer är föränderliga

Det kanske allra viktigaste att ta med sig är att algoritmer är föränderliga. Vad som funkar idag kanske inte funkar imorgon. Av den orsaken gäller det att hålla sig uppdaterad och vara redo att förändra sitt digitala arbete. Våga experimentera!

Detta är del 7 i en serie. Här hittar du övriga lektioner >> Bygg ditt varumärke digitalt med Emelie

Emelie Fredriksson

Publicerad: 02 september 2021
Senast uppdaterad: 02 februari 2023

Hittar du inte vad du söker?