Brunneby – ett historiskt familjeföretag

Alldeles bedårande vackert, mellan Göta kanal och Brunneby kyrka, som byggdes av Heliga Birgittas morfar, ligger Brunneby musteri. Idag en av Sveriges största gårdsbutiker som lockar besökare från hela landet. Allt började med en annan morfar som under krigstiden förfasades över att fallfrukten inte togs tillvara.

Kvinna i randig tröja och glasögon står i kassa. I bakgrunden syns flaskor med saft och sylt.

Vi träffar barnbarnet Lisa Allard som har vuxit upp i verksamheten och idag arbetar som marknadsansvarig. Hon berättar att morfars namn var Carl Gösta Kjellin och att det var han som grundade det idag så blomstrande företaget. Han köpte en juicepress och började resolut producera juice i källaren i herrgården. Ryktet gick och snart vallfärdade folk med sin frukt.

Det var förstås mycket äpplen men även svarta vinbär, hallon, jordgubbar och körsbär. Rabarber odlade man själv men övrig frukt och bär köptes in. En del av juicen såldes till apotek som använde den till att smaksätta mediciner.

Verksamheten växte och på 70-talet arrenderade Carl Gösta ut marken, lade ner sitt jordbruk och satsade helhjärtat på musteriet.

Växte upp i musteriet

Det blev naturligt att barnen Eva och Gunnar tog över verksamheten när Carl Gösta gick bort alldeles för tidigt i cancer. Syskonen förvaltade arvet och verksamheten utvidgades, Eva arbetar idag som ekonomiansvarig och Gunnar som vd.

I slutet av 80-talet tog Eva fram syltserien och Lisa berättar:

Jag minns att jag och mina småsyskon sjöng för mamma när hon kokade och rörde om i grytorna ”Eva-sleva-sylt”. Vi växte så gott som upp i musteriet.

1984 började Gunnar tillverka cider, vilket gjorde succé. Affärerna tog fart och äppelcider är sedan dess den ständiga storsäljaren. I fjol tog dock ”mousserande smultron” upp kampen lite, återstår att se vilken smak som blir säsongens storsäljare.

Lisas syster Ellen driver restaurang Bettina alldeles intill gårdsbutiken och tillsammans utgör de båda verksamheterna ett mycket populärt resmål. Tredje generationen är nu alltså med och driver utvecklingen vidare med ständig följsamhet efter vad marknaden efterfrågar.

– Nytt för i år är att vi tillsammans med företaget Outdoortime.se kan erbjuda kajakturer. En win-win, vi kan erbjuda något nytt utan att behöva lägga ner alltför mycket kraft och energi medan Outdoortime.se kan nyttja en befintlig plats som redan idag lockar besökare förklarar Lisa och fortsätter:

– Morbror Gunnar brukar säga att vår styrka är att vi har tre ben att stå på, gårdsbutiken, musteriet med egen tillverkning samt legotillverkning.

en hel hylla full med olika sorters marmelad.

Generationsskifte på gång

Hur hårt drabbades man av pandemins intåg? Lisa förklarar att man har fått ställa in fyra stora event, trädgårdsmässan, två stora loppis och så midsommarfirandet men att man tack vare att det var lågsäsong när pandemin slog till inte behövde permittera någon personal.

– Det är klart att det påverkar vår försäljning samtidigt är vi en del av dagligvaruhandeln och den går ju bättre än någonsin. Efter morsdag hände något, då tog försäljningen fart igen så nu säljer vi nästan lika mycket som före pandemin.

Det är generationsskifte på gång då mamma Eva och morbror Gunnar närmar sig pensionsålder och kanske vill trappa ner snart. Det återstår alltså att se om det blir en fjärde generation som i framtiden driver och utvecklar ett av kommunens största besöksmål.

Johanna Sjögren

Älskar att skriva om Motala och dess landsbygd, men även lokala företagshistorier. Det finns många intressanta personligheter i vår vackra kommun.

Publicerad: 17 juni 2020
Senast uppdaterad: 18 september 2023

Hittar du inte vad du söker?