Cludev levererar spetskompetens till hela Sverige

För tio år sedan hade webbkommunikationsbyrån Cludev ett svar på vad som behövdes för företag som ville lyckas på den digitala marknaden. Det synsättet har de idag helt släppt. I stället låter de siffrorna berätta sanningen.

Cludev

– Vi jobbar lite som man jobbar med Formel1, säger Björn Orrenius, VD på Cludev.

Framför mig ser jag en röd smal, snabb bil med stora däck och undrar hur tusan Björn ska ro den här liknelsen i hamn. Jag trodde Cludev jobbade med webbsidor?
– Det tar oftast en säsong att trimma en bil och få den att funka som man vill även fast den är ny. Det är en hög form av nörderi och handlar faktiskt mycket om mätning och siffror. Nördar som sitter med siffror, så skulle jag förklara mig och Darren. Det finns en väldig sprängkraft i data, samtidigt som det ger trygga värden för våra kunder. Vi kan bevisa med statistik att olika insatser ger nytta för företaget vi arbetar med, säger Björn.

– Vi har samlad expertis inom digital affärsutveckling, webbstrategier, Google Analytics, SEO och digital annonsering, fortsätter han.

Cludev grundades 2008 av Björn Orrenius men drivs sedan 2013 tillsammans med Darren Potter, företagets webbstrateg och analytiker. En tidigare Liverpoolbo som numera är en av Sveriges vassaste experter inom Google Analytics.
– Bland det roligaste som finns är att släppa loss Darren på en ny kunds webbsajt. Det är lite som att släppa ner en iller i ett råttbo. Han kan direkt hitta utmaningar i strukturen och avslöja sanningen om dina kunder eller besökare genom att analysera data och mätvärden, förklarar Björn.

Sanningen finns bland siffrorna

För att kunna optimera webbmiljöer, alltså få besökarna att göra det man vill få dem att göra, jobbar man på Cludev idag på ett helt annat sätt än vid starten för tio år sedan.
– Då pratade vi digitala strategier, det fanns en sanning när det kom till webbplatser och sätt att jobba. Det har vi helt släppt. Idag när vi får en ny kund går vi in med mindsetet att vi inte vet något, säger Björn.

– Första steget är att lägga ut ett stort nät med mätpunkter. Vi tittar bakåt i tiden och sedan börjar det stora arbetet, att lära oss om kunden och deras målgrupp. Det är ett stort skifte i vårt sätt att jobba, fortsätter han.

Och det är inte bara Cludev som lär sig om sina kunder, utan även kunderna själva. Bland all data som samlas in om användarna, finns nämligen sanningen om vilka kunderna är och vad de vill ha.
– Det går inte en dag utan att man får en riktig aha-upplevelse, berättar Darren.

– Många företags självbild bygger på en sanning om dem själva som aldrig har blivit ifrågasatt. Den digitala revolutionen med webbplatser och sociala medier gör att vi kan mäta och analysera på ett helt annat sätt. Med det kommer viktiga insikter för de företag vi jobbar åt, säger Björn och ger ett exempel.

Cludev får ett nytt uppdrag, ett företag som jobbar med att sälja reservdelar till bilar och har gjort det i många år. Deras typiska kund är en 50-årig man som kör Volvo. Enligt företaget själva. Efter att ha bevakat trafiken på företagets plattformar kan Cludev konstatera att deras typiska kund i själva verket är en 40-årig kvinna i förorten som kör en Peugeot.
– Våra analyser påverkar inte bara hur företagen bör bygga sina sajter utan även hur man utformar texter och annonsbudskap framöver. Vi märker att fler och fler förstår sprängkraften i det vi kan hjälpa företag med. Förut rapporterade vi främst till marknadsansvarig. Nu jobbar vi mer mot hela styrelser, säger Björn.

Fotbollspaus i stället för rökpaus

Hur kommer det sig att en liten webbkommunikatonsbyrå i Motala jobbar med drakar som Toyota Material Handling, Euro Accident och Sandvik? Det handlar både om spetskompetens, och Motalas dragkraft som bostadsort.  

Efter att ha utbildat sig som civilekonom med inriktning mot marknadsföring och affärsutveckling gjorde Björn karriär i Stockholm hos de större byråerna. Efter 17 år borta från Motala bestämde sig Björn att flytta hem igen tillsammans med sin fru. Som av en händelse bestämde sig en familj i Storbritannien att lämna allt för att flytta till kvinnans hemstad, Motala.
– Jag träffade min fru på nätet, faktiskt på en Bryan Adams fansite. Det här var 1998. Så småningom flyttade hon till Storbritannien och vi fick två barn. Under årens lopp hade vi varit mycket i Sverige och Motala och efter 13 år kände vi att vi ville ha mer av det Motala kunde erbjuda med lugnet, skogen och Varamon. Det är mitt livs största beslut, berättar Darren.

Med sig tog han många av de uppdrag hans webbyrå hade genererat och tanken var att Darren skulle fortsätta jobba mot engelska kunder men från Sverige. Av en händelse fick hans fru se en artikel i Corren om hemvändande östgötar där en av personerna jobbade med exakt samma som Darren och tyckte att han borde kontakta honom. En fika senare stod det klart att kemi hade uppstått och Cludev hade gått från en anställd, till två.

– I många år var det bara jag och Darren, vi satt och jobbade i ett litet extrahus som låg i min trädgård. Vi kom fram till ganska snabbt att båda gillar fotboll och när vi behövde ta en paus brukade vi gå ut och ställa oss på gräsmattan och nicka lite boll. Vissa tar rökpauser, vi tog bollpauser, säger Björn och skrattar.

Idag har de sina lokaler i anrika Villa Viktoria från 1880, som ligger vackert beläget precis intill Göta kanal och granne med kommunhuset. En lokal de trivs väldigt bra i och jag förstår dem. Ståtligare arbetsplats är svår att hitta.

Att tänka utanför boxen

I höst går Cludev från fyra anställda till sju. Tidigare har byrån upplevt att det har varit svårt att rekrytera inom det fält de jobbar med, men efter att ha förändrat sitt sätt att hitta kandidater har det lossnat.
– Våra två senaste rekryteringar är de bästa vi har gjort. Genom att gå på personlighet i stället för att fokusera på att man passar våra behov på pricken har vi hittat ett bra sätt att nyanställa. Vårt senaste tillskott Linnea till exempel är agronom i grunden. I sitt tidigare jobb har hon jobbat mycket med analys av växter och därefter utbildat sig inom webbkommunikation. En perfekt match. Vi har insett att det handlar mycket om att leta, erbjuda, vaska, säger Björn.

– Vi har lärt oss mycket på vägen. Vi har misslyckats, provat och testat igen. Nu tänker vi outside the box och det har verkligen funkat bra. Vi kommer fortsätta leta efter personer som inte är färdigutbildade men som har grundförutsättningarna, fyller Darren i.

Genom att vara proaktiva och erbjuda trainee-tjänster där personerna vidareutbildas på plats inom sökoptimering, annonsering och webbanalys tror både Björn och Darren att fördelen med att locka dem till Motala är många.

– Motala är en stad med många kvalitéer. Lyckas vi locka dem hit tror jag att de är mer lojala än när man jobbar i större städer. Där finns flera arbetsgivare som slåss om kompetensen och många byter jobb ofta för att jaga de bästa lönerna, förklarar Björn.

I väntan på den gröna vågen

Idag finns Cludevs kunder i hela Sverige och en fördel med att jobba med digital kommunikation är att mycket av arbetet är platsoberoende. Redan innan pandemin hade de många möten digitalt men med Corona explodera den efterfrågan och det är något som har hållit i sig vilket öppnar upp fler dörrar som Motalabyrå. Och planen med Cludev är att fortsätta växa.

– Framöver vill vi inte bara växa i Motala utan även på andra ställen. Just nu kokar det av möjligheter men världen är en märklig plats, det är något som man har lärt sig av pandemin. Vi har ett par sidoprojekt och vill utveckla fler affärsområden så vi får fler ben att stå på, säger Björn.

Själv väntar han på en ny grön våg som aldrig tycks komma.
– Jag fattar inte att folk stannar kvar i städer som Stockholm där man tvingas pendla varje dag och betala många miljoner för ett hus med alla de möjligheter som finns idag.

Samtidigt är Björn besviken på att många yrkeshögskolor inom IT och digital kommunikation tycks hamna i de större städerna när behovet är så stort av rätt kompetens i hela Sverige.
– Det är faktiskt bedrövligt. Jag har själv försökt jobba för att få till en ny utbildning men det blev ständigt avslag. Jag hoppas att en förändring inte är alltför långt borta.  

Emelie Fredriksson

Publicerad: 24 augusti 2022
Senast uppdaterad: 18 september 2023

Hittar du inte vad du söker?