De bygger specialfordon för gruvindustrin

Patrick Bergström var endast 19 år när han 2009 startade det som idag är Bergströms Fordonsteknik AB. Han bestämde sig för att göra en chansning i livet efter att ha blivit arbetslös, något som med facit i hand visade sig vara rätt beslut.

GRA0681_ret-1

— Jag får skicka ett stort tack till familjen Östenssons som trodde på mig. Nu senare förstår jag att det måste ha varit märkligt för dem att hyra ut en industrilokal till en 19-åring utan inkomst, säger Patrick och skrattar till. Han fortsätter.
— Jag är tacksam och ödmjuk mot alla som har trott på mig under resans gång, både i mot- och framgång. Framförallt till personalen där flera av dem varit med mig under många år.

Att Patrick hamnade i fordonsbranschen följ sig ganska naturligt.
— Jag är uppväxt på en lantgård och vi har haft allt från crossar, bilar, motorcyklar, traktorer, mopeder och diverse maskiner. Under åren var vi några kompisar som meckade på allt från gräsklippare till motorcyklar och a-traktorer. 

2008 tog Patrick studenten från fordonsprogrammet på Carlsund och fick en anställning som verkstadsmekaniker. Men lågkonjunkturen slog till och han blev arbetslös. Det var då han bestämde sig för att starta eget.

Med inriktning på specialfordon

Patrick startade Bergströms Fordonsteknik som en traditionell bilverkstad, men har under åren valt att fokusera på tre affärsområden. Bilverkstaden är grossist för reservdelsförsäljning av biltillbehör, men affärsområdet som de växer allra mest på är anpassning av specialfordon mot hantverks- och gruvindustrin.

—  Vi började med det 2011 och har ökat den delen succesivt med tiden. Under kommande år beräknar jag att så mycket som 60 % av vår omsättning kommer från anpassning av specialfordon. Framför allt mot gruvindustrin, berättar Patrick.

Vad är ett specialfordon?
— Det är ett fordon som är anpassat för att utföra en specifik arbetsuppgift. Inom gruvindustrin kan det exempelvis innebära att lägga till en kran ett flak extra belysning mm, oftast på en pick-up.

Hur kom du in på något så nischat som gruvfordon?
—Vi hade några företagskunder som arbetade i Zinkgruvan som vi hjälpte med diverse reparationer. Med tiden började det komma förfrågningar om vi kunde göra diverse ombyggnader av fordon och det ena ledde till det andra.

Sedan 2009 har Bergströms Fordonsteknik gått från ett enmansföretag till totalt fem anställda med dagens fyra mekaniker- och påbyggare. Men Patrick räknar med att antalet anställda kommer växa ytterligare.
— Vi har inte så många konkurrenter i Sverige som bygger eller anpassar specialfordon. Med vår nuvarande tillväxt kommer vi snart behöva anställa ett par personer för att täcka behovet.

Vad behöver för att kunna jobba hos er?
— Vi behöver flexibla och kompetenta mekaniker. En anställd hos oss behöver vara självgående och uppfinningsrik och inte bara kunna jobba efter en manual. Men framför allt kunna se kundens behov.

Har du något projekt på gång som du kan berätta om?
— Sen 2015 har jag haft ett samarbete med ett kanadensiskt företag som heter Kovatera. Där vi varit delaktiga i utvecklingen av ett fordon anpassat för gruvindustrin. Vi är deras agentur i Europa. Kovatera tillverkar fordonet som vi därefter anpassar för den nordiska gruvmarknaden.

Patrick berättar att dessa fordon är byggda enbart för gruvdrift. Allt onödigt i fordonet är borttaget. Hållbarheten på de specialbyggda fordonen motsvarar livslängden på sex till sju stycken pick-up:er.

— Den är dessutom batteridriven vilket omställningen i gruvindustrin går emot. Ett unikt fordon som ingen annan tillverkar, så det är kul att arbeta med den.

Ett positivt företagsklimat

När det kommer till Motalas företagsklimat tycker Patrick att andan varit positiv de senaste åren.
— Runt 2009 kändes det grått och trist i Motala, men mycket har hänt sen dess. Jag tycker att det är bra att Tillväxt Motala finns och skapar en öppen kommunikation mellan företagen, så vi får en insyn i hur läget ser ut i Motala. När jag först började företaget visste jag ju knappt vad grannen höll på med.

Kan vi skapa samverkan mellan företagen och gynna en lokal marknad så är det alltid en fördel menar Patrick. Trots lågkonjunkturen och dess påverkan känner sig ändå Patrick positiv om framtiden. — Elpriserna har varit otroligt tuffa. Vi hade tre gånger så hög elräkning under vintern jämfört mot föregående år, även materialkostnaden gick upp 15–20%. Trots detta så har beställningar på byggnation/anpassning av specialfordon ökat. Problemet nu är att få in bilar och material i tid eftersom pandemin skapade köer som påverkar oss än idag. Kranar har exempelvis gått från 5–25 veckors leveranstid.

Var tror du Bergströms Fordonsteknik kommer befinna sig om fem år?
— Det är jättesvårt att säga, jag kommer nog få äta upp det om jag säger något. Men jag tror att vi kommer att utvecklas till att vara en ledande aktör inom anpassning/byggnation av specialfordon mot gruvindustrin. Det är jag övertygad om.

Om du inte tagit den här inriktningen i livet, vad hade du gjort då?
— Som liten var jag fascinerad av helikoptrar och höga höjder, så kanske helikopterpilot.

Är du nöjd där du är nu?
— Ja men det tror jag. Oavsett vad jag hade gjort så hade det nog blivit något inom fordonsvärlden, eftersom jag har mitt intresse där. Man blir ju bättre av att göra saker man är intresserad av.

Publicerad: 08 juni 2023
Senast uppdaterad: 18 september 2023

Hittar du inte vad du söker?