Fäldts grävmaskiner investerar för framtiden

2018 köpte Per Johansson och Magnus Andersson familjeföretaget Fäldts Grävmaskiner. Bolaget som erbjuder entreprenadtjänster för både stora och små projekt, startades 1951 av Sven Fäldt. Idag har man 19 anställda och har dubblat sin omsättning under de senaste tre åren.

En arbetsklädd man står framför en stor grävmaskin

Per Johansson börjar med en rundtur i de lokaler där allt började för 70 år sedan, eller då var det knappt några lokaler.
– Det var endast pelare och takstolar i tio år. Här stod man under bar himmel och utförde service på maskiner och svetsade skopor bland mycket annat. Det var allmänt känt under namnet Pelarsalen.

Per pekar på en vägg och säger:

Här ser du Sveriges första Leca-block! De behövde ett företag som ville testa en ny produkt och Sven Fäldt nappade.

Fastigheten växte, etapp för etapp allteftersom affärerna utökades. Mycket av byggmaterialet är återanvänt från rivningar företaget utförde. Då gjordes det av ekonomiska orsaker, idag hade man gjort det av miljömässiga skäl.

Pers resa med bolaget startade innan han fick frågan att köpa Fäldts. Från första början var han anställd i ett par år och tanken kittlade om att förvärva Fäldts. Men av flera anledningar föll det inte på plats och Per tog anställning hos en av Fäldts kunder, LEKAB i Linköping AB. Efter ett par år där kände Per att han måste göra ett försök till och den här gången gick det vägen. Förvärvet genomfördes på kort tid tack vare bra finansieringshjälp och smidighet hos säljarna.

Egentligen är jag ingenjör och ekonom i botten, men jag har svårt för att bara sitta bakom ett skrivbord, jag vill vara ute där det faktiskt händer.

Han beskriver sig själv som en som gasar medan delägaren, Magnus Andersson, som har arbetat på bolaget i 14 år, är bromsen.
– Mange är så kunnig, arbetsvillig och så skrattar han jämnt. Honom skulle du ha träffat, men han kör maskin nu.

Per själv är ingen duvunge precis. Han är initiativtagare till EcoCenter i Linköping och allra högst delaktig i Motalas EcoCenter.
– Jag tyckte att det var självklart att Motala skulle ha en. Vi äger marken samt har personal och maskiner på plats. GDL äger kundkontakt och försäljning.

Att Fäldts grävmaskiner är medlemmar i GDL Transport ger trygghet och fördelar vid större upphandlingar då man kan gå ihop med andra bolag.

Dubblerad omsättning

Fäldts grävmaskiner har en maskin till varje anställd. Under de senaste tre åren har man gått från sju till nitton anställda och dubblerat omsättningen.
– Det här hade aldrig gått utan Vadstena sparbank! Det är enorma investeringar och man måste hänga med i utvecklingen med ny teknik och miljöklasser på motorerna.

Branschen går alltmer mot uthyrning av maskiner. Alltså att kunderna har egen personal men behöver hyra maskiner. Per tror att det är framtiden. På frågan om var de befinner sig om fem år svarar han att de förmodligen har en modernare maskinpark och han hoppas att de har fortsatt att växa men då främst inom uthyrning utan förare.

Jag hoppas att vi gör rätt saker och att vi fortsätter att vara breda. Vår styrka ligger i att vi kan lösa det mesta av kundens behov.

Bred verksamhet

Företaget har ett brett register, eller vad sägs om en mobil kross vilket gör att man kan skapa konstruktionsmaterial direkt på arbetsplatsen av återvunnet material. Även rivningsarbeten, schakt och grävarbeten ingår i den dagliga verksamheten.

Per lyfter personalen, stoltheten lyser när han säger att nästan ingen har slutat. Något som kan bero på den känsla ägarna har för de nyanställda
– Ju större maskin desto lugnare måste man hantera dem, det speglar förstås av sig på förarna. Har man ett intresse för helheten och gillar att det händer grejer hela tiden ja då är man en given förare till hjulburna maskiner.

Per säger att det brukar räcka med ett par möten för att kunna avgöra vad som passar en blivande anställd bäst, hjulburen grävmaskin, hjullastare, bandmaskin, bandtraktor eller grävskopa.
– Det sker givetvis i samförstånd, vi vill ju att alla ska trivas.

Ögonen lyser lite extra när han berättar om den första splitternya maskinen man precis har fått levererad. Jag undrar vad som är speciellt med den och Per förklarar:

Själva maskinen är inte så speciell men känslan! När man alltid har köpt begagnade maskiner med allt vad det innebär då känns det väldigt speciellt att köpa en fabriksny!

Nytt hot

Företaget har klarat sig relativt bra genom pandemin. Lite problem har det varit att få fatt i reservdelar och beställer man nya maskiner får man ha tålamod.
– Jag väntar på två nya maskiner och har fått beskedet att de kan komma i februari men lika gärna i maj.

Det stora orosmolnet just nu är dock det skyhöga dieselpriset. Per ser lite uppgiven ut och säger:
– Jämför jag oktober 2020 med oktober 2021 så har jag 120 000 kr mer i bränslekostnader. Något som är omöjligt att hämta hem. Det kan bli så illa att jag betalar våra kunder för att vi utför våra tjänster.

Johanna Sjögren

Älskar att skriva om Motala och dess landsbygd, men även lokala företagshistorier. Det finns många intressanta personligheter i vår vackra kommun.

Publicerad: 02 november 2021
Senast uppdaterad: 10 november 2021

Hittar du inte vad du söker?