Göta Kanal Charter satsar på fossilfritt semestrande på kanalen

Fossilfritt semestrande på kanalen är framtiden, det är Göta Kanal Charters ägare Pontus Björsner övertygad om. Just nu har han tre elbåtar för uthyrning, men om några år är planen att alla företagets båtar ska köras på el. ”Det finns ingen anledning att åka runt och släppa ut onödiga avgaser bara för skojs skull”, säger Pontus.

Pontus Björsner på Göta Kanal Charter satsar på elbåtar.

Plåtverkstans tunga, gröna metalldörr skjuts sakta åt sidan och ut kommer Pontus Björsner med filtermasken hängande på hakan. Han håller som bäst på med att fixa med den nya elbåten som ska ingå i hans uthyrning nästa år.
– Än så länge är det bara ett skal, nu ska all inredning på plats, förklarar han och visar runt mig i den gamla lokalen i området vid Gamla Motala Verkstad.

Tidigare var Göta Kanal Charter baserat i Vadstena, men 2022 fick Pontus möjligheten att bli granne med kanalen. Kontoret, och sedan i år även ett kafé, huserar i den vita byggnaden nära Treöresbron och i intilliggande Plåtverkstan har han verkstad och vinterförvaring av sina båtar. Där står även formen han använder när han bygger sina nya båtar.
– Det är lite som att baka en sockerkaka, kan man säga. Jag hittade den när jag ville bygga min första elbåt 2018 och använder den fortfarande, säger Pontus.

Pontus Björsner på Göta Kanal Charter visar den nya elbåten som ska byggas färdigt till säsongen 2024.

Han har drivit Göta Kanal Charter sedan 2014, men var involverad även när företaget hade en annan ägare. Då fungerade Göta Kanal Charter snarare som ett bokningsnätverk som hjälpte privatpersoner att hyra ut sina båtar till turister. Pontus och de andra båtägarna såg dock själva till att turisterna fick båtarna vid rätt tid och att allt fungerade som det skulle.
– Men det kunde bli ganska rörigt ibland och Göta Kanal Charter fick en del klagomål från kunderna. Jag var ambitiös och skötte mina båtar, men alla andra var inte lika noga. Till slut började några utländska agenter ringa till mig och be mig styra upp de andras båtar. Då kände jag att det blev för mycket; så antingen tar jag över och hyr bara ut mina egna båtar eller så slutar jag. Skulle det funka behövde jag ha full kontroll.

Att det skulle bli båtuthyrning för Pontus del var kanske inte helt självklart. Som 13-åring var han med och startade bandet Thunderbirds – som senare skulle komma att bli det välkända och prisade dansbandet Casanovas. Ända fram till 2010 åkte han landet runt med turnébussen för att stå på olika scener. När känslan av att det var dags att göra något annat i livet smög sig på blev den stora frågan vad.
– Många före detta dansbandsmusiker blir busschaufförer, man har ju ändå kört så mycket orkesterbuss och kan det. Men jag ville göra något annat. Så jag utbildade mig till trafikskollärare och jobbade som konsult åt körskolorna i Vadstena och Motala.

Parallellt hyrde han ut sina tre båtar till turister via Göta Kanal Charter. Ibland ringde det någon kund som fått problem med båten och då var det bara att kombinera de två uppdragen.
– Jag hade körskoleelever som fick övningsköra till båtarna, så fick jag hoppa ut och fixa och sedan fick de köra tillbaka igen. Det tyckte de var kul, de fick mycket extra körtid. Men det fungerade inte i längden.

Formen som Pontus Björsner använder när han bygger nya båtar.

2014 blev Pontus så ägare till Göta Kanal Charter, men med den nya inriktningen att enbart hyra ut sina egna båtar.
– Då hade jag full koll och var ensam ansvarig. Jag köpte in fler båtar och nu har jag nio stycken som jag hyr ut.

Företaget var, som tidigare nämnts, då baserat i Vadstena men båtarna hyrdes ut från Sjötorp och Söderköping. Några gäster klev på i Söderköping och reste till Sjötorp där nya gäster tog över och åkte samma tur tillbaka. Men det var inte helt oproblematiskt.
– Dels var det vissa som ville bestämma tidigt var de skulle åka ifrån, och det gick ju inte förrän jag lagt hela pusslet. Dels kunde det bli problem när de skulle gå över Vättern. Vissa blev oroliga när det var blåsigt väder och då fick jag komma och köra över båtarna medan de åkte runt och mötte upp på andra sidan.

Dessutom ville många kunder att deras egna bilar skulle stå och vänta när de kom fram, vilket ledde till att Pontus la mycket tid på att åka hit och dit för att hjälpa till. Så då började han istället spåna på en ny lösning, där alla utgick från samma ställe. Motala blev en logisk lösning.
– Det är mitten på kanalen och härifrån kan jag erbjuda tre olika rutter. Det blev perfekt!

Pontus Björsner visar utsikten från Göta Kanal Charters lokaler. Att vara granne med kanalen är perfekt.,

Sommaren 2019 var det premiär för företagets stora nyhet – en helt eldriven uthyrningsbåt. Pontus var övertygad om att det var rätt satsning att göra, men eftersom ingen hade byggt en så stor elbåt tidigare krävdes det en hel del jobb.
– Vi ringde runt till säkert 20 motortillverkare och massor av batteritillverkare över hela världen. Det kunde skilja från 100 000 kronor till fyra miljoner för samma grej. Jag hade tur och fick tag i ett företag i Kina som gör lithiumbatterier till bussar.

Målet var en båt med fyra kabiner och två toaletter som skulle klara att köra fyra timmar i fem knop. Men när båten var klar visade det sig att den klarade tio timmar. Pontus och hans medhjälpare blev mer än nöjda och såhär fyra år senare visar det sig ha varit en helt rätt satsning. Göta Kanal Charter har fått ta emot flera utmärkelser för sin satsning.

Varför elbåtar?
– Vi måste tänka framtid och miljö. Det finns ingen anledning att åka runt på Göta kanal och släppa ut onödiga avgaser bara för skojs skull. Det är ju inte ens en transport, bara nöje. Kan man göra det fossilfritt blir det mer okej.

Nu har han tre elbåtar, som är väldigt populära hos kunderna.
– Det är en helt annan upplevelse. Man sitter på flybridge och det är helt tyst, man hör vattnet, fåglarna och människorna som cyklar förbi. Det kan du aldrig göra på en vanlig dieselbåt.

Han uppskattar att 85 procent av gästerna kommer utomlands ifrån. Något som blev märkbart under pandemin när många inte kunde lämna sina länder.
– Men samtidigt fick det svenskarna att pigga på sig lite och upptäcka hur bra det är att semestra i Sverige. Så det har fått sig ett litet lyft, jag skulle säga att tyskar, svenskar och danskar är de vanligaste gästerna.

Det ekonomiska läget i världen påverkar såklart också, men här upplever Pontus att det blir värst för svenskarna.
– Jag har alla mina priser i euro, så det slår mot svenskarna, medan en del andra är väldigt nöjda.

Den här sommaren har även det regniga vädret varit ett orosmoment, men kanske mer för Pontus än för gästerna.
– Man står nästan redo att be om ursäkt för vädret när de kommer tillbaka. Men alla har varit väldigt nöjda, ingen har klagat. För de flesta är båtresan själva grejen och då gör det inget om det är dåligt väder.

Uthyrningssäsongen pågår september ut, men Pontus har inte mindre att göra för det. Förutom att fixa till båtarna som varit uthyrda i sommar är planen att bygga två–tre nya elbåtar.

Om fem år, vad har hänt då?
– Då hoppas jag att jag har bytt ut alla båtar till elbåtar. Kanalbolaget har sagt att det bara är att bygga på, så ser de till att det finns laddplatser längs med vägen.

Dessutom har han en lång lista med idéer på vad han skulle vilja göra mer. En av dem förverkligades i somras, när han öppnade glasskiosk och kafé.
– Allt som kan lyfta verkstadsområdet är win-win för oss alla här nere; Mallboden, Lokverkstan, Göta Kanal Charter… Det är så fantastiskt vackert här att man måste ta alla chanser att locka ner folk hit.


En av Göta Kanal Charters elbåtar; Sophia.

FAKTA: Göta Kanal Charter

• Startades 1999. Drivs sedan 2014 av Pontus Björsner.
• Var till en början baserat i Vadstena och hyrde ut båtar mellan Sjötorp och Söderköping.
• Sedan 2022 är basen Motala för både företaget och båtarna.
• Totalt finns nio båtar för uthyrning, varav tre är helt eldrivna. Planen är att på sikt enbart erbjuda elbåtar.
• Kunderna kan välja på tre olika rutter: Motala-Kinda-Motala, Motala-Söderköping-Motala eller Motala-Sjötorp-Motala (över Vättern). Varje rutt tar en vecka, men hyr man två veckor kan man kombinera två.
• Utmärkelser i urval: Årets turistmål 2018, Årets företag längs Göta kanal 2018, Årets innovatör 2019, Scandinavian business awards 2021.

Ida Norinder

Digital marknadskommunikatör på Tillväxt Motala.

Publicerad: 23 augusti 2023
Senast uppdaterad: 18 september 2023

Hittar du inte vad du söker?