Kona Sports tar sig an världen

Stand up paddle, SUP, är den snabbast växande vattensporten i världen. Joachim Larsson startade Kona Sports i Varamon 2006 och var en av de första i Norden att syssla med SUP. Nu med hjälp av e-handel har företagets försäljning av egentillverkade brädor fullkomligt exploderat.

Joachim Larsson

– Det är klart att det gynnar oss att fler och fler vill börja paddla SUP. 99 % av de som säljer SUP-bräder har ingen aning om vad de säljer, så är det. Fel grejer ger fel förutsättningar. Det är till oss de kommer när de vill ha en bättre bräda, berättar Joachim Larsson, grundare av Kona Sports.

På knappt två år har företaget ökat sin omsättning från 10 till 25 miljoner. Kona Sports som idag huserar i Göta kanalbolags vackra gula hus i hamnen utvecklar, tillverkar och säljer produkter inom vattensport. Kona Sports grundades som ett vindsurfingföretag vilket fortfarande är en del av utbudet, men idag säljer man främst SUP-brädor.

När sporten kom till Norden var företaget pionjärer. Absolut första bilden på en SUP-bräda i svenskt vatten är tagen 2006 i Varberg. Och brädan? Det är en Kona One. Nu laddar Joachim för nästa strategiska steg som blir att öppna upp flertalet webshoppar. Först ut är vårt grannland.
– Danmark kallas för cold Hawaii på grund av möjligheterna att utöva vattensport, så det är en naturlig marknad för oss.

Digitalisering en viktig nyckel

Kona Sports digitala handel har på kort tid ökat enormt och nu utvärderar man vilka länder de har kapacitet att öppna e-handel i. Företaget har satsat mycket krut på att digitalisera så mycket som möjligt.
– Tack vare att vi har gjort en digital omställning är möjligheterna oändliga. Jag vet inte om du tänkte på det när du klev in här, men hör du hur lugnt och tyst det är på vårt kontor? Utan att vi hör det har vi säkert fem chattar i gång samtidigt med kunder som vill ha hjälp, berättar han.

Genom att bygga upp företagets struktur mot den digitala marknaden har Kona Sports effektiviserat arbetsflöden och skalat upp sin försäljning av brädor. Joakim var tidigt ute med att använda Teams för möten, något som det för fem år sedan suckades lite över.
–  Nu har vi merparten av våra möten digitalt och det funkar hur bra som helst. Vi jobbar fokuserat och lägger tid på våra egna fokusområden.

Enligt Joachim är det idag inte tillräckligt effektivt att driva företag som inte genomgått en digital transformation eller redan från start har de digitala bitarna på plats. Att bygga digitala kedjor som kan hantera stora mängder av information och koppla samman tjänster är A och O.

– Vi jobbar jättemycket med algoritmer och insamlande av data. Idag är du inget utan information och du får inte vara rädd för att prova nya lösningar. I morse köpte jag en digital tjänst som underlättar vår tidsrapportering. Förr behövde jag kanske anställa någon för att få hjälp med det. Saker och ting förändras och jag är inte rädd för att hoppa på tåget.

Har aldrig varit så beredd som nu

Som 12-åring drömde Joachim om att bli proffs-vindsurfare, och att äga sitt eget varumärke. Han växte upp med företagartänket, Joachims pappa startade ventilserviceföretaget VIMAB 1986 där Joachim i många år jobbade med företagsutveckling. 2010 förvärvade han hela varumärket Kona Sports. Sedan några år tillbaka har han en delägare i Johan Lyreborn, en barndomsvän med bakgrund inom IT som Joachim beskriver som en otrolig tillgång på strategisk nivå.
– Vi tänker på samma sätt när det kommer till att driva företag. Tillsammans blir vi väldigt kreativa och både är problemlösare, säger han.

Att driva företag ihop med någon blir aldrig rättvist menar han. Om fokus fastnar där kan det bli något som ställer sig i vägen för ett företags utveckling.

– Jag har köpt och sålt bolag tidigare och just att ha samsyn när det kommer till hur och varför man driver ett företag. Det är jätteviktigt. Att vara entreprenör, det handlar om att man gillat att lösa problem. Man ser de hinder som står i vägen för företagets tillväxt och tar bort dem.

Det här är en av anledningarna till att han gillar digitalisering. Som förebilder nämner han Steve Jobs, för hans förmåga att designa och våga skala bort och förenkla. Han nämner även Elon Musk för hans förmåga att tänka utanför boxen.
– Mitt viktigaste råd till ett företag är att ställa sig frågan: vad behöver vi inte göra? För att bli framgångsrika behöver man lösgöra tid och det enda sättet att göra det är att ta bort sådant som man inte behöver göra. Våga lägga tid på att fokusera och göra färre men rätt saker.

– Många ser mig nog som ett energiknippe och det finns nog de som säger att jag är en jobbig typ. Men jag tror på det jag gör och jag har aldrig känt mig så beredd på att driva företag som nu. Jag har aldrig kunnat så mycket som jag kan nu, fortsätter Joachim.

Han skakar på huvudet åt det han menar är en trend att många strävar efter att sluta jobba vid 55 års ålder för att leva.
– Det är så korkat! Tänk bara på vilka kunskaper du besitter när du har jobbat så här länge, vilken tillgång du är!

Brädor att vara stolta över

Framför en dataskärm fylld av stapeldiagram sitter Magnus Lindstedt, biomekanisk expert. Han är bergsklättraren med 12 SM-guld i SUP i ryggsäcken som tidigare har tränat bland annat jägarsoldater. För honom handlar allt om att optimera förutsättningar och med hjälp av 3D och avancerad teknik testar och tar han fram alla brädor som finns i Kona Sports stall. Små justeringar kan få stora effekter, det kan handla om en skillnad på 5 millimeter förklarar Joachim.

– Jag kommer ihåg när vi åkte till Kina för att testa vår nya generation av race-supar och Magnus kom in efter en stund och var smått lyrisk. Upplevelsen kändes helt annorlunda. 5 millimeter! Nu har hela världen kopierat oss.

SUP handlar inte bara om brädan, utan även om paddeln och så klart teknik. Tidigare kopplade man samman sporten med andra paddelsporter som kanot, men nu ser man att rörelsen liknar mycket mer en skidåkares. Allt handlar om core-styrka.
 – Jag har jobbat med ett trettiotal idrotter och SUP är den mest funktionella. Det handlar mycket om att rent evolutionärt är vi vaksamma när vi är omgivna av vatten. Vårt naturliga fokus blir att hålla oss upprätta, det finns inte en mer stressfylld situation vi kan utsätta oss för. Därför aktiverar vi många muskler som vi annars inte kommer i kontakt med. Det är den perfekta förutsättningen för en beteendevetaranalys faktiskt, säger Magnus.

– Alla borde träna SUP, på en minimal tid får du en maximal effekt. Idag sitter vi alldeles för mycket, i längden gör det att vi stänger ner många av våra kroppsliga funktioner och muskler, förklarar han.

Att Joachim är stolt över att ha Magnus i sitt team märks tydligt och att hitta människor som brinner för SUP är det viktigaste när han rekryterar. Teamet har växt på kort tid och de rekryterar löpande.
– Det är svårt att locka hit den kompetens jag behöver, därför är jag väldigt öppen för att man kan sitta var som helst och jobba för Kona Sports. Jag betalar gärna bra för att kunna jobba med de bästa och som tror på det vi jobbar med. Jag letar efter stjärnorna, säger han.

Just nu är Kona Sports ett team på runt tio personer. De har precis öppnat upp ett kontor i Åre och har sedan tidigare ett i Karlstad. En person befinner sig till och med på Lanzarote.
– Skulle jag säga du behöver sitta i Motala skulle jag förmodligen stänga ute merparten av de som jag vill och behöver rekrytera, menar Joachim.

Höga betyg på Trustpilot

Idag har Kona Sports byggt upp ett stort lager av tusentals brädor på sitt centrallager i Motala. Det har gjort att man har lyckats parera pandemin bra. Samtidigt har man tagit hem produktionen från Asien till Lettland.
– Fraktkostnaderna har blivit så höga så det var ett sätt att effektivisera vår produktion. Idag har vi sju gånger så stora lager som vi hade i våras och har inga problem med att leverera. Nästa steg för oss är on demand-produktion där brädorna produceras efter kundens specifika önskemål, berättar han.

Telefonen ringer. En man i 60-årsåldern vill köpa två funktionella brädor till sig och sin fru. Joachim lotsar honom och några minuter senare kan han lägga ytterligare en nöjd kund till räkningen.

– Vårt betyg på Trustpilot är 4,7 av 5, det är jag väldigt stolt över. Speciellt eftersom det är våra alldeles egna brädor, allt från design till funktion och färg. Det häftiga med SUP tycker jag är att det är en sport som vänder sig till alla åldrar och du kan paddla på allt från hav till sjöar. Ja till och med på Göta kanal. Min dröm är att det ska bli nästa längdskidåkning, säger Joachim.

SUP har samma förutsättningar när det kommer till tävlingar och motionslopp. Den typen av människor som gillar att röra på sig gillar sammanhanget lika mycket som sättet att motionera. 
– Titta bara hur stort till exempel triathlon och swimrun har blivit på kort tid. Det här skulle kunna bli nästa stora grej, säger han.

Motala – ett paradis för vattensport

Hur kommer det sig att en av de mest profilerade brädorna som finns på marknaden, tillverkas av ett företag som ligger i Motala? Det handlar egentligen bara om en sak och det är Nordens största insjöbad Varamon.
– Vart borde man flytta om man bor i mellan-Sverige och vill syssla med vattensport? Hit! Varamon är det enda Motala har som inte går att kopiera och vi skulle verkligen kunna göra det till ett mecka för folk som vill hålla på med vattensport. Varamon är långgrunt och ligger perfekt när det kommer till vindriktning, säger han.

Han hoppas på att det ska gå att utveckla Varamobaden mot vattensport på samma sätt som Skistar har utvecklat utförsåkning på många skidorter.
– Varamon är det värde Motala har som är unikt men jag tycker att vi slarvar bort möjligheterna det ger. Vad skulle hända om vi faktiskt skapade en infrastruktur och tillgänglighet att driva aktivitet kopplat till vattensport året runt? Det går även i Sverige, titta bara på Varberg.

Att anlägga omklädningsrum med bastu, förvaring och avlastning för utrustning är viktiga steg i rätt riktning menar han.

– Jag har hållit på med vattensport sedan jag var 12 år. På 80-talet var jag med i vindsurfinglandslaget och som tjugoåring öppnade jag min första butik i Varamon. Nu är jag 54 år och jag brinner fortfarande lika mycket för sport!

Emelie Fredriksson

Publicerad: 03 februari 2022
Senast uppdaterad: 18 september 2023

Hittar du inte vad du söker?