Magnusons trafikskola – hundraåringen som kör bil

För 100 år sedan startade Gustaf Ragnar Magnuson, ”Magnusons velocipedaffär” på Repslagaregatan, något som blev starten på den anrika körskolan Magnusons trafikskola. Familjen kom att ha en stor betydelse i bolagets utveckling, då den mycket bestämda farfadern såg till att yrkesvalet gick i arv.

Ett svartvitt foto på tre herrar och en liten pojke

Idag drivs trafikskolan av lillebror Hans medan storebror Rolf, som egentligen är pensionär, inte kan hålla sig borta efter 50 år i företaget.

-Jag är nog den som har kört mest på Motalas gator. Jag känner nästan till vartenda brunnslock i staden då mina elever alltid prickar dem, konstaterar Rolf med ett skratt.

Intervjun sker i teorisalen på Olovsgatan, där Trafikskolan legat sedan 1973 då Sparbankshuset på Repslagaregatan revs. Instinktivt rätar jag mig i bänken och erkänner snabbt för Rolf, som sitter längst fram, att jag förmodligen inte skulle bli godkänd om jag genomförde ett teoriprov idag. Roffe hummar igenkännande och säger pedagogiskt:

-Jag brukar tipsa alla föräldrar om att ta chansen att fräscha upp sina kunskaper när barnen tar körkort. Läs körkortsboken tillsammans! Vet du till exempel hur många olika vägmärken som finns i Sverige?

Rolf Magnuson barnbarn till grundaren GR.

Nu börjar det bli lite svettigt, jag drar till med 200. Det är fel svar, det ser jag direkt på Roffes pillemariska leende.

345 svarar han och räcker mig broschyren ”Vägmärken och vägmarkeringar” från Sveriges Trafikutbildares riksförbund. Jag tackar förstås och undrar lite nedslående om jag ens har koll på hälften. Lovar sedan dyrt och heligt att övningsköra med min näst äldsta dotter, jag har redan berättat att jag överlåtit äldsta dotterns övningskörning till maken. Roffe blir nöjd. Innan han hängivet kastar sig in i att förklara hur man bäst utbildar sitt barn i bilkörandets konst, hinner jag tänka att här framför mig, har jag en man som hittat rätt i livet.

Var yrket en självklarhet?
-Nej inte alls. Jag var en riktig idrottskille och när jag gick ut grundskolan började jag hos pappa Svante som springpojke.

Från vänster, Göte, Svante och GR Magnuson.

Svante som hade läshuvud uppmuntrades av sina lärare att fortsätta studera, men det var det inte tal om. GR var bestämd, Svante skulle jobba i cykelaffären. Samma öde väntade elva år yngre lillebror Göte. Pappa Svante tog över verksamheten på slutet av 30-talet. Då hade entreprenören GR genom sin taxiverksamhet halkat in på körskolebanan.

Magnusons första övningsbil var en T-Ford.

-Ja farfar var visionär och köpte en T-Ford av Tranås Wagnfabrik 1921 som han startade en taxiverksamhet med, eller droska som det hette på den tiden.

En väldigt intressant parentes är att Göte är far till en av Motalas största idrottsmän, skidåkaren Thomas Magnuson som blev världsmästare 1974 på 30 km i Falun.

Körskolans start

Efter första världskriget fick folk det bättre och allt fler ville lära sig att köra bil. Det blev naturligt att kontakta en taxichaufför, som Gustaf Ragnar, och be om råd. Verksamheten utökades med trafikskola och bytte namn till ”GR Magnusons cykel & sportaffär och bilskola” Det finns inget dokumenterat från den tiden hur man kontrollerade körkunskaperna. Något senare utsåg Länsstyrelsen inspektörer som fick i uppdrag att undersöka om man var lämpad att sitta bakom ratten eller inte.

-Ja du kan ju tänka dig, man fick i uppdrag att köra till en plats, om inget hände blev man vanligtvis godkänd.

När farfar GR avled 1954, blev det naturligt att sönerna splittrade sin verksamhet. Svante tog över trafikskolan i Motala och Göte startade Magnusons trafikskola i Linköping som även den finns kvar än idag.

Myller av bilar på Repslagaregatan där Magnusons trafikskola låg fram tills 1973.

På 50-talet exploderade verksamheten då även ”arbetarfolket” fick råd att köpa bil. På 60- och 70-talet var det kvinnornas tur.

På 60-talet väcktes intresset för att ta körkort hos kvinnorna

-Då ville hemmafruarna ta körkort. De införde till och med ”Körkortets dag”, då de fikade tillsammans och pratade minnen från när de tog körkort.

Rolf tar över

I början av 70-talet gjorde Rolf sin militärtjänst på I4 och blev kvar där i fyra år. Då frågade pappa Svante om han inte kunde tänka sig att bli bilinstruktör eftersom körskolan behövde utöka. Tajmingen var perfekt. Militären hade utbildat honom i konsten att prata och uppträda inför folk, han var dessutom less på hierarkin inom det militära. Vid 21 års ålder valde han att utbilda sig till bilinstruktör. 1990 när pappa Svante går bort tar han över verksamheten. Svante hade succesivt klivit åt sidan men var noga med att komma till förmiddagskaffet dagligen.

Svante Magnuson framför sin verksamhetslokal på Repslagaregatan

Vad är det bästa med ditt yrke?
-Att man träffar så många olika människor och att man utvecklar en erfarenhet att förstå hur förutsättningarna att lära sig ser ut för just denna person. Kan vi gå fort fram eller bör vi ta det lite lugnt. Jag kan säga att jag med åren skaffat mig en bra människosyn. Just detta att varje människa är en unik person.

Nackdelarna då?
-Arbetstiderna, det är inga 40 timmarsveckor. Man blir inte direkt rik heller, det är nog mer ett kall.

Roffe brinner för ämnet, inte bara för trafikvett utan även för ungdomars utveckling. Ögonen glittrar när han berättar anekdoter och jag får ofta leda samtalet tillbaka till ursprunget.

Runt 2010, på ett ungefär, tog broder Hans över, Roffe kommer inte riktigt ihåg. När jag besöker trafikskolan för intervjun är Hans på halkbanan med en elev. Hans har ingen anställd utan gör allt själv, förutom handledarkurserna som Roffe inte mäktar med att släppa (min alldeles egna slutsats). Han har jobbat på STR med kurslitteratur och är nog så nära en expert man kan komma. Roffe var den som författade den första läroboken om att köra motorcykel. Tänker att det måste vara häftigt att jobba med sin bror, men kanske även irriterande emellanåt (jag har egna erfarenheter i ämnet) Åldersskillnaden har nog hjälpt till. Hans är en riktig sladdis, orden är förstås Roffes och de är fyllda med kärlek.

Hans Magnuson, nuvarande ägare till Magnusons trafikskola.

Starka släktband

Allt började alltså med en farfar som var visionär, drevs vidare av sönerna som i sin tur lämnade över till barnbarnen och inte nog med det.

-Vår dotter Kajsa driver körskola i Vadstena och Mjölby. Det vore fantastiskt om hon tar över Magnusons trafikskola när brorsan väljer att pensionera sig.

Något säger mig att Magnusons trafikskola även kommer fira 200 år. Men det får bli en annan historia.

Johanna Sjögren

Älskar att skriva om Motala och dess landsbygd, men även lokala företagshistorier. Det finns många intressanta personligheter i vår vackra kommun.

Publicerad: 29 november 2021
Senast uppdaterad: 18 september 2023

Hittar du inte vad du söker?