Orest barbershop går sin egen väg

Från UF-företagare direkt till företagare. Albin Orest är den första i Motala som omvandlat sitt UF-företag till företag efter gymnasiet och bevisar därmed att det finns en tredje väg att gå efter studenten.

Orest barbershop

– Jag har alltid tyckt att det är roligt att jobba med händerna. Allt började egentligen med att jag testade att klippa en kompis, berättar Albin Orest.

Vi träffas i hans barbershop på Ängserydsgatan, ett före detta förråd som Albin och hans pappa byggde om när kunderna blev allt fler och deras garage blev för kallt att klippa i. Orest barbershop är förmodligen Motalas minsta herrsalong, men också den mysigaste. Här finns allt Albin behöver; en skön frisörstol, stora speglar, flera rakapparater och ett litet kylskåp med kall dryck som pricken över i.

Albin startade sin barbershopverksamhet redan i tvåan på gymnasiet men inte via Frisörprogrammet som man kan tro, utan Ekonomiprogrammet på Platengymnasiet där det under andra året är obligatoriskt att starta ett UF-företag.
– Jag hade redan börjat klippa då och kände att det var något jag ville utveckla. Jag och en kompis startade Freshcut UF tillsammans. Jag valde att jobba vidare med företagsidéen som gymnasiearbete i trean men då ensam. Då blev det Orest barbershop, döpt efter mitt efternamn.

Företagsidéen och Albins engagemang imponerade på UF-organisationen i Sverige och båda åren prisades hans företag. Hantverket har han lärt sig allt eftersom han har klippt. Albin har även spenderat många timmar framför Youtube och fått tips och råd från andra i branschen.
– Min specialitet är Fade, en väldigt kortklippt klippning där man använder sig av rakapparat. Att klippa hår som är längre är nog det jag tycker är svårast. Men jag klippte faktiskt en kille häromveckan men riktigt långt hår och han blev nöjd! Jag gillar utmaningar, säger Albin med ett skratt.

Albin förklarar att Fade är det när man använder klippmaskinen olika längder och går ifrån lägre till högre millimeter utan att det bildas en synlig övergång emellan längderna. En klippning som kräver tålamod, och precision. Att kunden är nöjd när de lämnar hans barbershop är han mycket noga med.
– Idag snittar jag 30 kunder i veckan, rent tidsmässigt skulle jag nog kunna dubbla den. Samtidigt vill jag leverera mitt bästa, ett högre tempo kanske skulle rubba möjligheten att lägga den tid jag gör på en kund, säger Albin.

Målet är att skaffa en skåpbil

Merparten av Albins kunder är idag mellan 16 och 22 år. Han berättar att en riktigt snygg Fade kan kräva att man kommer så ofta som en gång i veckan för att behålla effekten som rakningen med maskin ger. Modet som har sin bakgrund i England har formligen exploderat de senaste åren, och många ser sociala medier som en förklaring.

– Det är en plats man både kan nå ut till nya kunder, hitta inspiration och inspirera varandra. Klippningar jag lägger ut på Instagram resulterar ofta i att två-tre personer skriver och undrar om jag kan klippa dem också. Klippen jag lägger upp på Tiktok når ut till fler men ger sällan kunder. Där hänger jag mest för att det är kul. Jag skulle vilja klippa äldre personer också, men eftersom jag marknadsför mig mest via Instagram och Tiktok kanske de inte vet att jag finns, säger han.

Direkt efter det att Albin hade tagit studenten i somras lämnade han in en ansökan om att starta Orest barbershop som företag. I framtiden skulle han vilja gå en utbildning inom yrket, men hans närmaste mål är att samla ihop pengar till en skåpbil som han vill göra om till barbershop.
– Jag har fått idéen från Youtube. Rullande barbershops var något som blev ett fenomen i USA under pandemi. Många frisörer och barbershops drabbades av restriktioner vilket resulterade i att en delstartade upp mobila rörelser i skåpbilar i stället. Så nu försöker jag jobba så mycket jag bara kan för att ha råd att köpa en egen van och bygga om.

Albin är övertygad om att han har nått sitt mål till nästa sommar.
– Klippandet har varit mitt sommarjobb sedan 2019, jag har jobbat konstant de senaste två åren. De enda dagarna jag inte har jobbat är när jag varit sjuk eller när jag har varit i väg på semester. En del kommer med gliringar om att jag lever ett lyxliv men de ser inte all tid jag lägger ner.

 Jag är väldigt glad över att jag upptäckte passionen för klippning. Jag tror inte att jag är en kontorsnisse i grunden, jag gillar att arbeta med händerna, fortsätter han.

Målet att få sin barbershop på rull, och att han älskar hantverket, gör att han kan hålla motivationen uppe. Albin längtar tills han kan ge sig ut på vägarna och ta sig ditt kunderna finns. Till större städer som Stockholm och Göteborg, men även till andra folktäta ställen som Tylösand under sommaren och fjällen på vintern.
– Eller här i Motala skulle det kunna vara under en fotbollsmatch, eller en fin dag i Varamon. Möjligheterna är oändliga!

Många fördelar med att starta ett UF-företag

– På många sätt lever jag mitt drömliv. Jag jobbar med något jag älskar och styr själv över mina arbetstider så att jag får tid till att träna fotboll och gymma som är mina andra stora intressen i livet.

Albin påpekar att han fortfarande är ung och möjligheterna framöver är många som han ser det. Han skulle gärna vilja öppna upp flera salonger, men samtidigt ha ett parallellt företag som inte kräver att han är på plats. Kanske ett eget klädmärke eller hårvårdsprodukter. Som liten drömde Albin om att bli fotbollsproffs, men när det var dags att välja gymnasieprogram valde han Ekonomi för att det var en bred utbildning. Han ångrar inte att han inte valde att gå Frisörprogrammet.

– Jag har valt att rikta in mig på herr för att det är det jag tycker är kul. Just kortklippta frisyrer och skäggtrimning. Det här bevisar ju också att man inte behöver gå den rätta vägen utan att man kan gå sin egen väg och ändå lyckas.

Under min tid som UF-företagare var min lärare Henrik superbra på att pusha. Att driva ett UF-företag är ett väldigt bra sätt att få prova på alla delarna i att driva ett företag och hela tiden få handledning. Sen är det kul att tjäna pengar på ett skolarbete, säger Albin med ett skratt.

En person som är väldigt stolt över Albins resa är hans tidigare lärare Henrik Samuelsson, UF-handledare och gymnasielärare på Platengymnasiet.

Vad tycker du om den resa Albin har gjort?

– Det är så häftigt, Albins framgångar är unika på det sättet han tagit steget från UF till eget bolag. Jag tror att mycket av hans framgång grundar sig i att han hittade något som han tyckte var roligt och som han var bra på, och gjorde ett UF-företag av det. Att han tog sig mod till att tävla i UF-sammanhang gjorde verkligen att han växte som person också under åren på Platengymnasiet. UF skapar många möjligheter för eleverna och bidrar personlig utveckling, en tilltro till sin egen förmåga och drivkraften att våga. I trean kom Orest Barbershop på andraplats i tävlingen Årets Tillväxtföretag på UF:s SM, av 12 000 UF-företag! Det är klart att en sådan framgång stärkte honom och med all rätt.

– Jag försöker alltid bredda perspektivet när det kommer till UF-företagandet, jag tror verkligen att det är en framgångsfaktor att hitta något man är intresserad av. Att titta på vilka förmågor man har och sen göra något av det. Det behöver inte vara att sälja en produkt utan kan också vara en tjänst som i Albins fall klippning eller varför inte riktat mot FN:s globala hållbarhetsmål eller psykisk ohälsa?

Varför tycker du att det är viktigt att satsa på UF i Motala?

– För att det är ett effektivt sätt att göra så att fler ungdomar får upp ögonen för möjligheten att starta ett företag. Att man efter studenten inte behöver välja mellan att plugga vidare eller hitta ett jobb utan att man kan skapa sitt eget drömjobb.
–  Det har gjorts ett jättejobb i Motala under de senaste åren, bland annat Innovationsveckan och Motala-nästet. Och att alla gymnasieelever idag på Platengymnasiet har en möjlighet att via sitt gymnasiearbete kunna driva ett UF-företag. Vi vet att det finns ett stort värde i det här. Det har gjorts studier som visar att UF gör skillnad både för individen och samhället. Elever som driver ett UF-företag har 20% större sannolikhet att starta eget företag samtidigt som det är 20 % lägre sannolikhet att de blir arbetslösa. Det är även över 40% större chans att de kommer nå chefspositioner.

Finns det något vi behöver bli bättre på?

– Jag drömmer om ett Motala alumni för före detta UF-företagare; ett forum efter gymnasiet där de får möjlighet att jobba vidare på drivkraft och innovationstänk, samt nätverka med andra ungdomar med visioner. Det tror jag skulle öka chanser för att vi får ännu fler unga företagare!

– De senast fem åren haft över 200 UF-elever med stark drivkraft och innovationstänk på våra gymnasium i Motala, men vad händer sedan? Detta vore då ett tänkbart sätt att ta tillvara ungdomars innovationskraft som kan genera ökad tillväxt med nyetablerade företag i Östergötlands sjöstad, säger Henrik.

Emelie Fredriksson

Publicerad: 03 oktober 2022
Senast uppdaterad: 18 september 2023

Hittar du inte vad du söker?