Preem gasar mot framtiden

Paketutlämning, tillverkning av mackor och uthyrning av släpp. Arbetsuppgifterna på en bensinstation har förändrats mycket de senaste åren men en sak är den samma. Det är här vi tankar ny energi.

Preem

– Vet ni någon som vill ha två sällskapsfåglar?
Mannen vid kaffeautomaten inne på Preem i Motala har precis berättat en osannolik historia om sin hälsa kopplat till de två undulaterna där hemma. Ing-Marie Löfstedt skakar på huvudet och skrattar. Hon driver tillsammans med sin son Joakim de två Preemmackarna i Motala och Mjölby.

Vi slår oss ner i ett hörn av butiken med varsin kaffe. Ing-Marie har redan hunnit flagga för att vi förmodligen kommer avbrytas då och då.  
– Vår typiska kund är stamkunden. I Motala har vi kunder som kommer in både två och tre gånger på en och samma dag. På den här stationen har vi många återkommande kunder jämfört med en stor mack som ligger utmed E4:an. Så vårt jobb här inne är väldigt relationsskapande, förklarar Ing-Marie.  

Det breda utbudet bidrar till många återkommande kunder, hit tar man sig både för att hämta ut paket och äta en korv med bröd. Utvecklingen för Preem i Motala linjerar med många andra bensinstationer, arbetsuppgifterna har med åren blivit väldigt vida och idag handlar det mer än någonsin om service. I november bytte branschorganisationen Svensk Bensinhandel, som bland annat Preem är medlemmar i, namn till Organisationen Sveriges Servicestationer (OSS). Ett sätt att synka bättre både mot nutid och framtid.

Ett hett samtalsämne

Den senaste tiden har både bensin- och dieselpriset ökat till historiska nivåer på grund av skatter och kriget i Ukraina. Men varken Ing-Marie eller Joakim har fått ta emot speciellt mycket ilska eller arga kunder.
– Det är nästan så att kunderna i stället undrar hur det går för oss och är oroade. Jag upplever att många är pålästa och är medvetna om att prisökningen inte kommer från oss utan beror på andra omständigheter, förklarar Joakim.

Det var snarare i början av pandemin som nivåerna sjönk. 2020 var ett år då vi både började jobba hemma och reste mindre på grund av restriktionerna. Mars siffror har precis trillat in och visar att man sålt drivmedel för 4,5 miljoner på en månad vilket är normalnivå. Räknat i pengar så har man dock tankat färre liter.
– Att vi inte har tappat mer tror jag har med pandemin att göra. Vi har redan begränsat oss när det kommer till att resa. Nu är vi socialt utsvultna och bryr oss inte lika mycket om att priset har stigit som vi kanske hade gjort annars, säger Ing-Marie.

– Bränslepriser är något vi alltid pratar om. Jag minns när jag började, det var precis när priset gick över 10 kronorsspärren. Det var en stor grej för dåtidens skyltar var manuella och hade fram till dess inte innehållit så många sifferfält. Så alla var tvungna att byta skyltar, berättar Joakim.

För 21 år sedan drog Joakim som tonåring ett finger på måfå i en telefonkatalog på jakt efter ett sommarjobb. Han ringde upp första bästa nummer och var välkommen redan nästa dag till Preem i Mjölby. Bara en gång sedan dess har Joakim sett sig om efter ett nytt jobb, som han fick. Men han tog det aldrig.
– Livet tog en vändning när den tidigare ägaren släppte driften och vi tog över som partners 2016. Idag har vi mer möjlighet att påverka, säger Joakim.

Ing-Marie kom in i bilden 2009 då HBV-hemmet hon jobbade på gick i konkurs. Hon kände att hon behövde en paus från att jobba med sociala problem och frågade Joakim om de inte behövde några timvikarier. Efter en intervju började hon jobba deltid men redan efter några veckor var hon uppe i heltid.
– Jag tror att det är en fördel att jag är en väldigt lugn person. Man måste ha is i magen om man jobbar på ett ställe som Preem. Är det någon gång som biltvätten slutar fungera så är det alltid när det står tio personer i kö, säger hon och skrattar.

Idag har de sex anställda på vardera station och är det något som de alla har gemensamt så är det just förmågan att hålla huvudet kallt menar Ing-Marie.

Sålde flest semlor i Sverige

På frågan hur många timmar de jobbar i veckan svarar Ing-Marie att hon inte räknar timmar och hon törs inte ens gissa.
– Men någonstans mellan 50-70 timmar i veckan, säger Joakim och tittar på mamma som nickar.
– Det här är ett sätt att leva, inte ett jobb, säger hon.

När de inte står bakom kassan för att serva kunder går det tid åt att planera, fylla på varor, svara i telefon och göra mackor. Bland annat. 
–På en dag kommer stegräknare upp i mellan 10 000 – 12 000 steg. Kunderna möter oss ofta i kassan men där i mellan är vi ständigt i rörelse. Det är sällan vi sitter ner som nu, säger Ing-Marie.

För åtta år sedan sålde de på stationen i Motala i snitt 10 mackor om dagen. Idag säljer de 100-150 stycken. Toppar gör de på fredagar då många företag beställer mackor.
– Just inför fredagar händer det att vi börjar förbereda redan klockan 02 på natten för att hinna med. Vi har hittat en klippa i våra medarbetare Inger Wallin och Anita Wist som mellan kl.04 och 08 varje vardag förbereder våra mackor, säger Ing-Marie.

Ryktet om deras matiga mackor med bland annat skagen- och kycklingröra har spridit sig i landet och har gjort att många andra Preemmackar har hört av sig för att få tips hur man får konceptet att funka. I Motala och Mjölby bokförs all försäljning noggrant för att se till att det finns varor så att det räcker. En annan produkt som Joakim och Ing-Marie gör själva är deras semlor som de på semmeldagen i år sålde flest av i Mjölby av alla Preem i Sverige.
– 987 stycken. Mot förra årets 790. I Motala sålde vi 480 så vi var inte långt från en andraplats. Vår försäljning ökar varje år så det gäller att hålla koll på siffrorna, säger hon.

Vad är det roligaste med ert jobb?
Ing-Marie:
För min del är det nog att spåna nya idéer.Det är ju en förhållandevis liten del av jobbet, men ändå. Att komma på en ny macka vi skulle kunna sälja till exempel.  

Vad säljer ni mest av?
Joakim:
När jag började jobba 2001 var det mycket smör, ost och ägg. Det säljer vi inget av nu. Den största förändringen skulle jag säga är kaffe. Förr kanske vi sålde två koppar på en dag, just nu ligger vi på mellan 40 och 50 koppar per dag.
Ing-Marie: Den enskilda produktgruppen vi säljer mest av är energidryck, annars är det våra mackor.

Hur funkar det att jobba ihop som mamma och son?
Ing-Marie:
Det funkar bra. Vi är inte så ofta på samma mack. Vi gör olika saker i företaget och har olika roller.
Joakim:
Ja, och så vågar vi ta egna beslut.

Var är ni om 10 år?
Ing-Marie:
Jag skulle gissa på att vi säljer ännu mer freshfood. Kanske att vi till och med serverar dagens lunch?
Joakim:
Vi kommer inte sälja lika mycket bränsle men vi kommer absolut fortfarande ha en roll. Ja sett till utvecklingen så är det ju så att elbilar tar en stund att ladda så stannar man till här för att ladda bilen tänker nog många att man kan passa på att äta. Preem bygger ut sitt elbilsnät men det är främst de stationer som ligger utmed de största vägarna i dagsläget. Vi har kapacitet att ladda våra egna bilar i dagsläget, men sett till utvecklingen så kommer det också förändras.

Emelie Fredriksson

Publicerad: 08 april 2022
Senast uppdaterad: 19 april 2022

Hittar du inte vad du söker?