SRD – när hobby blir levebröd

Swedish Rig Designs är det enda svenska bolaget som konstruerar premiumriggar för SIM-racing. Ägaren Mikael Engström är Motalakillen vars hobby numera är hans levebröd. Hur det hela började? Med en liten nyfödd flicka och en tunn plånbok.

En leende man klädd i svart sweatshirt står framför en specialtillverkad gamer-stol.

Uppvuxen på Väster, närmare bestämt Agneshög, med en förkärlek för tekniska prylar, bilar och sport. Storebror Mats höll på med rallycross och Mikael var hans största fan men började aldrig köra själv. I stället byggde han sin egen dator och började gamea, vid sidan av allt sportutövande.

Jag har alltid gillat lego, att sätta ihop som man vill ha det, att konstruera.

Så ingen blev direkt förvånad när Mikael utbildade sig till maskiningenjör. Han höll precis på att packa för ett utbytesår i Libanon när oroligheterna eskalerade sommaren 2006. Resan ställdes in i sista minuten och ett år senare byttes Beirut mot Hong Kong. Frågan om ödet hade något med de ändrade planerna att göra kan vi lägga åt sidan men faktum kvarstår att Mikael knappt hade påbörjat sina studier när han träffade sin blivande fru Talitha från Australien. Mikael är numera australisk medborgare och de senaste åren har bestått av växelvist boende mellan Mandurah utanför Perth och Linköping/Motala.

– När vår dotter föddes bodde vi i en lägenhet i Linköping och jag började fundera på att bygga en egen rigg då vi inte hade råd att köpa en ny. Efter lite testande och hjälp av ett community inom SIM-racing fick jag till en bra konstruktion.

Vänner och bekanta som var imponerade av resultatet hörde av sig och bad Mikael bygga åt dem också. I december 2018 blev han kontaktad av SBF-Svenska bilsportförbundet som ville ha 16 riggar till virtuella-SM som skulle avgöras ett par månader senare. De ville ha en svensk leverantör, något som kom att bli en avgörande faktor för Mikael att bilda ett aktiebolag.

– Vi sålde bilen för att få råd med aktiekapitalet. 300 kg aluminiumprofiler bars uppför trapporna. De var för långa för hissen så det blev några vändor.

Ett pekfinger pekar på en gul logga mot svart bakgrund

Det var värt allt slit för SM-veckan i Sundsvall, där virtuella SM ingick, livesändes. Swedish Rig Designs blev välexponerat och verksamheten fick en välbehövlig skjuts. Mikael tog tjänstledigt augusti 2020 och sa upp sig i februari 2021, fram till dess hade han ett heltidsjobb som ingenjör och jobbade utöver det cirka 30 timmar i veckan med SRD på kvällar och helger. Hans affärsidé är drop-shipping fast med en egen konstruktion. På så vis kan han skala upp verksamheten utan att oroa sig för att hinna med.

Pandemins för- och nackdelar

Pandemins intåg 2020 blev ännu en knuff i ryggen.

– Helt plötsligt satt alla hemma, ingen fick idrotta. De professionella motorförarna blev tillsagda att skaffa utrustning för att kunna träna hemma. Mitt bolag tredubblade omsättningen 2020 jämfört med 2019.

Privat har det varit tuffare, pandemin har satt stopp för inresor till Australien. Inresereglerna har ändrats konstant och den lilla familjen har nu tillfälligt splittrats för att få tillvaron att gå ihop. Något som verkligen tynger Mikael.

Om jag får drömma så hoppas jag verkligen få fart på verksamheten här i Motala. Att mina planer kring event infrias så att jag kan anställa någon och driva företaget på distans.

Så verkligt att man blir åksjuk

I Inplastors gamla kontorslokaler står två fullutrustade riggar och väntar på att nyttjas. Det är dessa som är tänkta att hyras ut till företag, svensexor, möhippor ja alla som vill ha lite kul. Mikael frågar om jag vill testköra och trots att jag är en riktig fegis och helt oinvigd i gamer-världen tackar jag förstås ja. Erkänner lite försiktigt att jag faktiskt är nervös.

– Det är alla riktiga förare innan startlinjen, svarar Mikael sympatiskt.         

Efter ett varv i max 70 km/h är jag åksjuk. Det är inte något riktiga förare blir tror jag (men blir sedan rättad av Mikael att det faktiskt är vanligt men något man lär sig bemästra) och duckar smidigt när jag uppmanas fortsätta. Jag föreslår i stället att vi byter plats så att jag kan fota och filma. Nu går det undan, 200 knyck, det låter rejält, rigg och ratt rör sig och Mikael arbetar aktivt med hela kroppen. Blir man trött när man tävlar undrar jag?

– Ja man är riktigt svettig när man går i mål.

Banorna man kör på är identiska med de som finns i verkligheten. De är laserskannade så det går att träna på att köra snabbt i simulator innan man kör ”på riktigt”.

En svartklädd man framför en premium-rig

Just nu hinner han knappt köra något själv då jobbet tar all vaken tid, men i framtiden hoppas han att det går att kombinera. Får han drömma riktigt stort så hoppas han kunna köra racing på riktigt då han fick blodad tand efter att ha vunnit en provkörning på Mantorp i en virtuell tävling.

Jag upplevde det faktiskt lättare att köra på riktigt men så hade jag tränat virtuellt innan loppet, säger Mikael med ett leende.

Pandemin har lett till att fler har upptäckt sim-racing och Mikael tror att det kommer att fortsätta att sprida sig. Han avslutar intervjun med de hoppfulla orden:

– Det här är bara början.

Johanna Sjögren

Älskar att skriva om Motala och dess landsbygd, men även lokala företagshistorier. Det finns många intressanta personligheter i vår vackra kommun.

Publicerad: 31 augusti 2021
Senast uppdaterad: 02 september 2021

Hittar du inte vad du söker?