SSG vill revolutionera städbranschen

Patrik
Text & bild: Emelie Fredriksson

De slipar golv med hjälp av diamanter, städar utan kemikalier och kör elbilar. SSG:s anställda är miljöhjältar utan mantlar och nu vill företaget revolutionera branschen.

SSG Facility Services har gjort en häftig företagsresa. De har gått från att vara ett Motalaetablerat företag nischat mot golvrenoveringar och underhåll, till en servicekoncern som även tillverkar ultrarent vatten och är verksamma i hela Östergötland, Mälardalen samt i Stockholmsområdet. SSG som tidigare stod för Specialstäd och Golvrenoveringar, står idag för företagets värdeord; Samverkan, Simplicity och Gemenskap.

En man klädd i vit tröja ser lite finurlig ut framför en stor svartblå logotype på väggen.

Företaget startades 2010 av Patrik Lundin, fem år senare anställde han visionären Henric Isaksson för att Patrik upplevde att företaget stod och stampade. Nyanställda VD:n och delägaren Zeina Bol gör trion komplett. Det enda som grämer Zeina är att hon inte träffade dem tidigare i livet.

SSG har hjärtat på rätt ställe. Jag känner mig hedrad över att ha fått möjligheten att jobba med Patrik och Henric. Allt känns väldigt spännande, säger Zeina.

Hållbar städning utan kemikalier

Vi träffas på huvudkontoret på Medevivägen. Den blå loggan i entrén gjorde sonen för några år sedan berättar Patrik stolt. Sedan 2015 och Henric Isakssons inträde i företaget som miljö- och hållbarhetsansvarig har SSG städat med hjälp av ultrarent vatten, en produkt som består av enbart vanligt kranvatten som filtrerats och avjoniserats. Städa utan kemikalier, går det?

Ultrarent vatten har använts länge i andra delar av världen, till exempel för att putsa fönster. Trots att vi har rent vatten i Sverige så innehåller det bland annat salt, kalk och mineraler som kan lämna en beläggning. Vanligt kranvatten har en PPM på 086. Vi har tagit fram en trestegsfiltrering som tar bort alla partiklar. Det är det absolut mjukaste vattnet du kan få fram med en PPM på 000, säger Henric.

Det går ner i ytan, drar upp smuts och sen torkar vi bort det mekaniskt med dukar. Ultrarent vatten gör exakt samma jobb, om inte bättre, som traditionella rengöringsmedel men utan tillsatser. I andra städprodukter som finns på marknaden tillsätts tensider för att göra vattnet mjukt. Samma process, men med ämnen som är mindre bra för miljön, fortsätter han.

Förutom att ultrarent vatten har minimal miljöpåverkan, är det också allergivänligt och skonsamt för underlagen som städas. Flera kommuner har genom åren undersökt produktens effektivitet, bland annat Håbo kommun. Där kom man fram till att det till och med blev renare av att städa med ultrarent vatten jämför med de kemikalier de traditionellt använt sig av. De goda resultaten har gjort att många sjukhus i Stockholm har bytt ut starka medel till förmån för ultrarent vatten. Men det går långsamt för branschen att ställa om.

I Sverige är det ganska få företag som jobbar med ultrarent vatten. Vi städar med vårt eget varumärke Ixacon Zero som tillverkas i dotterbolaget Ixacon, säger Patrik som idag jobbar med försäljning och marknad.

Större företag tror att det skulle bli dyrare för dem att byta till vår produkt, en annan tröskel kanske är att få sin personal att förstå fördelarna. Men allt som behövs är egentligen påfyllningsbara sprayflaskor och dukar. Jag hoppas att fler och fler ska få upp ögonen för ultrarent vatten som städprodukt, säger Henric.

Hållbart rakt igenom

Förutom att ultrarent vatten är bra för miljön, skapar det också en bättre arbetsmiljö för de som utför städningen. Och är det något som SSG värnar om förutom klimatet, så är det deras anställda.

De är företagets muskler och ansiktet utåt. De är också våra vägvisare. Vi är måna om att de ska må bra. Många företag jobbar med timvikarier, så jobbar inte vi. Vi vill ha fast anställd personal med schyssta villkor, säger Zeina.

Vi strävar efter att ha daglig kontakt och korta beslutsvägar. Vi har jätteduktiga medarbetare och har knappt förlorat ett uppdrag sedan starten, säger Patrik.

En leende kvinna klädd i blått och svart, håller i handtaget till ett skåp

Alla kan städa, men att städa rätt är en kompetens som inte nog kan understrykas. Det kräver både fysik och rationellt tänkande påpekar Zeina.

Nu jobbar vi för att implementera en SSG standard som är densamma på alla våra företag. Att alla jobbar på samma sätt och får samma utbildning. Vi vill vårda vårt goda rykte.

Världen behöver fler Gretor

SSG vill visa att det är möjligt att göra en företagsresa och samtidigt ha miljötänk och värna om sin personal. Att städa kemfritt och använda elbilar är en del, men det är minst lika viktigt att se till den stora bilden menar Henric.

Det skulle vara skitenkelt för oss att luta oss tillbaka och nöja oss med enbart de bitarna. Men metoder och arbetssätt är minst lika viktigt. Att ha kunskap om återbruk, till exempel att laga befintliga golv i stället för att slita ut dem och lägga nytt eller att reparera våra maskiner i stället för att köpa nya, säger Henric.

Vi måste tänka om. Mina barn är ofta på mig om att göra bättre val för miljön. De känns som att den yngre generationen har sundare värderingar. Man värnar om det gamla. I stället för att riva ut ett kök tänker man två gånger och renoverar det befintliga, säger Zeina.

SSG:s miljömedvetna profilering gör att företaget sticker ut bland konkurrenter. Inte minst den senaste tiden har de märkt av både en tillströmning av nya kunder såväl som personer som vill börja jobba för företaget.

Jag ser hur saker sakta men säkert börjar förändras, mycket tack vare Greta Thunberg. Hon har förändrat världen. Jag ser det hos mina barn, vi ser det också i upphandlingar där man vill att man som företag ska redovisa sitt klimatavtryck. Och det är helt rätt. Vi behöver fler Gretor, fortsätter hon.

Kommer det att bli svårare för er bransch framöver med de ökade krav som ställs?

Zeina: Nej tvärtom, det kommer att vara roligare att vara företagare i framtiden. Det är bra med Gretor som får oss att ifrågasätta sättet vi arbetar på. Ställs det högre krav är det lättare att göra rätt från början.

Henric: Vi verkar inom en destruktiv bransch, sett till bland annat anställningsvillkor. Vi har sedan länge påbörjat en grön resa där vi tar ansvar både för våra anställda och miljön. Vi vill förändra branschen och ju högre krav desto lättare.

Var är SSG om 10 år?

Henric: På fem år har vi gått från fem anställda till sjuttiofem. Som jag ser det har vi bara börjat vår expanderingsfas. Tillväxt är såklart viktigt när man driver ett företag, men det gäller också att förvalta det man har på ett bra sätt. Tillväxten blir som den blir. Skulle jag sia om framtiden så kanske vi är 250 – 300 anställda om tio år.

Zeina: Med Henrics fart tror jag snarare att vi är 5 000! Det är väldigt inspirerande att jobba med Henric, saker går undan. Min roll kommer vara den som håller i trådarna och som har koll på ekonomi och personal.

Henric: Vi har potential att växa och det ska vi absolut jobba för. Speciellt i andra kommuner. Just nu utför vi fyra olika tjänster, framöver ser jag att vi har ett par inriktningar till. Men nu måste vi landa i var vi har tagit oss och låta personalen lära känna verksamheten och varandra.

En man klädd i svart pikétröja sitter framför ett vitt skrivbord och skriver på en dator

Patrik: Precis. Nu har vi tagit in flera nya företag med olika historia. Nu ska de fostras in i SSG med allt vad de innebär. Byta ut bensinbilar till elbilar och se till att vi är hållbara rätt igenom.

Hur är det att driva företag i Motala?

Patrik: För mig har det bara varit positivt. Jag har varit engagerad i idrottsföreningar länge vilket har gett mig ett bra kontaktnät.

Henric: Patrik är duktig på att bygga relationer. Många har förtroende och tillit för honom och SSG är ett starkt varumärke i Motala. Vi kommer få kämpa hårt för att bli lika välkända i de städer vi nu etablerar oss i, det blir en utmaning.

Publicerad: 25 maj 2021
Senast uppdaterad: 01 juni 2021

Hittar du inte vad du söker?