Upptäck möjligheterna med LinkedIn

LinkedIn ger dig många möjligheter som företagare. Här har du möjlighet att nätverka och bygga ditt personliga varumärke. Vill du i stället lyfta fram ditt företag då ska du skapa en företagssida. I lektion 6 i ”Bygg ditt varumärke digitalt med Emelie” tar vi en närmare kik på LinkedIn.

Bygg_ditt_varumarke_med_emelie

LinkedIn är ett bra verktyg för att knyta nya affärsrelationer, rekrytera medarbetare och söka sig vidare i karriären. Det fungerar också som en plattform där du eller ditt företag kan profilera er gentemot kunder och konkurrenter. Det är det äldsta av de sociala nätverken vi använder i vardagen. Sajten lanserades i maj 2003, vilket gör att LinkedIn funnits längre än YouTube, Facebook, Instagram och Twitter.

Men det är ingen hemlighet att det är den plattform som flest känner sig osäkra på när det kommer till sociala medier. Kanske är det för att du kan använda LinkedIn av olika anledningar. Det finns dock en gemensam nämnare och det är att det är en professionell plattform. Till skillnad från Facebook eller Instagram pratar man mindre sällan här om sina barn, härliga semestrar eller uppdaterar från vinluncher. Här är det vanligare att man delar relevant forskning, exempel på hur man lyckas med öppna kontorslandskap och vilken typ av shoppingupplevelse som är det nya svarta.  

Precis som med övriga sociala medier så ser du dina vänners samt företagens uppdateringar. Du ser även uppdateringar som de har interagerat med. Här kan du också som privatperson leta efter nya jobb bland jobbannonserna och som företag leta efter ny personal. Förr brukade man prata om att LinkedIn var ganska branschspecifik och att det främst var IT samt högt uppsatta personer inom företag som ägde LinkedIn. Idag är det mycket mer utbrett. Tricket är att inte enbart bli vänner med dina vänner för att det är trevligt, utan att knyta kontakter och följa företag som jobbar inom samma område som du. Se det som en möjlighet att omvärldsbevaka.

Visa upp ert företags kompetens och nytta med en företagssida

Vad finns det då för vinster med att ha en företagssida? På LinkedIn har ni en möjlighet att attrahera rätt kompetens, visa upp företaget och marknadsföra er mot kunder och partners. Berätta vad ni gör, uppdatera om vad ni jobbar med och låt era anställda visa upp att de jobbar med er genom att kunna lägga till er i sin LinkedIn-profil. Här kommer ett par konkreta tills på hur ni kan nå ut på LinkedIn!

Dela läsvärda artiklar, senaste nytt inom er nisch och “how-to´s”

Precis som på andra sociala nätverk är det på LinkedIn viktigt att kontinuerligt publicera intressant innehåll som är relevant för era följare. Skriv om nyheter i branschen, länka till artiklar och guider ni skrivit och presentera produktnyheter. Detta visar att ni är aktiva och kunniga och det skapar ofta engagemang i form av kommentarer och delningar.

Använd bilder och filmklipp

Att använda visuellt innehåll på LinkedIn ökar engagemanget. Enligt plattformen får en företagssida som använder bilder och filmklipp upp till 98% högre engagemang medan en länk till Youtube kan ge upp till 75% högre delningsfrekvens. Här hittar ni en bra guide till storlek på bilder och film >> Linda Björk om bild- och filmstorlekar på LinkedIn

Har ni inte möjlighet att redigera och klippa i bilder så går det fint att lägga upp dem ändå med risk att upplösningen inte blir maximal, men det är bättre än inget. Testa och se hur resultatet blir!

Ta hjälp av era medarbetare

Era medarbetare är en ovärderlig resurs när det kommer till att sprida företagets innehåll. Räckvidden blir högre och trovärdigheten ökar. Uppmuntra dem att både engagera sig i inläggen samt att dela för större spridning. Ett företag som till exempel har 50 anställda som är aktiva på LinkedIn genererar 50 profiler som länkar till er företagssida vilket gör att synligheten ökar, både på och utanför LinkedIn. Säg att dessa har 300-500 kontakter var så börjar det hända magiska saker med räckvidden när de hjälper till att dela företagets inlägg och artiklar.

Håll koll på konkurrenterna

Era konkurrenter finns säkerligen på LinkedIn. Följ dem och håll er uppdaterade om vad de har för erbjudanden, vilken typ av innehåll de publicerar och vilka som jobbar där (och slutar jobba där). Den här informationen hjälper er att få en överblick över hur er bransch rör sig och hjälper er att utveckla era produkter och tjänster åt rätt håll.

Håll koll på algoritmerna

LinkedIn har faktiskt själva gått ut och berättat om sina algoritmer, vilket gör dem ganska unika ibland de sociala medierna.

Det allra viktigaste att ha koll på är att publicerade inlägg först visas för en liten del av användarna på LinkedIn, de blir en sorts testpatrull. Om de engagerar sig i inlägget, då kommer det att visas för en bredare skara. Men om inlägget inte får någon vidare respons i början, då kommer det att dö ut. Därför gäller det att publicera vid rätt tillfälle — i kombination med att innehållet är värdefullt! Men när är rätt tid då? Ja, det beror lite på ert nätverk. Men generellt är de mellan 07.00 till 08.00 eller 17.00-18.00, eftersom att LinkedIn är ett nätverk för yrkeslivet. Användarna tenderar att vara aktiva precis innan och efter de börjar jobba, ibland även under arbetsdagen. 

LinkedIn jobbar mycket för relevans och era inlägg visas främst för de som matchar era kompetenser, intressen, kontakter och bransch. Det baseras även på vem ni integrerat mest med, de kommer att vara först med att få se det du lägger upp. Jobbar därför mycket med att bygga ett community där ni diskuterar, pratar och delar erfarenheter. Det kommer att ge er en engagerad målgrupp som är starkt kopplad till just er bransch och intresse. Sugen på att komma igång? Här kommer en crashcourse i hur ni gör!

7 tips – så skapar ni en lyckad företagssida på LinkedIn

  1. Att starta en LinkedIn-sida är lätt och kostnadsfritt. Tänk igenom hur ni vill presentera företaget och vilka sökord ni vill använda.
  2. Ni behöver en strategi. Vilken är er idealmålgrupp och vad ni vill skriva om? Blanda inlägg!
  3. Gör även en plan för era inlägg. Hur ofta ska uppdatera och vilka typ av inlägg. Gärna vilka dagar.
  4. När ni väl börjar komma igång och börjar få kommentarer: Svara på allt!
  5. När du delar med dig av något, gör det både på din företagssida och på din privata profil. I slutet av varje privat inlägg du gör kan du gärna skriva något i stil med: Följ gärna vår företagssida.
  6. I dag kan man även lägga upp events kopplat till företagssidan. Det kan vara webbinarier, workshops eller annat som företaget anordnar.
  7. Viktigast av allt. Ni måste ha en närvaro på LinkedIn om det ska ge en effekt! Det räcker inte bara med att skapa själva företagssidan. Visst kan det vara fint att era anställda kan lägga till er som arbetsgivare, men det kommer inte hjälpa er med er kommunikation på plattformen.

Detta är del 6 i en serie. Här hittar ni övriga lektioner!
Del 1: Skaffa en digital strategi
Del 2: Bli en superuser
Del 3: Hitta din röst i sociala medier
Del 4: Facebook för företag
Del 5: Åtta sätt för företag att lyckas med Instagram
Del 6: Lektionen du befinner dig på
Del 7: Bli vän med algoritmerna
Del 8: Annonsera i sociala medier

Emelie Fredriksson

Publicerad: 22 juni 2021
Senast uppdaterad: 01 oktober 2021

Hittar du inte vad du söker?