Skaffa en digital strategi

Ett effektivt sätt att göra ditt företag mer synligt för potentiella kunder är sociala medier. Men det kan lätt bli en tidstjuv och något som rinner ut i sanden om du inte börjar i rätt ände. Det ska vi nu råda bot på! Det här är lektion 1 i vår digitala kurs ”Bygg ditt varumärke digitalt med Emelie”.

Bygg_ditt_varumarke_med_emelie

Aldrig tidigare har det varit lika lätt att nå ut med sina budskap och aldrig tidigare har det varit lika svårt att synas. En paradox som både skapar glädje och irritation. I år är det kanske viktigare än någonsin att vässa sin närvaro i den digitala världen när pandemin tvingar oss att förändra vårt sätt att arbeta. Ingen vet hur Coronakrisen slutar. En klok strategi för sociala medier är ingen garanti för att företaget överlever. Men det kostar nästan ingenting att nå sina kunder den här vägen. Det finns inga magiska lösningar men i vårt nyhetsbrev under 2021 kommer vi bjuda på lite tips och trix som förhoppningsvis kommer hjälpa er på traven. Vi kommer att fokusera på de tre största kanalerna för företag; Facebook, Instagram och LinkedIn.

Nyckeln till framgång är att veta var i den sociala medievärlden som dina kunder befinner sig. Det är i dessa medier du också vill vara och synas. Allt som krävs är lite research, ofta bara en googling bort. Är din målgrupp av vd:ar inom finans hittar du dem troligast på LinkedIn. Utgörs den av kvinnor i övre medelåldern, satsa på Facebook. Är det på jakt efter det perfekta hemmet, välj Instagram. Ingen resa i sociala medier bör börja utan en digital strategi om du vill undvika att satsa energi på fel saker! Även om ditt företag redan finns på sociala medier, är det här en viktig nyckel. Kanske ger det er svar på saker som står i vägen för er framgång.

Lektion 1: Skaffa en digital strategi

Att skaffa en digital strategi är A och O om du vill bli framgångsrik i sociala medier. Anledningarna till det är många, men framför allt vill du inte slösa tid och energi på sysslor som inte för din verksamhet framåt – det har du inte råd med. Marknadsföring i sociala medier är i dag nödvändigt för de allra flesta och med en strategi som hjälper dig arbeta målmedvetet och konsekvent sparar du både tid och energi. Du jobbar effektivt mot mål som du själv har satt. Allt som krävs är att du vet VAD det är du ska göra i sociala medier och VARFÖR, VILKA du vill nå och HUR du ska göra det. En minst lika relevant fråga är VEM som ska göra det. Precis som med all marknadsföring kan det vara värt att ta hjälp av ett företag om det inte finns någon som är engagerad eller har tid.

Det finns flera företag som erbjuder gratis mallar att utgå ifrån, bland annat Nivides som både är pedagogisk och enkel. Här hittar du den >>
Självklart kan du välja flera kanaler, men var medveten om att de alla har olika styrkor. Att synas i samtliga kommer inte automatiskt ge dig större framgång. I den här frågan tjänar du faktiskt på att lägga alla dina ägg i samma korg. Vill du synas framgångsrikt på flera plattformar kan det vara klokt att också skaffa kanalstrategier där du funderar över målgrupp och typ av innehåll.

För att se till att du gör rätt saker är det också viktigt med uppföljning. Genom att kika på statistiken kommer du få svar på om du gör rätt saker. Inom SoMe-världen (kort för sociala medier) kallas det för optimering. Lär känna din målgrupp och vad de gillar! Learning by doing helt enkelt.

Under året kommer vi också att gå igenom:

• Bli en superuser
• Hitta din tonalitet
• Facebook
• Instagram
• LinkedIn
• Vad innebär algoritmer?
• Annonsera på sociala medier
• Trendspaning
• Inspiration

Detta är del 1 i en serie. Här hittar ni övriga lektioner!
Del 1: Lektionen du du befinner dig på
Del 2: Bli en superuser
Del 3: Hitta din röst i sociala medier
Del 4: Facebook för företag
Del 5: Åtta sätt för företag att lyckas med Instagram
Del 6: Upptäck möjligheterna med LinkedIn
Del 7: Bli vän med algoritmerna
Del 8: Annonsera i sociala medier

Emelie Fredriksson

Publicerad: 27 januari 2021
Senast uppdaterad: 02 november 2021

Hittar du inte vad du söker?