2. Bli en superuser

Ett effektivt sätt att göra ditt företag mer synligt för potentiella kunder är sociala medier. Dags för lektion 2 i “Så du bygger ditt varumärke digitalt”!

Bygg_ditt_varumarke_med_emelie

Sociala mediers närvaro har vänt upp och ner på det vi tidigare vetat om varumärkesbyggande och marknadsföring. Det är inte längre tidningarnas och tv:ns marknad. Influencers räknas idag som de stora makthavarna och personer som Bianca Ingrosso och Therese Lindgren når ut till fler personer än till exempel Aftonbladet. Hur man kommunicerar på plattformar som Facebook och Instagram är också annorlunda. Absolut största skillnaden är att sociala medier innebär, till skillnad från traditionell media, tvåvägskommunikation där målgruppen kan kommunicera med avsändaren och också förväntar sig att bli hörda. För att lyckas på sociala medier behöver man förhålla sig till två saker. Dels att förhålla sig till sättet man kommunicerar på i dessa kanaler, dels plattformarnas algoritmer som styr vilka inlägg som syns. Men ingen fara, det är egentligen igen hjärnkirurgi. Allt handlar egentligen bara om två saker; att vara social och aktuell!

Det är viktigt att skilja på organisk och betald räckvidd (även kallad paid marketing). Idag brukar en lyckad strategi innehålla båda delarna, där man betalar för att nå ut med inlägg för att nå ut till rätt målgrupp eller när man har lagt ner mycket tid på att skapa content. Men de företag som lyckas med att ha en bra organisk tillväxt är de som står som vinnare i långa loppet. HUR gör man då bäst för att nå ut till sin målgrupp på sociala medier? De vanligaste frågorna som dyker upp brukar vara hur man får följare, hur ofta man ska göras inlägg och hur man får sina följare att gilla och kommentera.

Vi börjar med att bryta ner frågorna i vad ni bör och inte bör göra!

GÖR
• Var en smart copycat
Det är onödigt att återfinna hjulet på nytt. Börja följa andra aktörer inom samma fält och se vilken typ av inlägg de gör. Lär er av både det som är bra och det som är dåligt. Titta både på svenska men gärna också internationella konton. Att benchmarka med andra är både bra för kreativiteten men också kostnadseffektivt. Undvik att göra samma misstag som andra

• Häng på trender
Det finns inget som är så trendkänsligt som sociala medier. Våga haka på aktuella samtalsämnen om det passar ert varumärke. Här handlar det om att vara en strategisk improvisatör, alltså att när det finns fönster som passar er strategi, hoppa på tåget. Ett exempel i närtid är bilden på Bernie Sanders i en campingstol vid Joe Bidens presidentinstallation. Helt plötsligt skulle alla posta samma bild med sina produkter. Men det vara bara i en dag eller två. Skulle vi posta den nu några veckor efter, har den inte längre något värde. Enkelt förklarat; sälj paraplyer inte solkräm när det regnar. Haka inte på kanelbullens dag om du inte säljer kanelbullar eller har en produkt som har likheter med en kanelbulle.

• Belöna följarna
Ett sätt att få sin följarskara att växa förutom att skapa inlägg som engagerar, är att då och då arrangera tävlingar eller låta följarna ta del av extraerbjudanden. Det behöver inte alltid vara saker som kostar något för dig. Att också låta följarna vara med att bestämma vad ni ska ta in i sortimentet eller att visa upp vilka varor som är på väg in är också ett sätt att belöna följarna. De får lite royal treatment och känner sig samtidigt delaktiga.

• Var sociala!
Utnyttja det som plattformarna är bäst på, nämligen att vara sociala. Ställ frågor men gör det inte av vana utan för att ni på riktigt vill veta. Stanna kvar i kommentarsfältet och ansvara också för att lyssna och svara på det som sägs. Följ andra konton, gilla inlägg och lämna kommentarer. Genom att vara aktiva kommer folk bli medvetna om att ni finns och algoritmerna är mer benägna att pusha för ert innehåll.

• Var världens bästa kundtjänst
Gör det till vana att svara på meddelande och kommentarer. Om någon taggar er försök att hänga med och svara eller lämna en kommentar. Företag som är på alerten i sociala medier har otroligt mycket att vinna. Det förstärker både hur vi känner inför ett varumärke men det gör även att företagets närvaro i sociala medier känns genuint.

GÖR INTE
• Köpa följare/gillare
Förutom att det är fusk så vad är meningen med att ha mängder med följare som inte bryr sig om ditt företag och varumärke? Mät engagemang, inte antal följare. Vad är viktigast, att ha 10000 följare eller 100 som interagerar med dig? Lägg hellre pengarna på att köpa räckvidd och din tid på att skapa inlägg som skapar engagemang. Det viktigaste är att ha trogna fans och skapa ambassadörer.

• Stressa fram inlägg
Det är lätt att tänka att ju fler inlägg desto bättre. Men det viktiga är kvalitet, inte kvantitet. Kvalitet skapar engagemang och utan engagemang får du lägre räckvidd. En av de tydligaste algoritmerna på alla plattformar är att ju fler som gillar ett inlägg desto fler kommer se det. Men om få gillar inlägg kommer färre se dem och så småningom kommer även plattformen ranka ner dina inlägg så att allt färre ser dem.

• Dela samma inlägg i alla plattformar
Tyvärr finns det möjlighet att automatiskt korsposta mellan exempelvis Instagram, Facebook och Twitter. Låt bli! Förutom att det är olika storlekar på bilderna och sätt som pratas i sociala medier, är det här en annan sak som algoritmerna inte gillar. Lär dig en kanal och därefter kan du utöka närvaron.

• Förväxla sociala medier med ett reklamblad
Sociala medier handlar om att bygga relationer och skapa trovärdighet, inte att sälja. Undvik därför att posta inlägg som enbart visar upp produkter och vad de kostar. Sociala medier handlar om storytelling! Berätta vad som är bra med varan, eller dela bilder från när den tillverkas. Vi vill vara med på resan, det ska kännas äkta. Dela relevant innehåll som är av värde för dina följare. Det viktiga är att det är värdefullt för dina läsare, inte vem som har skapat det. Det innebär att du kan dela andras artiklar och inlägg i dina sociala medier.

• Ignorera följare
Ha som mål att svara på alla mail, meddelande och taggningar. Ibland tar det tid, lite för lång tid. Var ärlig och be om ursäkt. Vi förväntar oss att få svar om vi ställer en fråga på sociala medier. Vi kan godta att det tar lång tid om vi får en ursäkt, även om det kan skada hur vi ser på varumärket. Undvik också att radera obekväma frågor eller att spärra användare. Jobba istället på bemötande. En kund som blir bemöt på ett bra sätt kan i slutändan bli världens bästa ambassadör för ert varumärke!

Några avslutande tips!

Men hur många inlägg ska man då göra för att lyckas i sociala medier kanske ni fortfarande funderar över? Svaret är att det beror helt på hur mycket tid ni vill lägga ner. Sett till vad algoritmerna vill så är svaret minst ett i veckan. Konton som postar inlägg får inte heller något engagemang från sina följare vilken kan ranka ner räckvidden.

Samtidigt så har vi precis lärt oss att man ska undvika att kasta ut inlägg bara för sakens skull och så är det. Låt sociala medier bli en naturlig del av ert dagliga arbete och ha planeringsmöten. Använd plattformarnas befintliga verktyg att schemalägga inlägg eller skaffa tredjepartslösningar som ni kan ta hjälp av. Upprätta årshjul som innehåller aktuella händelser för er som är naturliga att haka på. Fundera ut några kategorier och skapa innehåll efter dem som ni strösslar ut med jämna mellanrum.

Och kom ihåg att ni inte behöver göra allt jobb. Dela andras artiklar eller bilder inom ert fält. Se bara till att man ser vem som är källan och dela aldrig någons bild från sociala medier i era kanaler utan att frågat källan om det är ok först. Slutligen, glöm inte att med jämna mellanrum titta på er statistik för att ta lärdom av vilka inlägg som går bra och vad era följare gillar.

Detta är del 2 i en serie. Här hittar du övriga lektioner >> Bygg ditt varumärke digitalt med Emelie

Emelie Fredriksson

Publicerad: 24 februari 2021
Senast uppdaterad: 02 februari 2023

Hittar du inte vad du söker?