Hitta er röst i sociala medier

Genom att arbeta aktivt med er tonalitet på sociala medier kan ni lättare nå ut med er historia, vision och värderingar. Dagens konsumenter söker autentiska varumärken med en vision och röst. Lektion 3 i ”Bygg ditt varumärke digitalt med Emelie” handlar om hur ni hittar er unika röst.

Bygg_ditt_varumarke_med_emelie

Plattformar som Facebook, Instagram och LinkedIn är gjorda för att skapa starka relationer till era viktigaste målgrupper. Att kunna få direktkontakt med sitt favoritmärke eller företag genom bara ett knapptryck är kittlande. Att få en tumme upp eller ett trevligt svar av en person eller ett företag man gillar eller imponeras trumfar mycket!

Tonaliteten i sociala medier skiljer sig något från traditionella informationskanaler som tidning och webbsidor. Förutom att ge förutsättningar för dialog, har de flesta förväntningar på att tonen är lite mer informell. En annan sak som skiljer sig är också att kraven på snabb återkoppling är i många fall högre om man jämför med till exempel mailkontakt.

Vad är skillnaden mellan att ha en röst och tonalitet?

Låt oss börja med att reda ut begreppen röst och tonalitet. Varumärkets röst kan beskrivas som varumärkets personlighet och förblir konsekvent oberoende kommunikationsplattform. Till exempel är det många kommuner som i sin kommunikation strävar efter att uppfattas som öppna, enkla och positiva. Varumärkets tonalitet kan däremot variera beroende på kanal, målgrupp och kontext. Kikar man på hur en kommun uttrycker sig på sin hemsida jämfört med sociala medier ser man ofta att det skiljer sig. Kanske har man bestämt sig för att på dessa plattformar stäva efter att vara lättsamma, positiva och aktuella.

Den här skalan är lånad från Malmö stad och är ett jättebra exempel på vilka förväntningar vi har på kommunikation på till exempel Facebook och Instagram:

Grafik: Malmö stad

Man ska inte vara rädd för att uppfattas som mindre korrekta eller kunniga för att man släpper på slipsen runt halsen. De myndigheter som rankas högst i mätningar när det kommer till sociala medier är de som gör sina budskap raka och förståliga. För visst kan man skämta om det mesta om man så vill.

Titta bara på Livrustkammaren! Statistiska centralbyrån är ett annat bra exempel på en myndighet som har gjort ett bra arbete när det kommer deras tonalitet. Det är svårt att göra statistik rolig, men de har lyckats genom att plocka ut det som är aktuellt och göra bra illustrationer som fångar ämnet.

Därför är tonalitet i sociala medier viktigt

Varför är då det här viktigt? Att arbeta med er tonalitet ger en mänsklig dimension till varumärket som hjälper till att bygga förtroende och skapa starka relationer.

Målet med att ni befinner er på dessa plattformar förutom att ni vill nå ut med era budskap, borde också vara att användaren ska vilja engagera sig och interagera med ert varumärke. Om ni lyckas, är det större chans att användaren delar, kommenterar och gillar era inlägg.

Har ni koll på ert varumärkes röst?

För att definiera er tonalitet på sociala medier måste ni först ha definierat er röst. Om ni inte redan har gjort det, häng med på denna lilla övning;
Ett relativt enkelt sätt att definiera ett varumärkes röst är att tänka på varumärket som en person. Beskriv sedan varumärkets personlighet med tre adjektiv.

Lek med tanken att jag driver ett leksaksmuseum. Vem är jag och hur pratar jag? Jag kommer fram till:
• Vänlig
• Nostalgisk
• Rolig

Definiera er personlighet på sociala medier

Nu när jag och mitt leksaksmuseum, och även du och ditt företag, har tagit fram tre adjektiv som beskriver varumärkets personlighet är det dags att definiera hur våra personlighetsdrag skulle kunna ta sig uttryck i form av tonalitet på sociala medier. Så här skulle då min tonalitet på dessa plattformar se ut:
• Emotionell, positiv och varm (vänlig)
• Kunnig om historia (nostalgi)
• Skojfrisk och opretentiös (rolig)

Nu har jag hittat min form för hur jag vill uppfattas i mina kanaler. Har ni inte en jättetydlig röst, men ändå vill göra ett bra jobb i sociala medier? Här kommer ett par gångbara personligheter som ofta går hem:
• Enkel
• Trendig
• Positiv
• Lättsam
• Proffs på sitt ämne

Övriga tips för att uppfattas som vakna och proffsiga

Kom ihåg att sociala medier är kommunikationskanaler, inte informationskanaler. Att svara på inkommande frågor och kommentarer är därmed en självklar del av arbetet. Är ni snabba med svar och återkoppling kommer ni uppfattas som vakna och proffsiga. Att ha som mål att återkoppla inom 24 timmar, speciellt om det rör sig om frågor är en bra tumregel. Om det tar längre tid än så att hitta ett svar, återkoppla som berätta att frågan har tagits vidare och att ni återkommer med svar.

Avsluta gärna med förnamn och befattning, om det är relevant, när ni svarar på kommentarer och frågor. Här kommer ett exempel:

”Hej Kent. Vad kul att höra att du gillar våra produkter! Vi lägger ner mycket tid på att hitta det bästa inom tekniken. Hälsningar Lennart, inköpsansvarig”

Kommer det ta lång tid att svara? Så här skulle en sådan återkoppling kunna se ut:

”Hej Anna, tack för din fråga. Jag har skickat den vidare till en kollega och återkommer så snabbt jag kan. Hälsningar Lennart, serviceansvarig”

Alla kommentarer behöver självklart inte besvaras. Men har ni i ert inlägg ställt en fråga eller bett om återkoppling är det också trevligt att ni stannar kvar i kommentarsfälten och tar emot hejarop och kommentarer med gillamarkeringar och en tumme upp.

Detta är del 3 i en serie. Här hittar ni övriga lektioner!
Del 1: Skaffa en digital strategi
Del 2: Bli en superuser
Del 3: Lektionen du du befinner dig på
Del 4: Facebook för företag
Del 5: Åtta sätt för företag att lyckas med Instagram
Del 6: Upptäck möjligheterna med LinkedIn
Del 7: Bli vän med algoritmerna
Del 8: Annonsera i sociala medier

Emelie Fredriksson

Publicerad: 25 mars 2021
Senast uppdaterad: 01 oktober 2021

Hittar du inte vad du söker?