4. Så fungerar Facebook för företag

Att ha en företagssida på Facebook är ingen garanti för att era inlägg når ut. Algoritmerna som styr vad vi användare ser på plattformen är tuffa. Men det finns två sätt som garanterar att ni når ut. Lär er hur! I lektion 4 i ”Bygg ditt varumärke digitalt med Emelie” tar vi en närmare kik på Facebook.

Bygg_ditt_varumarke_med_emelie

Det fanns en tid då man såg allt som lades upp i Facebook, både vänner och företags inlägg. Men mycket har hänt plattformen de senaste åren och för just företag har remmarna dragits åt ordentligt. Facebooks affärsmodell bygger på att plattformen är relevant för sina användare och utvecklas allt mer åt att företag måste betala för sin synlighet i flödet.

Det är Facebooks algoritmer som styr vad vi ser i våra flöden. Det är små inställningar som styr vilka inlägg som prioriteras upp eller trycks ner. Bland annat prioriteras alltid inlägg från vänner och inlägg som är publicerade i grupper vi är aktiva i upp i flödet. Inlägg från företag får inte samma hjälp. Idag finns det två sätt att lyckas nå ut med sin kommunikation som företag. Nummer 1: bli mästare på att vara relevanta för era följare; kallat organisk räckvidd. Nummer 2: marknadsför era inlägg, kallat betald räckvidd. Det allra bästa är en kombination av dessa två. Om ditt innehåll engagerar dina följare, oavsett om det är ett vanligt eller betalt inlägg, kommer Facebook se till att sprida det till flera. Räckvidden ökar.

När ni planerar er kommunikation, se till att ha med en pott för marknadsföring där ni kan betala för att nå ut. Bara ett par hundralappar kan göra att era inlägg syns av tusentals fler och vad som kanske är ännu viktigare; se till att just er målgrupp ser inläggen. Det är viktigt att förstå att sociala medier idag är lika mycket en marknadsföringskanal som det är en publiceringskanal.

Facebook har kraftfulla verktyg när det kommer till målinriktning. Är er viktigaste målgrupp medelålders män i Borensberg som gillar blåsippor och har tvillingar? Dessa kan Facebook hjälpa dig att nå. Idag är det ganska lätt att prova sig på att boosta inlägg eller göra kampanjer i Facebooks egna verktyg. Det finns tutorials både på webben och Youtube för den som vill lära sig.

Här hittar ni en pedagogisk steg för steg-guide >> 

Känns det här svårt eller krångligt kan självklart en kommunikation- eller reklambyrå hjälpa er. Efter en uppdatering för några månader sedan kan det var svårt att få sitt kontokort verifierat. Låt inte en sådan sak sätta käppar i hjulet. Ta hellre hjälp!

Fem sätt att få er sida att växa

1. Berätta varför man ska följa er
Om inte annat så för er själva. Varför ska jag, om jag nu är i målgruppen, följa er på Facebook? Tänk att du går in i en hiss med fem personer som tillhör din målgrupp. Du har bara hissfärden på dig att få dem att följa ditt företag på Facebook. Hur övertygar du dem?

“Följ oss på Facebook för att få…” Vad? Här blir det rätt tydligt att du inte vill fylla i med “videos med dåligt ljud som inte är textade” eller “bilder på ett A4 med vår meny” eller hur. Varför ska de följa just ert konto? Vad får de ut av det? Om det känns svårt att svara på den frågan, kika på vad andra liknande företag gör som inspiration. Titta både på bra och dåliga exempel. Vilka inlägg gillar deras följare och vilka får sämre mottagande.

Att inspireras av andra är ett jättebra sätt att komma igång och det finns hjälp att få även här. Tjänsten Smampion listar vilka som är bäst på att engagera sina följare på sociala medier och ni ser även vilka av deras inlägg som funkar bäst. Man kan börja följa företag med liknande tjänster för att se vad de postar, men inspireras gärna av de som är bra oavsett om de är inom ert fack! Sajten har ett löpande prova på erbjudande på 28 dagar som är gratis, ett bra sätt att undersöka om det här är något för er.

Smampion hittar ni här >>

2. Skapa innehåll som INTE har med era produkter eller tjänster att göra
Det här är en viktig punkt och kanske helt avgörande för hur ni kommer att lyckas med era sociala medier. Våra hjärnor har lärt sig att titta bort från allt som känns som reklam och sälj. En bra tumregel är att 80% av innehållet ska vara av värde för mottagaren och 20% säljande. För hur många företag följer du som bara pratar om sig själva och sina produkter? Hur många har “Ja tack till reklam” på sin brevlåda hemma? Det finns alltid fler värden att prata om. Vetgirighet, inspiration, humor och behind the scenes är några exempel på material som triggar oss att följa konton. Driver du en restaurang? Varför inte dela med er av ett recept eller berätta om en hemlig ingrediens? Har du ett snickeri? Varför inte visa före- eller efterbilder eller pågående projekt? Låt följarna följa med! Har du anställda som älskar att dansa? Varför inte införa fredagsdansen?

3. Maxa Facebooks gränssnitt
Vad är det som gör att vårt öga stannar till av saker vi ser i flödet på Facebook? Svaret är en bild, grafik eller video. Även versaler och emojies i löpande text hjälper till att få ett inlägg att sticka ut. Idag kommer du riktigt långt med bara din telefon, upplösningen i sociala medier kräver inte fler pixlar än så. Så börja fota och börja filma mer! Se till att lära er vilka format som ser bäst på Facebook. Beroende på om bilden/filmen är i formatet 16:9, 4:5 eller kvadratiskt kommer det se olika ut. Idag går det lätt att beskära bilder i din telefon. Färre än 90% av de som tittar på video på Facebook tittar med ljud som se till att texta eller göra en video som inte står eller faller på om du hör vad som sägs.

Här finns en bra översyn på vilka storlekar ni förhåller er till på er Facebooksida >>

4. Schemalägg era inlägg
Se till att börja jobba med er Facebook-sida systematiskt. Bestäm er för hur ofta ni vill publicera inlägg. Ett minimum för att er sida inte ska straffas av algoritmer är ett inlägg i veckan. Schemalägg tid för att jobba med innehåll till er sida och använd tiden smart. Ha Facebook i bakhuvudet i din vardag! Se till att fota eller filma när det händer något intressant eller om ni är ute på arbete. Samla in stoff och anteckna om du kommer på något som skulle passa att posta på er sida och involvera gärna fler medarbetare. Det ultimata är att då och då ha redaktionsråd där ni tillsammans funderar på vad ni skulle kunna dela för inlägg kommande period. Ge små uppdrag som att fota eller filma om de har möjlighet.

Det går att schemalägga inlägg i Facebooks egna publiceringsverktyg vilket underlättar arbetet. Vi människor gillar regelbundenhet så att alltid posta inlägg samma dagar och tider kan vara ett jättebra sätt att jobba strategiskt med Facebook. Se dock till att hålla koll på när och var närvarande i kommentarfälten. Här har du en jättebra möjlighet att skaffa fler fans och trogna kunder!

5. Bli en mästare på statistik
Bästa lärdomen ni kan få om er sida är av era följare. Det gamla sättet att mäta hur lyckad en sida är på sociala medier är att titta på antalet följare. Det som egentligen är intressant är att titta på hur många som ni når. Hur är räckvidd ser ut. För det är det här som algoritmerna styr.

Lär er hur ni använder statistiksidan som ni hittar i vänstermenyn som sidadministratör. Första vyn är en sidsammanfattning där ni bland annat kan se hur många användare er sida har nått och hur många följare ni har. Men den smaskigaste statistiken och den som är lättast att lära sig av, är den ni hittar när ni scrollar ner lite och ser era senaste inlägg. Klicka på ”Visa alla inlägg” för att se fler inlägg än era sista fem. När ni gör det kommer ni även åt att titta på statistiken utifrån interaktionsfrekvens. Det är nu det börjar bli riktigt intressant. Det här är egentligen den enskilt viktigaste barometern att titta på för den säger något om hur många procent av era följare som har triggats av ert inlägg.

Använd statistiken som en vägledning. Gör mer av det som är publik gillar men tappa aldrig bort varför ni finns på sociala medier. Var trogna er själva. Självklart kommer tävlingar och erbjudanden att leda till hög räckvidd. Alla gillar gratis grejer. Det viktiga är hur många superfans ni har. De goda ambassadörerna. Och de går inte att köpa. Deras hjärtan vinner ni genom att vara genuina och aktuella!

Detta är del 4 i en serie. Här hittar du övriga lektioner >> Bygg ditt varumärke digitalt med Emelie

Emelie Fredriksson

Publicerad: 27 april 2021
Senast uppdaterad: 02 februari 2023

Hittar du inte vad du söker?