Wexer hjälper företag att växa

För Wexer är fokus just på att växa. Men inte enbart det egna företagets växtkraft, utan på att hjälpa andra företag att ta kliv framåt. Med hjälp av digitala lösningar ser de till att företag kan spara både tid och pengar samtidigt som de får möjlighet att lägga kraft på expansion.

Wexer1

Wexers historia började 2019, då Kristofer Liew och Magnus Lexén bestämde sig för att slå ihop sina företag. Med liknande bakgrund, men olika inriktningar på sina företag, kände de att de kunde dra nytta av varandras kunskaper, kunder och personal. Och då föddes Wexer.

– Jag hade många kunder inom industrin, men lite för lite personal. Kristofer, som hade Viasat som sin största kund, hade lite för mycket personal. Vi kunde komplettera varandra och slå ihop oss, förklarar Magnus Lexén, affärs- och systemutvecklare och tillägger att Viasat, numera Allente, fortfarande är kund hos företaget.

Wexer startade i en tuff tid. Kort efter drabbades världen, som vi vet, av en pandemi, vilken sedan dess följts av ett krig och en lågkonjunktur. Kanske inte den start ett nytt företag helst önskar sig, men Magnus och Kristofer beskriver det som att det trots allt gått bra, företaget har vuxit och fortsätter att växa ännu mer.

– Vi hade såklart velat öka mer, men vi fortsätter nu, säger Magnus och tillägger att man tror sig behöva anställa en eller två systemutvecklare till inom ett år och öka omsättningen med 25–30 procent under 2024.

Numera har företaget 14 anställda och sedan i oktober även en ny vd, Rikard Gadmar. Genom att tillsätta en vd utifrån skapade Magnus och Kristofer mer tid åt sig själva för systemutveckling och teknikarbete. Sedan en kort tid tillbaka har man dessutom inlett ett samarbete med Motalaföretaget VIMAB, som innebär att VIMAB:s IT-avdelning flyttas till Wexer. Därmed hoppas man kunna framtidssäkra utvecklingen av VIMAB:s affärssystem VS, samtidigt som man drar nytta av kompetensen tillsammans.

Rickard Gadmar, Magnus Lexén och Kristofer Liew.

Grunden i företagets affärsidé är just det namnet antyder – att få företag att växa. Enkelt sagt handlar det om att effektivisera olika delar med hjälp av digitala lösningar. Genom skräddarsydda lösningar för exempelvis sälj- och verksamhetssystem, kundportaler eller ordersystem kan företaget spara tid, pengar eller både och.

En av företagets vanligaste uppdrag handlar dock om CPQ, Configure, Price, Quote. På svenska kan man även kalla det för produktkonfigurator.

– Jag brukar jämföra det med sådana här ”bygg din egen bil”-verktyg på hemsidor, förklarar företagets vd Rikard Gardmar. Om du vill köpa en bil kan du konfigurera den själv; hur den ska se ut, vilka tillägg du vill ha och direkt se hur den ser ut om du byter fälgar, färg eller liknande. Det är sådana lösningar vi tar fram, fast till industrin istället för bilhandlare.

Kort sagt, ett digitalt verktyg anpassat efter vad kunden säljer, där säljare eller kund själv snabbt och enkelt kan sätta ihop valda produkter till en helhet och se den slutgiltiga produkten eller erbjudandet. För vissa företag kan det även innebära att en 3D-bild byggs upp samtidigt som man gör tillval, medan det i andra fall är det slutliga priset, olika beräkningar eller automatisk generering av ritningar, bilder eller andra dokument som är det viktigaste. Och det går inte att göra fel eller välja inkompatibla kombinationer.

Fördelarna med det här sättet att jobba är många, menar Wexer. Det sparar tid, blir tydligare och enklare. Men det gör också att kvaliteten blir högre när samma system jobbar, i stället för att olika personer på ett företag räknar olika. Risken att det blir fel minskar. Att på några minuter kunna leverera en snygg offert som alltid blir rätt och ser likadan ut oavsett vilken säljare som har gjort den ger konkurrensfördelar och snabbare köpbeslut. Framför allt när det gäller komplexa eller kundunika produkter.

Bakom de skräddarsydda lösningarna finns samma grund; Wexers egen plattform Wengine. Den utgör grunden i allt man gör åt sina kunder, men kan ta sig många olika uttryck beroende på vad kunden behöver. Det gör det smidigt för utvecklarna att fokusera på vad just den kunden behöver.

– Köper du ett stort, färdigt system är det du som får anpassa dig efter systemet. Det kanske har massor av funktioner som du inte behöver och får blunda för. Men här är det systemet som anpassas efter vad du vill göra, förklarar Magnus.

En av företagets största och första kunder är Weland Solutions, som tillverkar lagerhissar. Wexer har tagit fram ett säljverktyg som låter säljare och kunder designa lösningar i realtid, vilket innebär att processen fram till produktion och köp har förkortats väsentligt jämfört med tidigare.

– Weland var vår första kund som Wexer. Att de hittade oss och vågade satsa har betytt jättemycket. Då fick vi chansen att visa att vi har något bra, säger Magnus.

Trots att företaget vuxit sedan starten 2019 är man fortfarande små i branschen. Och även om man såklart vill växa, så vill man fortsätta att vara ett mindre företag som kan jobba nära sina kunder.

– I IT-branschen är det många företag som jobbar med konsulter, vilket innebär att det kan komma ett gäng personer, bygga upp ett system och sedan lämna över det till kunden att sköta. Så vill inte vi ha det, vi vill stå för kontinuitet och ha kvar vår kund i ett långsiktigt nära samarbete, säger Magnus.

Det ska vara lätt att ändra något snabbt och för att säkerställa att kunden ska få rätt hjälp så fort som möjligt jobbar två av Wexers utvecklare med varje projekt/företag.

– Vi tror ju att det bästa för den här branschen är att jobba som vi. Vi vill ha personal som stannar kvar en längre tid, precis som kunderna. Vårt system ska vara kul att jobba i, även om fem år.

Med det sagt så är kompetensförsörjning och rekrytering ett problem som företaget brottas med. Som Magnus beskriver det är inte Motala den första staden som nyutexaminerade systemutvecklare tittar på. Men genom att öppna ett kontor även i Linköping hoppas man underlätta rekryteringen.

– Vi hoppas kunna få till ett bättre samarbete med Linköpings universitet och att fler då får upp ögonen för oss. Men Motala kommer alltid vara huvudkontoret, säger Magnus.

– Sedan är ju fördelen med Motalabor att de stannar länge på samma arbetsplats. Har man väl sökt sig hit blir man kvar, istället för att bara se det som ett steg på väg mot något större, lägger Rikard till.

I framtiden, vilken sorts företag tror ni att ni jobbar med då?

– Det är jättesvårt att säga, men det är absolut en blandning av både små och stora företag. Vi hoppas att vi kan väcka intresset hos fler aktörer, som ser fördelen av att jobba med oss jämfört med de stora spelarna, precis som Welan gjorde. 


FAKTA: Wexer
Startades: 2019 av Magnus Lexén och Kristofer Liew.
Vd: Rikard Gadmar.
Kontor: Motala företagsby och Ågatan, Linköping.
Antal anställda: 14.
Några av företagets kunder: Allente, Weland Solutions, Passera, Pelly Group, Prosero, VIMAB, Bimex.

Ida Norinder

Digital marknadskommunikatör på Tillväxt Motala.

Publicerad: 22 april 2024
Senast uppdaterad: 18 april 2024

Hittar du inte vad du söker?