Årets företagare fokuserar på blomsterglädje 

2023 går priset Årets företagare i Motala till Michael ”Lillen” Lindell och Kicki Bergström Lindell. Paret driver Blomsterglädje vars koncept med kombinerad blomsterhandel, inredning, garden och café lockar tusentals besökare till Motala varje år.

Lillen och Kicki

Det kommer aldrig funka, så sa många när Michael ”Lillen” Lindell och Kicki Bergström Lindell tog över Oves plantskola i södra Fredberga. Tji fick de. På ett par år har paret förvandlat den då säsongsöppna handelsträdgården till ett året runt-öppet besöksmål som lockar långväga besökare.  

1 april firade Blomsterglädje åtta år och företaget har gått från 5 anställda till 34. Tanken när de startade Blomsterglädje var ett lagom stort ställe med lagom öppettider så att de kunde vara lagom lediga. Så blev det inte riktigt.  
– Det var svårt att hålla emot den utveckling som blev helt enkelt. Besökarna strömmade in och vi var ju tvungna att möta upp så att det fanns varor. Idag omsätter vi 40 miljoner, berättar Lillen. 

Under vårens säljer de 20 000 säckar planteringsjord, under april och maj förra året sålde de så många som 16 000 tujor. På en vecka säljer de 800 räkmackor. Något som paret hade med sig från starten var att få till ett café att butiken i sig även blev ett besöksmål.
– Det ville vi redan få till när vi drev M-blommor i Bråstorp, det skapar alltid ett mervärde för kunden när man kan stanna lite längre, säger Kicki. 

Många kunder efterfrågar också att paret ska öppna upp butik i närliggande städer, men än finns inga tankar om ett franchiserkoncept. 
–  Nejnej, vi har jobb så att det räcker, försäkrar Lillen. 

Många års erfarenhet innanför västen 

På gymnasiet gick Lillen bygg- och anläggning och det var egentligen genom en kompis han kom in på blomspåret.  
– Jag hjälpte honom att binda kransar som vi sålde på torget. Så småningom startade vi företag, en shop in shop som det heter när man ansvarar över blommorna till exempel i en matbutik. Så vi hade ingen egen försäljning från början. Inte förrän jag startade M-blommor på Vintergatan, berättar Lillen. 

Det var också på Vintergatan han träffade Kicki där hon började sin karriär efter att ha utbildat sig till florist. Paret firar snart 30 år tillsammans och har varken hunnit tröttna på varandra eller blommor trots sina många år både som par och företagare.  
– Det är klart att man kommer ihop sig ibland, men det funkar himla bra att jobba ihop. Vi gör så olika saker på jobbet också. Jag har personalansvar, jobbar med schemaläggning och är inköpsansvarig för snittblommor och inredning, säger Kicki. 

– Och jag är problemlösaren, fyller Lillen i. 
– Ja eller du håller på med jorden och sånt där, skojar Kicki. 
– Ja och krukväxter, förtydligar Lillen. Jord och krukväxter!

Att hon är gasen och han bromsen är de överens om. En dynamisk duo som inte har långt från skratt och som vill vidhålla att personlig service och en bra relation med sina kunder är A och O. Blomsterglädje kan med andra ord både läsas som glädje för blomster men även glädje OCH blomster. 

Om att utses till Årets företagare 

Det prestigefyllda priset Årets Företagare i Motala delas ut av Företagarna Motala & Vadstena och när nomineringen lästes upp på Motala Expo kände många i publiken igen parets gärningar innan själva pristagarna avslöjades.  Lillen och Kicki är välkända ansikten för Motalaborna och många har följt deras företagsresa från Vintergatan till södra Fredberga. 

Nomineringen i sin helhet löd: 

”Dessa fantastiska företagare tyckte att de hade gjort sitt när de 2012 sålde sitt välmående företag som inrymdes i egen fastighet i Bråstorp. Många år av långa arbetsdagar, utmaningar och investeringar hade givit resultat. Nu skulle det dras ner på tempot. Det hände vid flera tillfällen att erbjudanden dök upp som gav möjlighet att åter ge sig in i den bransch som de kunde utan och innan. Flera gånger sa de hårdnackat nej. Men efter ett par års paus från näringslivet började det dra i de starka entreprenörsgenerna och de kunde inte stå emot. 

Tanken var att driva en liten verksamhet med några få anställda. På åtta år har företagarna byggt upp rörelsen till ett attraktivt utflyktsmål i Motala med besökare från när och fjärran. Idag sysselsätter företaget trettiofem anställda förutom de två ägarna och har haft en omsättningsökning från sex till fyrtio miljoner. 

Företagarna har skapat ett framgångsrikt koncept med både café och ett varierat och välfyllt butikssortiment. Generösa öppettider, engagerad och hjälpsam personal höjer helhetsintrycket och får besökaren att känns sig välkommen. Kreativitet, gott ledarskap och en företagsamhet utöver det vanliga gör dessa entreprenörer till fina ambassadörer för företagare. Årets företagare i Motala är Kicki Bergström Lindell och Michael Lindell, Blomsterglädje.” 

– Att bli prisade är självklart jätteroligt. Ett kvitto på att man har gjort rätt helt enkelt, kommenterar Kicki utnämnandet.  

Priset ger energi i tuffa tider 

Under pandemin fick Blomsterglädje en extra skjuts då man skickade mer buketter när man inte kunde ses, fler personer la även ner mer tid och energi i sina trädgårdar. Lillen berättar att de under påsken 2021 skickade 650 blombud på två dagar. Omsättningen ökade med tio miljoner och affärerna gick som tåget. Nu är situationen lite annorlunda. 

– Alla kostnader runt blommor har ökat; transport, värme och ljus. Allt har ökat i pris. Många mindre odlare och butiker har gått omkull. Det blev ingen bra start på våren heller när det var så kallt. Både påskliljor och penséer var svårsålda. Men vår räddning är att vi har flera ben att stå på, som inredning och vårt café, säger Lillen. 

Prognosen för året är tufft och förhoppningen är att gå plus minus noll. Att kunna täcka alla kostnader, men inte mer än så.  
– Bara en sådan sak att vi eldar med pellets för att hålla värmen i våra växthus kostar massor. Vi har kanske en del kostnader som är svåra att se utifrån, säger Kicki.  

– Vi går runt på att vi säljer väldigt stora volymer, därför kan vi fortfarande pressa priserna och det är jag glad för. Vi är så mycket som 30% billigare på många varor. Vår devis är också att man måste ge något för att få något. Vi är måna om våra kunder, säger Lillen. 

Finns det något ni ångrar som företagare? 
Lillen: När vi startade upp verksamheten här var jag väldigt inne på att ha en drive-in, då hade vi varit de första i Sverige med det. Med det gick inte att lösa. Det tror jag hade gått bra, speciellt gubbar hade gillat det. Att kunna åka igenom och lätt plocka upp en bukett till frugan. 
Kicki: Nej som jag ser det har allt gått vägen. Inte minst känns det så nu när vi utnämns till Årets företagare i Motala!

Vad gör ni om 10 år? 
Kicki: Då bor jag i en lägenhet i Palma. Det är vad jag vill tro i alla fall. Men någonstans förstår jag också att det kommer bli svårt att sluta jobba. Vi jobbar ju jämt och har gjort det länge. Det här är vårt liv.  
Lillen: Jag vill nog gärna också bo i den där lägenheten i Palma, i alla fall februari till maj. På hösten gillar jag att jaga. 

Vad hade ni jobbat med om ni inte hade gjort det här? 
Lillen: Jag har alltid sagt att när jag slutar med blommor vill jag driva en restaurang med röd-vita dukar där jag kan gå omkring och skåla. 
Kicki: Nej jag kommer inte på något. Jag har alltid känt att det här är rätt. 

Vilken är er favoritblomma? 
Kicki: Vad svårt, varje säsong har sin tjusning. Liljekonvalj gillar jag, men även syren och pioner. Och tulpaner så klart.  
Lillen: Luktärtor! 

Publicerad: 02 maj 2023
Senast uppdaterad: 18 september 2023

Hittar du inte vad du söker?