De ska sätta Motala på musikkartan

Den 29:e juni är det premiär för sommarkonceptet ”Musik vid Göta kanal” i Lokverkstan. Under fem onsdagar i rad kommer Sveriges största artister till Motala i sommar. Vi har träffat trion som ligger bakom konsertprogrammet.

Trio2

Den uppmärksamme kanske redan har noterat att de åter igen lyser inne i Lokverkstan. Sedan en tid tillbaka är Sernekes byggarbetare på plats och mycket har hänt på kort tid. Ytan som ska förvandlas till generösa loger har redan blåsts ut och elen har besiktigats.

Näst på tur är att undersöka om själva hjärtat i lokalen går att återuppliva, den stora lyftkranen i taket med kapacitet på 30 ton. I sommar kommer den återigen få lyfta tungt, men inga fler lokmotorer utan ljus- och ljudriggar av samma storlek som dem i Globen. Målet är att Lokverkstan ska bli en av Sveriges nya musiksnackisar och trion bakom satsningen är eld och lågor över att äntligen vara i gång.
– Jag blir lika häpen varje gång vi stiger in i lokalen, säger Jon Gray.

Idag är han tillsammans med sina kompanjoner på besök i Motala för att för första gången prata offentligt om sommarens planer.
– Konsertpremiär blir onsdagen den 29 juni, men vilken artist det rör sig om offentliggör vi nästa vecka. Men så mycket kan vi säga att det rör sig om en av landets mest omtyckta artister. Vi är mycket stolta över att kunna rivstarta på det här sättet, fortsätter han.

En förlägning av Gåsemora på Gotland

Jon har en mångårig erfarenhet av att jobba både med livemusik och artister, men arrangerat konserter har han inte gjort sedan 80-talet. Det är tack vare Magnus Nygren som han står i den något kylslagna industrilokalen. Magnus arrangerar sedan 2011 konsertprogrammet ”Sommarkväll på Gåsemora” som brukar omtalas som Gotlands vackraste konsertscen. Den stora höladan har besökts av artister som Lars Winnerbäck, Ulf Lundell, Laleh och First Aid Kit.
– Jag har länge tänkt att det hade varit roligt att ha en motsvarighet på fastland. Men idéen började inte utkristallisera sig förrän jag av en slump träffade på Jon som jag har känt sedan länge, på ett tåg, berättar Magnus.

Av en annan slump råkade Daniel Bark, som delade kontor med Jon, överhöra att Jon nämna Motala i sin jakt efter sjönära, vackra sommarstäder. Hans replik ”Jag kommer från Motala” resulterade i att trion packade in sig i en bil och for ner från Stockholm för att se om det fanns några lämpliga fest- eller campingplatser.
– Ända sedan min första kyss på en dansbana som ung har jag en romantisk bild av folkparker. Det var egentligen det jag var på jakt efter, men vi hittade inget lämpligt. Precis innan vi skulle åka från staden blev vi visade Lokverkstad på vinst eller förlust och där hade vi den. Den unika lokalen vi inte visste fanns men som var perfekt för ändamålet, säger Jon.  

Magnus Lindberg, vd på Tillväxt Motala, var den som visade runt gänget. Han visste om att Serneke gärna vilja omvandla Gamla Motala verkstad till en kulturstadsdel. Kanske var det här gnistan som behövdes för att få hjulen att börja snurra? Alla som någon gång besökt Lokverkstad har imponerats av takhöjden och den unika miljön. Bland annat har Östgöta Blåsarsymfoniker utnämnt lokalen till en av deras favoritplatser att spela på i Sverige.
– Publiken som går på spelningar idag har förändrats, man går inte enbart och ser artister på grund av musiken utan även för miljön. Man vill äta och dricka gott. Och det här gäller ju artisterna också, förklarar Magnus Nygren.

Nu när Lokverkstan byggs om görs det varsamt, det handlar mer om en uppfräschning snarare än att man bygger om miljön.
– Det här är vi jätteglada över, att industrikänslan inte förstörs. Har ni varit på Steam hotel i Västerås? Den miljön är ju superhäftigt och jag tycker det här påminner om det, säger Magnus Nygren.

Daniel som numera bor i Göteborg, är född och uppvuxen i Motala och har jobbat som arrangör för sommarkonserter tidigare och frilansar även som turnéledare. Nu ska han för första gången på många år återvända till Motala.
– Jag ser fram mot det jättemycket. Att få chansen att arrangera något som jag själv önskade fanns när jag växte upp här, säger han.

Planerna för Lokverkstan

Det har gått 1,5 år sedan Daniel, Jon och Magnus såg Lokverkstan för första gången och nu börjar konceptet känns alltmer verkligt. Två avgörande saker finns redan på plats: artister så stora att de kan marknadsföra ”Musik vid Göta kanal” och ytterligare en branddörr i lokalen. Den ökar publikkapaciteten från 1500 personer till 2000 vilket möjliggör intäkter nog att kunna boka välkända artister.
– Vi jobbar långsiktigt och vår förhoppning är att kunna arrangera sommarkonserter åtminstone i fem år framöver, säger Magnus.

Tanken är att utöka antalet spelningar från fem till åtta framöver.
– Motala ligger perfekt. Här kan artister mellanlanda på väg till spelningar både i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det finns många större städer inom en timmes avstånd som Norrköping, Jönköping och Örebro. Det är också en stad med goda kommunikationer så det är lätt att ta sig hit, säger Jon.

 – Magnus har med Gåsamora satt Gotland på musikkartan. Vår förhoppning är att vi med ”Musik vid Göta kanal” gör detsamma med Motala. Vi har redan börjat titta på artister för nästa sommar så nu kan vi inte backa, fortsätter han och skrattar.

Möte med lokala besöksnäringen

På måndagseftermiddagen träffade musikarrangörerna flera representanter från den lokala besöksnäringen i Tillväxt Motalas lokaler. Bland annat fanns Lokverkstans granne Mallbodens ägare på plats.
– Vi ser det inte alls som konkurrens utan vi välkomnar den här satsningen. Vi behöver bara stuva om i vårat schema lite, men vi får nog byta dag på våra trubadurkvällar som vi kört på onsdagar, säger Ann Lövgren och ler.

Även Magnus Hollwin, marknads- och kommunikationschef på AB Göta kanalbolag, fanns på plats för att se hur sommarens musikkonserter i Lokverkstan kan jacka i Göta kanals övriga aktiviteter.
– Vi firar 200 år i just i år så att det händer något nytt kring kanalen i Motala just i år är ju jättebra tajming, säger han.

Under mötet berättade konsertarrangörerna mer om sommarens planer med uteserveringar och foodtrucks längs kanalen. Att ha ett gott samarbete med det näringsliv som finns på plats är en viktig nyckel i marknadsföringen framåt.

– Vi känner oss otroligt välkomna och har fått hjälp sedan dag ett av bland annat Tillväxt Motala. Jag vet inte om vi kan säga att det har varit en räkmacka innan vi har genomfört sommarens konserter. Vi får se i augusti hur allt föll ut! säger Jon.

Publicerad: 17 februari 2022
Senast uppdaterad: 18 september 2023

Hittar du inte vad du söker?