GraphicProfile vill växa med sina kunder

Efter flytten till nya lokaler på Vintergatan är Motalaföretaget GraphicProfile redo att fortsätta utvecklas i takt med sina kunder. Här görs allt från A4-affischer till foliering av tåg.
”Vi vill växa med våra kunder och det de behöver”, säger Tom Jacobsson.

Utsikt över GraphicProfiles lokaler på Vintergatan i Motala. Två personer står vid ett stort skärbord och i bakgrunden syns olika tryckerimaskiner och bord.

Det har gått ungefär tre månader sedan GraphicProfile invigde sina nya lokaler på Vintergatan. Tanken på att flytta från lokalen på Östermalmsgatan till något större hade funnits i flera år och man funderade både på att bygga och köpa. Till slut landade de dock i att hyra och har nu funnit sig till rätta i lokalerna som är ungefär tre gånger så stora som de tidigare.

– På slutet fick vi till och med ha viss plast utomhus för att vi inte fick plats. Och saker som förut tog två dagar kan ta en dag nu, det är stor skillnad, säger Tom Jacobsson

De nya ytorna är dessutom perfekta för ett av uppdragen man håller på med just nu. Längst in i lokalen håller man på att foliera om innerväggarna i norska tåg, ett arbete man fick via företaget Alstom som också finns i Motala. Gamla träväggar ska få ny skepnad med hjälp av plast som ser ut som ljust trä. Ett sådant här arbete hade varit svårt att genomföra lika bra i de gamla lokalerna, menar Johan Gustafsson.

– Det tar mycket yta och nu kan vi göra sådana här jobb, och ta in bilar och foliera på plats. Det är skönt.

Grunden till det som idag är GraphicProfile lades redan 2008 när Tom och Johan startade TJ:s Print & Produktmärkning AB. Fokus låg på tryckta produkter, men några år senare inledde man ett samarbete med Williams Text & Dekor. Det ledde till en lite annan inriktning.

– Av någon anledning hade han tackat ja till ett jätteprojekt som gick ut på att foliera bilar. Han hade aldrig gjort det innan och inte vi heller, men vi bestämde oss för att köra ihop, berättar Tom.

Där lades därmed grunden till mycket av det som är GraphicProfiles fokus idag. Ungefär ett år efter att samarbetet inletts startades GraphicProfile Sweden AB som ett dotterbolag till Williams och TJ, med fokus på foliering och liknande produkter. 2012 köpte Johan och Tom sedan ut Williams och bestämde sig för att köra fullt ut under namnet GraphicProfile AB.

– Det hände mycket i branschen. Många av våra kontakter på större företag slutade, startade eget och förutsättningarna ändrades. Så vi fick möjlighet att börja producera mer själva och började bygga upp det som är GraphicProfile idag, säger Tom.

Vad företaget ska satsa på styrs av kundernas idéer, önskemål och behov. Johan och Tom poängterar att de aldrig köpt in exempelvis en ny maskin för att de bestämt att de ska börja tillverka en viss produkt, utan att det då varit för att en kund kommit med en fråga.

– Vi har egentligen aldrig haft som mål att vi ska bli jättestora, utan vi har växt i takt med kundernas behov, förklarar Tom.

Nu hoppas de dock att kunna växa ytterligare med de förutsättningar som de nya lokalerna gett.

– Produktionen är det roliga och fina att hålla på med, och man vet aldrig vad som är nästa grej, säger Johan.

– Sedan vi började satsa på produktionen har vi gått från fyra till nio anställda och ökat omsättningen från fem till tretton miljoner, säger Tom.

– Vi är ju fortfarande ett småföretag och det främst målet är inte att öka omsättningen massor. Det är ju inte säkert att man mår bättre för det. Vi ska tjäna de pengar vi behöver och de som jobbar här ska tycka att det är trevligt och må bra, fyller Johan i.

Företagskampanjer är en stor del i GraphicProfiles produktion just nu. Butiker har tidsbegränsade erbjudanden och byter sedan ut till något nytt. Den här produktionen är både kul och en trygghet för företaget, menade de.

– Man pratar mycket om det digitala, men samtidigt tänker folk inte riktigt på alla fysiska budskap de möts av. Du kan gå in på Östenssons, Maxi eller Pressbyrån och det finns hur många tillfälliga ställ, bord och erbjudanden som helst överallt. Du kanske möts av ett specialbyggt ställ för Coca-Cola direkt när du kommer in, sedan är det en för Marabou och en för geléhjärtan och så vidare, säger Tom.

– När man tänker på det är det helt otroliga mängder, säger Johan.

Det här innebär, förstås, att hållbarhet är ett viktigt område för branschen. Och det är inte alltid så svart eller vitt som gemene man kan tro.

– Fortfarande tänker många automatiskt att det är bättre med papper än plast. Men om pappret köps nytt från Kina och transporteras hit, medan plasten är återvunnen i Sverige då? Och en kartong kanske håller i tre veckor, sedan behöver du en ny och sedan en ny – medan plasten håller i tre år. Det gäller att se till helheten; transporter och vad man ska använda det till, förklarar Tom.

Samtidigt kommer såklart den ekonomiska aspekten in och GraphicProfile väljer därför ofta att lämna två offerter; en miljövänligare och en billigare.

– Sedan vet man kanske redan på förväg vilken kunden kommer välja, men då har de fått alternativet.

I och med hållbarhetstänk och lågkonjunktur har man också märkt en trend som innebär att de även konkurrerar med byggbranschen. Istället för att butiker och företag köper ny inredning väljer man att foliera om den man redan har – till exempel kan en kassadisk som det egentligen inte är något fel på enkelt få ett nytt utseende till ett billigare pris än att köpa en helt ny kassadisk, vilket också är bra ur ett miljöperspektiv.

– Just nu håller vi på med ett stort arbete där vi byter all inredning på en mackkedja i Sverige. Då tillverkar vi och så åker vi runt och monterar, ihop med andra montörer, säger Johan.

En stor del av det som tillverkas dagligen är dock basprodukter, som exempelvis affischer. Men duon menar att styrkan ligger i att de kan göra både det och mer specialprodukter som sticker ut.

– Bara det att vi köpte en varmbockningsmaskin och en större lasermaskin gör att vi kan tillverka helt andra saker, säger Tom.

Företagets kunder finns över hela landet och är både små och stora. De jobb man gör inom kommunen handlar mest om promotion; som kläder, pennor, muggar och mässmaterial. De större kunderna finns utanför kommunen – men det är ingen nackdel att verka på en mindre ort, tycker de.

– Jag kan inte se att det hade gått bättre för att vi legat i en större stad, typ Linköping. Det går lika fort att skicka från Motala, säger Tom.

Och kunderna hittar till företaget ändå, trots att man inte satsar på att aktivt hitta nya.

– Kontaktnätet är det viktiga. Man träffar folk när man är iväg och så pratar de med andra och så sprider det sig. Vi har nog inte behövt göra något aktivt jagande av kunder, egentligen.

Var ser ni er om fem år?

– Vi brukar säga att vi inte ens vet vad vi gör om sex månader, skrattar Tom och Johan fyller i:

– Nej, det är en bransch i ständig förändring så det gäller att haka på.

– Men i grunden kommer vi hålla på med vad vi gör nu, digitaltryck, säger Tom.

– Sedan om vi trycker främst på kartong eller plast, det vet vi inte. Det beror på alla andra, säger Johan.

Ida Norinder

Digital marknadskommunikatör på Tillväxt Motala.

Publicerad: 29 januari 2024
Senast uppdaterad: 29 januari 2024

Hittar du inte vad du söker?