Mopsen Bonnie följer mig med nyfikna ögon när jag går runt i den lilla ”söder”-inspirerade butiken. Det är mycket som kretsar kring Bonnie, det är hennes namn som pryder butiken. Linda var på jakt efter ett företagsnamn för att sälja sina egentillverkade smycken, hon hade under en vistelse i Paris inspirerats av orden ”de Luxe” men kände att ”Linda de Luxe” inte passade.
Hennes lilla mops heter Bonnie och ”BONNIE DELUXE” var ett faktum. Med sin blotta närvaro fyller Bonnie en stor funktion, en liten feelgood-spridare som även förklarar det breda utbudet av mopsrelaterade produkter i butiken.
– Ibland stannar Bonnie hemma på lördagar, då är det många kunder som saknar henne. Men min sambo måste ju få gosa lite med henne också, säger Linda och skrattar.
Linda ler ofta, då glittrar ögonen och än mer när hon pratar framtidsplaner:
– Jag drömmer om flera saker, det som känns närmast i tid är att kunna anställa en person, kanske på halvtid, då kan jag ägna mig åt administrativa uppgifter samt leta efter nya produkter och märken. På sikt vill jag förstås att min webbshop ska växa sig större.
Många vill besöka butiken
Försäljningen är större i den fysiska butiken jämfört med webbutiken, något som överraskar de flesta Linda inkluderat. Gällande butiken skulle hon gärna se att den blir större men hon är väldigt noga med att känslan ska bibehållas.
Det ska kännas som när man går på söder i Stockholm, lite trångt men genuint, personligt och med det lilla extra. Jag slår gärna in presenter, då kan man själv välja presentpapper säger hon och visar upp ett kollage som visar urvalet.
Det lilla extra är något hon verkligen har erbjudit sina kunder under pandemin. Initialt dök all försäljning men det återhämtade sig relativt snabbt, vilket Linda tackar sin webbshop för. Hon började med fri hemkörning, något många nappade på och som uppskattades av alla hon besökte.
Jag jobbade i butiken till kl 18. Till skillnad från många andra bibehöll jag mina öppettider, sedan körde jag runt och levererade på kvällen. Många köpte presenter och mottagarna blev glatt överraskade när jag dök upp utanför dörren med present och en hälsning.
Försäljningen har faktiskt ökat jämfört med tiden före pandemin och ett par nya kunder hittar till butiken varje vecka, förmodligen en positiv spin-off på hemkörningen.
Samarbetar gärna med lokala producenter
Lokalt samarbete är något som ligger Linda varmt om hjärtat. Börslycke gård, Catching treasures och Vadstena kafferosteri är några hon samarbetar med redan idag.
– Jag letar hela tiden efter nya samarbeten och skulle väldigt gärna vilja hitta på något med Brenda Hilding på Min söta värld, jag tycker hon gör så mycket bra saker.
Även lokala hantverkare vill hon lyfta. Ida Fahlgren och Maria Söderqvist virkar helt fantastiska konstverk som dessutom är användbara. Produkter från Sandra Danielssons krukmakeri samt hantverk från Ina design pryder hyllorna hos BONNIE DELUXE.
Inom ett par veckor lanseras Motalaprodukter från Annilito design, brickor, skärbrädor och planscher med landsbygdsorter samt stadsdelar i Motala. Här finns något för de flesta.
Det känns som jag har lyckats med min affärsidé, även om jag verkligen tyckte om mitt arbete inom demensvården så känner jag att jag har hittat hem nu!
Publicerad: 16 juni 2020
Senast uppdaterad: 18 september 2023