Konsten att dressa män

Bästa butiken i regionen 2021 och bäst av alla butiker i hela Sverige 2020. Dressman i Motala har fog att vara stolta. Klädaffären har med tiden lyckats bredda sitt sortiment och lockar idag män i alla åldrar.

IMG_4672

Inne på Dressman lyser skyltarna röda. Det är slutspurt på mellandagsrean och chanserna är stora att fynda. Men tiden då mellandagsrean lockade långa köer och skapade kaos är förbi. Den står nu Black Friday för sedan några år tillbaka, berättar Tina Welin, butikschef.
– Nu går det lite lugnare till i den här perioden efter jul. Själv står man och stampar lite. Nu längtar man efter att få packa upp alla nya varor och nyheter, säger hon med ett leende.

Utanför skiner solen och för tankarna till vår. Det är lätt att förstå vad Tina menar. Dressman har legat i samma butik vid Stora torget i ett tjugotal år. I begynnelsen hette affären Hagenfeldt innan de norska ägarna tillkom och sedan bytte namn till Dressman. Kedjan ägs av koncernen Varner-Gruppen som också äger Cubus, Carlings och Volt. I Sverige finns 180 Dressman-butiker och en av de som utmärker sig mest är alltså butiken i Motala. Hur kommer det sig?

– Resultaten räknas på butikernas egna resultat och jämför hur man står sig från tidigare år. Så det går inte på omsättning utan man tävlar mot sig själv. Den region vi tillhör består av 20 butiker och vi är väldigt stolta över att vi lyckades slå Nässjö i år. Det stod och hängde på självaste nyårsafton kan jag säga. Väldigt nervöst, säger Tina och skrattar.

Bäst i Sverige

Året innan det, 2020, utsågs butiken till bästa Dressman i Sverige. Trots att man inte nådde den titeln i år är Tina och hennes medarbetare Meisha Haglund väldigt nöjda.
– Eftersom vi tävlar mot oss själva så blir det ju hela tiden svårare att slå sina egna resultat. Vi är jätteglada över att ha kunnat visa upp så fina siffror även förra året. De senaste två åren har varit speciella på grund av pandemin och vi har i perioder haft det väldigt stillsamt i butiken, berättar Tina.

Att butiken har kunnat kamma hem så åtråvärda titlar handlar om de trogna kunderna menar hon. Och att man från de norska ägarna får tydliga signaler om att värna om dem.
– Är det något man lär sig genom att jobba på Dressman så är det att bli en jäkligt bra säljare. Det vi gör minst av allt är att stå bakom disk och ta betalt. Sedan är det speciellt att sälja just kostymer, här handlar det om att kunna balansera mellan att vara smakråd och samtidigt vara ärlig, säger Tina.

Dressman har ett stort sortiment av kostymer, för många ett sällanköp som inhandlas till de högtidligaste stunderna i livet. Student, bröllop och begravning. Extra vikt läggs vid att de ska sitta bra och utföranden kommer i korta, långa, breda och smala.
– Kostymer köps av många till stunder som kräver att alla detaljer är tipptopp. Därför är det jätteviktigt att komma in och prova så att det blir rätt längd. I omklädningsrummet märker man till exempel om man kräver storlek 50 i kavaj men 48 i byxa, förklarar hon.

– Det är alltid kul när man lyckas glädja en kund just vid kostymköp. Och det behöver inte vara bara en kund, ibland kommer det in hela följen som vi får i uppgift att klä upp i samma utförande. Kanske en släkt som ska resa i väg för att fira bröllop. Eller ett företag, säger Tina.

Allt fler unga hittar in i butiken

Det butiken säljer allra mest av är byxor och jeans. En bra dag kan de sälja upp mot 30 par.
– Ja jösses vad man har vikt byxor i sina dagar, säger Meisha.

Hon har jobbat i butiken nästan i lika många år som den har funnits här.
– Den största förändringen genom alla år är att vi har gått från att vara en gubbutik till att ha något för alla, säger hon.

Förutom byxorna har det även blivit populärt med overshirts, en form av jackskjorta ofta i lite kraftigare material.
– Men ibland är det svårare att förutspå våra storsäljare. För något år sedan vallfärdade unga killar in till oss när de hade fått nys om att vi hade fått in röd- och vitrutiga flanellbyxor. Alltså pyjamasbyxor. De kom in i extas, köpte dem och tog på sig dem direkt. Även i år har de sålt slut så fort vi fått in dem, säger Tina.

Även om modet har blivit enklare, Tina jämför med 40 år sedan då man tog på sig kostym när man skulle ut på Statt, så har åldern för kostymer sjunkit.
– Nu är det inte ovanligt att det kommer in killar med sina mammor när de slutar åttan eller nian för att de vill klä upp sig. Dock säljer vi inte lika mycket slipsar nu för tiden, många väljer en chic liten näsduk i bröstfickan i stället, säger hon.

En stark handel ger ett starkt centrum

Den röda mattan som leder in kunderna i Dressman-butiken får finbesök medan vi pratar. På den parkerar en återkommande kund sin hund medan han kikar igenom sortimentet. Klockan är efter lunch och utanför lokalens fönster syns Motalabor som njuter av solens återkomst.
 – Om man vill ha oss handlare kvar i stan är det viktigt att förstå att det enda man kan göra är att stötta oss genom att handla inne i centrum. Handla i vilken butik du vill, åk bara inte till Linköping brukar vi skoja, säger Meisha.

I centrum finns ingen rivalitet, tvärt om. Finns inte det kunderna eftersöker hos Dressman lotsar man dem vidare till någon av de andra butikerna.
– Just nu är torget i Motala bara en genomfartsled. Vad hände med att göra om det? Det är något vi har funderat mycket på sedan den där tävlingen arrangerades som inte ledde till något. Så svårt kan det inte vara att få till en förändring. Lite grönska med planteringar, sittgrupper och ett par fina trähus med handel i, säger Tina.

– Jag åkte förbi Borensberg för ett tag sedan och där hade de gjort så fint längs kanalen med växter och liknande. Ge mig hundratusen så skulle jag kunna göra underverk med torget, säger Tina och skrattar.

Även om vissa saker står still, rör det ändå på sig. Att Point tagit över tre fastigheter av fyra längs torget tycker hon känns positivt.
– Så kul att det äntligen händer något. Point har visioner och det är något som Motala behöver, menar hon.

Publicerad: 26 januari 2022
Senast uppdaterad: 18 september 2023

Hittar du inte vad du söker?