Det finns inget sätt att förbereda sig på en så här plötslig kris, men nu när det är ett faktum då gäller det att mobilsera krafterna och rikta dem rätt. Lättare sagt än gjort men tidsaspekten från idé till handling kan vara avgörande. Det finns många exempel på hur företagarna i Motala och Borensberg har gjort just detta.
Ett blomstrande företag som över en natt drabbades hårt är det Borensbergsbaserade företaget ”Camarda”. Företaget har haft en stadig tillväxt under de senaste åren med en verksamhet som består av försäljning av italienska delikatesser på mässor och marknader. Från en dag till en annan tappade man hela sin marknad.
– På en timme ställdes samtliga marknader och mässor under mars och april in och vi tappade 100% av vår försäljning. Det var så man ville gråta, kändes helt overkligt. Ofattbart. Man jobbar och kämpar, gör allt rätt, följer alla lagar, betalar sina arbetsgivaravgifter, skatter och moms, tecknar sina försäkringar. Och så händer något sånt här, utbrister Helena.
– Platt fall i marken och ingen kan hjälpa en – ingen kunde förutspå det här och det är ingens fel. Vi kunde inte undvika det här men betalar nu ett extremt högt pris. Vi är ett litet familjeföretag, där båda jobbar i företaget – det här är vår enda inkomstkälla, fortsätter hon.
Ägarna, tillika äkta paret, Helena och Francesco började direkt att skissa på en näthandel för att kunna nå ut med sina fina produkter. Man har även fått ställa in en kyldisk hos de etablerade Borensbergsföretagarna ”Butik Sofia och Maria” som drivs av Sofia Fackler och Maria Selin på Husbyvägen 8.
– Mitt i all oro över Coronaviruset och de snabba förändringarna i vårt samhälle känner vi en otrolig stöttning från våra lokala kunder, de handlar och taggar oss på sociala medier, sprider vårt namn och våra produkter. De är fantastiska! Vi hoppas och tror att vi och alla andra småföretagare och lokala handlare ska klara oss igenom den här krisen tillsammans, starkare än tidigare, säger Sofia.
Restaurangbranschen drabbas nu riktigt hårt och här finns ett exempel på en verkligt snabb omställning, tapasrestaurangen Pinchos, som liksom övriga krögare, från en vecka till en annan tappade en stor andel av sina gäster. Pinchos kunde redan i förra veckan gå ut och erbjuda take away. Jonas Kolmgren, ägare till Pinchos Motala om hur detta mottagits av Motalaborna:
Konceptet har tagits emot väldigt bra. Men det är betydligt enklare för oss som är en stor aktör. Allt tas fram nationellt så att lådor och matleveranser blir perfekta.
I kristider kan sociala medier fylla en mycket viktig funktion, där fina initiativ kan bli virala. Wahlstedts Bil köpte presentkort på en av de lokala restaurangerna och genomförde sedan en tävling på Facebook där man betonade vikten av att stötta våra lokala företag. Priset? Presentkortet förstås.
Också i Borensberg arbetar man hårt i sociala medier med att lyfta den lokala handeln med kampanjer och tävlingar. Det finns många hjältar i vår kommun och vi hoppas de blir ännu fler…
Publicerad: 27 mars 2020
Senast uppdaterad: 18 september 2023