Motala Bilpartner hela Sveriges bilhandlare

Motala Bilpartner är ett av Motalas just nu snabbast växande bolag och en av få MRF-anslutna begagnathandlare i Östergötland. Bakom framgångssagan hittar vi tre barndomsvänner vars företag saluför ett imponerande lager – med allt från pendlarbilar till lyxbilar.

Grabbarna på Motala Bilpartner

Skinande golv och snygga detaljer. Bilhallen på Vintergatan avslöjar inte utifrån hur stilfullt inredd hallen är. Ett golv så välputsat att man instinktivt vill ta av sig skorna, maffiga storprintstavlor pryder väggarna och en lyxig fotostudio drar ögonen till det ena hörnet på övervåningen. De välpolerade bilarna står tätt, tätt bredvid varandra, tydligt uppmärkta med bilmodell och pris.

Bara tanken att behöva parkera i en av de prydliga raderna gör mig nervös. Det är inte många centimeter mellan vrålåken. Här trängs Rolls Royce, Porsche och Ferrari med BMW, Mercedes och Audi men det är inte bara lyxbilar man säljer. Hos Motala Bilpartner finns så gott som alla märken representerade.

Vi har det roligaste lagret i Sverige, utbrister Mirza.

Det är dock de dyrare bilarna som lockar folk från hela landet till Motala Bilpartners bilhall i Motala.

– Vi vill vara den personliga bilhandlaren och har både kändisar som förstagångsköparen som kunder, säger Dennis och fortsätter:

– Det roligaste med det här jobbet är mötet med alla människor.

De tre musketörerna

Året var 2011 när Dennis Bolic startade Motala Bilpartner, fem år senare anställde han sin barndomsvän Mirza Kusljugic som säljare. Mirza gick sedan vidare till Porsche i Linköping, något som blev en kort sejour då Dennis lockade honom tillbaka redan efter ett halvår. 2019 blev nämligen Mirza tillsammans med den tredje barndomskompisen, Jonny Johansson, delägare i bolaget. 

– Jag höll på att jobba ihjäl mig, det gick inte längre att göra allt själv, förklarar Dennis.

Vännerna har en tydlig ansvarsfördelning där de verkligen kompletterar varandra, man gör det man är bra på och tycker är roligt.

– Jonny ansvarar för affärsutveckling, men han har ju ett par andra bolag att sköta också, så han är inte här dagligen. Mirza sköter inköp och jag jobbar med logistiken kring vår vagnpark, säger Dennis.

De är noga med att poängtera att det är en för alla, alla för en som gäller på deras arbetsplats. Precis som de tre musketörerna hinner jag tänka. På frågan hur mycket de jobbar så skrattar de bara.

Det här är inget jobb, det är en livsstil.

Dennis Bolic

Mirza visar en sms-konversation med en säljare som avslutades 04:04 och återupptogs 08:17.

– Det går snabbt, man måste hänga med annars har någon annan hunnit köpa bilen man vill åt. 

Hur är det att driva företag tillsammans med sina bästa vänner?

– Det är det bästa som finns, utbrister Dennis.

– Väldigt bra att vi är just tre. Om en tycker si och den andra så, kan den tredje avgöra, säger Mirza.

Ett vinnande koncept

Affärsidén består av att sälja riktigt bra, begagnade bilar. Mirza ansvarar för inköp och scannar marknaden hela tiden. Kontakter och olika köp- och auktionssajter är hans verktyg för att hitta de bilar som Motala Bilpartner vill ha i sitt lager. Dennis tar över ansvaret när bilarna anländer och testas externt, på lokala märkesverkstäder, eventuella fel åtgärdas.

Bakom den stora anläggningen finns en mindre del där bolagets ansvariga för bilvårdstjänster, Rogeh Salash huserar. Här arbetar man varje dag med att iordningställa alla fordon innan leverans. Sedan läggs de ut på hemsidan.

Vi sålde 850 bilar förra året, informerar Dennis.

Karl-Oskar Bragnell, Dennis Bolic, Mirza Kusljugic, Denis Grgic, August Ergenstam och Rogeh Salash.

Alltså drygt två bilar per dag konstaterar jag imponerat.

– Ja vi sålde näst mest bilar av alla begagnathandlare i Östergötland i fjol. Endast Platinum Cars i Norrköping sålde mer och den prestationen fick vi en fin utmärkelse för, säger Dennis.

Idag har de flesta branscher problem med kompetensförsörjning något som Motala Bilpartner har löst på ett eget sätt.

– Vi har headhuntat våra anställda. Denis jobbade på Mekonomen och vi blev så imponerade av hans driv. Han lyfte alltid kampanjer och försökte sälja trots att vi nästan aldrig var intresserade. Sedan fick vi veta att hans bästa kompis August som arbetade på Autoexperten var duktig på att fotografera bilar. Så vi bad honom provfota och det visade sig stämma, han är extremt noggrann, berättar Dennis.

– När vi behövde anställa ytterligare berättade Jonny att det jobbade en skön kille på en mack på andra sidan stan som var så trevlig att han åker dit för att tanka. Honom ville Jonny att vi skulle träffa, säger Mirza med ett leende.

Det var så Karl-Oskar blev en i gänget.

”Grabbarna i källaren”

Vad är det som gör deras företag så framgångsrikt? Mirza påtalar att alla verkligen kompletterar varandra. Något som även den anställda trion gör. Man arbetar hårt för att alla ska vara delaktiga och ställa upp för varandra.

– Vi särskiljer inte på ägare och anställda, av samma anledning går vi inte heller klädda i skjorta och slips, säger Dennis.

Vi är fortfarande de unga grabbarna i källaren som älskar att sälja bilar, men vi är väldigt flexibla vilket den här marknaden kräver. Det är vår styrka, säger Mirza.

Förutom att vara flexibla, är Motala Bilpartner också noga med sitt renommé. Man är en av få begagnathandlare i Östergötland som är medlemmar i MRF, Motorbranschens Riksförbund. Organisationen samlar den seriösa delen av bilbranschen, såväl inom handel som service och verkstad. Höga krav ställs på miljö, kvalitet, kompetens och affärsmannaskap för att få vara medlem. En kvalitetsstämpel med andra ord.

– Ja precis, för oss är det viktigt att ta ansvar för allt vi säljer, säger Dennis.

Nu när kronan är svag så säljer man fler bilar på export. Tyska marknaden är extra het just nu, hit skickas 8-10 bilar per månad.

De har dessutom försökt att digitalisera så mycket som möjligt, istället för att skriva ”repa på höger bakskärm” så fotas den så att kunden kan se exakt hur repan ser ut. Även tester läggs ut så att allt finns tillgängligt i samband med köp.

– Man kan faktiskt köpa en bil av oss direkt på Blocket, genom att klicka köp. Då går en låneansökan direkt vidare till våra samarbetspartners Santander bank och DNB no, förklarar Dennis.

Flexibilitet och tillgänglighet är alltså nycklar till framgång. Att hänga med och ställa om.

– För att uppfylla kundernas förväntningar måste vi leverera 100 %. Om det så innebär att leverera en bil till Stockholm klockan 20 på midsommarafton, vilket vi gjorde i år, säger Mirza med ett leende.

Under intervjun som pågått i en timme har jag antecknat i samma rasande fart som deras mobiler har blinkat.

För vad var det nu Dennis sa, det där om jobb och livsstil?

Johanna Sjögren

Älskar att skriva om Motala och dess landsbygd, men även lokala företagshistorier. Det finns många intressanta personligheter i vår vackra kommun.

Publicerad: 06 oktober 2022
Senast uppdaterad: 18 september 2023

Hittar du inte vad du söker?