Reklam & Co fokuserar på det långsiktiga och nära

Att göra ett inlägg då och då på sociala medier räcker tyvärr inte för att lyckas med sin digitala marknadsföring. Istället är det långsiktigheten som är viktig – något som Motalaföretaget Reklam & Co trycker mycket på.

– Man tror ofta att det finns en quick fix, men det gör det inte. Många företag är inte med i ”the long term“, och det måste man vara, säger Verner Norrbom.

Reklam & co.

Lite fördomsfullt kan man kanske tänka att ett ungt företag som sysslar med digital marknadsföring ska hålla till i en modern och flashig lokal mitt i centrum. Men Motalaföretaget Reklam & Co hittar man istället i ett industriområde på Ringtrastvägen, intill Vadstenavägen.
– Det är jättebra att vara här. Vi kan ha större lokaler än om vi legat centralt och har en helt annan möjlighet att ta emot stora saker i vår studio, berättar Felix Andersson, en av företagets grundare.

Den här dagen är fem av sju anställda på plats. De dukar fram kaffe och fikabröd innan vi slår oss ner i den mjuka, gröna soffan som står i ena hörnet av kontoret.
– Det är viktigt för oss att ha trevligt tillsammans. Vi fikar, har fredagsfrukostar och pratar mycket, förklarar Tilda Svensson Strid.

Grunden till det som skulle bli Reklam & Co lades redan på gymnasiet, när Oliver Atterflod och Felix Andersson studerade media och lärde kände varandra. När företaget senare startades 2018 hade båda andra jobb och körde Reklam & Co på fritiden. Men allt eftersom uppdragen blev fler kunde de övergå helt till sitt eget företag.

Under förra året anslöt Victor Schelin som webbutvecklare, Hjalmar Bladh som grafisk designer, Tilda Svensson Strid som projektledare och Verner Norrbom som säljare. Senast in i gänget är Vilma Rylander som är producent.
– Det har varit lite av ett mål att kunna dubblera varje år, men nu kanske vi får sänka det målet lite, säger Felix Andersson och skrattar.

Oliver Atterflod är en av de två grundarna till Reklam & co.

Sedan starten 2018 har det gått relativt snabbt för Reklam & Co. Från det första uppdraget – att ta fram en hemsida åt ett e-handelsföretag – har man nu gått till att kunna arbeta som en hel extern marknadsavdelning.
– I början handlade det främst om hemsidor, foto och film. Det har vi ju fortfarande kvar, men vi har utvecklats framåt och har nu en tjänst som vi kallar ”Din marknadskoordinator”, säger Oliver Atterflod.

Där ingår allt från att skapa hemsidor eller fotografera personalbilder till att sköta sociala medier och jobba med sökmotoroptimering. Fokus ligger på att hitta vad just det aktuella företaget behöver hjälp med.
– Man kanske börjar med att företaget vill ha hjälp med att få sin hemsida att synas bättre. Men ju mer man pratar så inser man att de behöver sociala medier, foton och annat också. Vi kommer aldrig med ett färdigt paket från början, utan det handlar om att lära känna företaget och se just den aktuella kundens behov. Det är viktigt för oss att vara flexibla, förklarar Verner Norrbom.

Många företag har idag en stor medvetenhet om betydelsen av digital marknadsföring, men vet inte exakt vad som krävs för att få det att fungera. De tar marknadsföring på Facebook som ett exempel:
– En kund kanske har testat att trycka på ”Marknadsför inlägg” och kör ut det till alla. Men det ger ingen effekt om man inte riktar sig till rätt målgrupp. Man kan inte marknadsföra en sopmaskin till alla som har Facebook, det gäller att välja rätt, säger Felix Andersson.
– Många vet hur de ska göra, men saknar den långsiktiga helheten. Det gäller att hålla i, inte bara göra en punktinsats och tro att allt ska lösas över en natt. Vi brukar säga att det egentligen inte är värt att kolla statistiken förrän tre till sex månader efter att vi börjat jobba med ett företag, säger Tilda Svensson Strid.
– Man tror ofta att det finns en quick fix, men det gör det inte. Många företag är inte med i ”the long term”, och det måste man, säger Verner Norrbom.

I företagets lokaler finns en studio där de kan fotografera eller filma det mesta, berättar Verner Norrbom.

Just långsiktigheten, upplever de, är det som fallerar för de flesta företag. Ska man bygga upp en längre relation med sina kunder och få ut någonting av det gäller det att tänka längre än bara här och nu. Och där finns inte alltid resurserna för företagen.
– Sociala medier har till exempel en tendens att bli det som kommer sist, något man gör kvart i fem innan man går hem.

De poängterar att det självklart är bra om företag vill göra saker själva och att de föredrar att se det som att de jobbar ihop med ett företag än enbart åt det.
– Det är det som är tanken med tjänsten ”Din marknadskoordinator”, att vi blir en del av företaget. Vi blir deras marknadsavdelning, helt enkelt.

Hur kommer det sig att ni stannade kvar och driver företag i Motala?
– Eftersom vi jobbar digitalt funkar det jättebra. Våra priser blir konkurrenskraftiga jämfört med de som finns på större orter och vi ser också en möjlighet att nå lite mindre företag som finns här. Det finns många fina företag här som behöver hjälp, säger Verner Norrbom.

Alla är uppvuxna och bor i eller omkring Motala och det ser de som en av sina styrkor.
– Jag är jättenöjd med att både bo och jobba här, jag är verkligen inte sugen att lämna Motala, säger Tilda Svensson Strid.

De ser sig också som ambassadörer för Motala när de jobbar med företag utanför området, eller är iväg på mässor och liknande.
– Vi vill kunna vara med och hjälpa Motala. Vi tycker om staden och önskade att vi som bor och verkar här kunde vara lite mer patriotiska. Motala förtjänar det, säger Verner Norrbom.

Därför är det också viktigt för Reklam & Co att ge tillbaka till staden. Ett sätt är att vara med och sponsra lokala föreningar och evenemang. Till exempel är man engagerade i Borens IK och var delaktiga i årets upplaga av Klassfotbollen.
– Det var så roligt att vara med! Vi satte upp en hemsida för anmälning, hjälpte till med marknadsföring och tryckte upp gympapåsar till alla barn. När klassfotbollen ägde rum satte vi upp ett tält med en soffa och tv och barnen kunde hänga hos oss och spela Fifa, det var jättekul, säger Felix Andersson.

Var ser ni er om fem år?
– Vår nyckel är närhet, så Motala kommer alltid vara basen. Men eftersom vi har kunder i hela landet så är ambitionen att kunna verka på fler orter. Det kan räcka med att ha en person på plats i ett område där vi har mycket jobb, säger Verner Norrbom.
– Det handlar inte om att bli hur stora som helst, utan att kunna tillgodose kundernas behov, säger Tilda Svensson Strid.


FAKTA: REKLAM & CO

• Startades 2018 av Oliver Atterflod och Felix Andersson.
• Till en början var företaget baserat i ett litet kontor i gamla brandstationen. 2020 flyttade man till större lokaler i industriområdet på Ringtrastvägen och 2021 utökade man lokalerna ytterligare. Förutom kontorsytor har företaget en egen fotostudio.
• Idag jobbar sju personer på Reklam & Co, med olika fokusområden.
• Företaget erbjuder tjänster inom digital marknadsföring, bland annat hemsidor, systemutveckling, fotografering, grafisk design, sökmotoroptimering och sociala medier. De erbjuder även tjänsten ”Din marknadskoordinator” där man fungerar som en extern marknadsavdelning.

Ida Norinder

Digital marknadskommunikatör på Tillväxt Motala.

Publicerad: 16 augusti 2023
Senast uppdaterad: 18 september 2023

Hittar du inte vad du söker?