Wheelking erbjuder rörelsefrihet till alla

Från solarier till fyrhjulingar. Företaget Wellnessking /Wheelking har utvecklats i takt med efterfrågan och 2023 ligger fokuset på produkter som bjuder på fart snarare än avslappning. Senaste produkten in i sortimentet är fyrhjulingar.

Wheelking

Aprilsolen sticker i ögonen på väg till Wheelkings lokaler intill Göta kanal. Här låg tidigare Motala verkstad rostfria, nu inrymmer byggnaden i stället små motorfordon i olika utföranden. Allt från promenadscootrar till mopeder och fyrhjulingar.
– Vi började med mopeder förra året. Och i februari fick vi in våra första fyrhjulingar, berättar Patrik Falk, marknadsansvarig och delägare i företaget.

Bakom raden av promenadscootrar står även två stora pooler. Wheelking har ett systerföretag i Wellnessking som saluför spabad, en bransch som nästan avstannade helt i höstas när elpriserna började stiga.
– Jag skulle säga att 98% av vårt jobb handlar om Wheelking just nu, men det kommer nog ändras om några veckor, säger Patrik.

– Vi räknar med att vi kommer få en hel del jobb som rör underhåll och reparationer av de spabad som man har haft avstänga under de senaste månaderna, förklarar Lasse Gullberg, VD och finansiär.

Personalstyrkan på totalt fem personer jobbar med allt från butiksförsäljning, reparationer och leverans av produkter.

Ett företag i förändring

När Lasse startade företaget tidigt på 2000-talet låg fokuset på solarier och den mesta av tiden låg han ute på vägarna. När den branschen började gå ner skiftade fokuset över till spabad.
– Och nu är fyrhjulingar det senaste, ler Lasse. Det ät tur att vi har haft många ben att stå på, annars hade vi inte funnits kvar.

Wheelking säljer fyrhjulingar från Viarelli och Goes och fordonet säljs året om till skillnad från mopeder och promenadscootrar. För att balansera upp utbudet ytterligare kommer man även att bli återförsäljare av den typen av mindre ellastfordon som är vanliga inom fastighetsförvaltning och postutkörning. Wheelking har precis rott hem en större upphandling som i år rör tio fordon, om allt går bra kan det under kommande år innebära mellan 100-200 fordon av den typen till samma kund.

– Historiskt har vi gjort en liknande stor affär och det var när vi sålde tjugofem promenadscootrar till Svenska Golfförbundet och deras Paragolfverksamhet i Sverige, berättar Lasse.

En av få återförsäljare med butik

Det fordon som Wheelking säljer mest av är just promenadscootrar, eller seniorscootrar som de även kallas. Sedan 2017 har de direktimporterat fordon av märket Elegant som kommer i en mängd utföranden. Det finns ganska många återförsäljare av promenadscootrar i Sverige men de flesta av dem finns bara online eller har showrooms.  

– Många uppskattar att man kan komma in i vår butik och provsitta och även provköra dem. I den mån det går levererar vi själva, i samband med det håller vi en genomgång av scooterns funktioner så våra kunder känner sig trygga att framföra fordonet, säger Patrik.

I morse fick Wheelking in en förfrågan från Småland och förra veckan sålde de en scooter till Vittangi i Haparanda. Företaget säljer produkter till hela Sverige. Nästa fundering att ta, rör huruvida lokalen man befinner sig i nu är optimal eller inte.
– Här ligger vi ju lite avsides, vi funderar på om vi skulle tjäna på att ligga kanske på Vintergatan tillsammans med andra försäljare av fordon. Eller om vi skulle ha mer centrala lokaler där vi kunde visa upp några våra modeller, förklarar Patrik.

Upp på hästen igen

Patriks funderingar angående Wheelkings framtid känns naturliga med tanke på hans bakgrund. I många år har han jobbat med att optimera sälj inom NTM-koncernen, bland annat på Corren och MVT. Efter 12 år kände han att det var dags att röra på sig. Han drömde om att vara sin egen chef och även att få personalansvar. I samma veva hade Lasse börjat känna att han behövde avlastning.
– Man kan säga att Patrik halkade in på ett bananskal, säger Lasse.

– Lasse pratade om att börja sälja mopeder och det tyckte jag lät roligt. Att få vara med och utveckla en ny inriktning. Sen kände jag att det var dags att hoppa på hästen igen, säger Patrik med ett skratt och berättar om hans första försök som egenföretagare.  

– För några år sedan drev jag ett drop-in solarium i Ljungsbro som bisyssla. Det var många turer med det där… Det är inte den bästa affär jag har gjort. Men det var på så sätt jag lärde känna Lasse, fortsätter han.

När det kommer till framtiden är de försiktigt positiva. Utmaningen är att balansera lagersaldot och att steppa upp marknadsföringen och bli synliga jämsmed Wheelkings konkurrenter digitalt.
– Där är jag trygg med Patrik, han kan sälj. Planen är att Patrik ska ta över verksamheten helt framöver och att jag kan ta ett kliv tillbaka, säger Lasse.

Tronföljden har säkrats!

Emelie Fredriksson

Publicerad: 04 april 2023
Senast uppdaterad: 18 september 2023

Hittar du inte vad du söker?