10. 7 trender i sociala medier 2022

Spegel spegel på väggen där, säg vem som duktigaste på sociala medier nästa år är? Följ med på en spaning inför nästa år på våra sociala plattformar! Del 10 och avslutande lektion i ””Bygg ditt varumärke digitalt med Emelie” visar att tiden för megainfluencers är över och fokus nu skiftar mot mer autentiska communitys.

Bygg_ditt_varumarke_med_emelie

För att sia om framtiden, är det alltid bra att utgå från nuläget. Våra vana att använda sociala medier har gjort att vi både förväntar oss mer av företag och reklam. Vi köper inte längre dåligt förbereda personligheter som gör reklam för varor. Vi vill att vårt flöde ska kännas äkta och personligt. Samtidigt interagerar över en miljard människor regelbundet med grupper på Facebook, allt från intressegrupper, till köp och sälj, diskussions- och inspirationsforum. Här har företag och varumärken mycket att hämta, men hur?

Det är en av frågorna inför året 2022 på sociala medier. Här kommer sju andra spaningar värda att ta med sig in i nya året!

Kundtjänstresan ställer högre förväntningar
Konsumenter som är trötta på att vänta på i telefon eller på mail, har upptäckt att tjänsten som levereras via sociala medier är omedelbar, bekväm och effektiv. I en Nielsen-undersökning beställd av Facebook sa 64 % av människor att de nu föredrar att skicka meddelanden i stället för att ringa ett samtal. Detta innebär samtidigt att trycket på företag att anpassa sig till så många kundtjänstkanaler som möjligt är rekordhögt.

Vi har tröttnat på perfekt
Det perfekta livet, hemmet och karriären tycks inte vara lika attraktivt längre. Åtminstone inte när det kommer till sociala medier. De flesta följare kan genomskåda hur tillrättalagd denna typ av innehåll är och söker sig istället till konton som anses ”äkta”. Som influencer gäller det därför att skapa ett större värde genom att vara ärlig, och ha tät kontakt med sina följare. Varumärken som samarbetar smart med content creators har chansen att möta en helt ny publik.

Shopping dygnet runt
Pandemin förändrade våra köpmönster och allt fler handlare såg vinsten med att integrera sina varor med sociala medier. Och den sociala handeln kommer inte att försvinna, snarare tvärtom. Under 2022 kommer små företag att utöka kundupplevelsen genom sociala skyltfönster medan stora företag kommer att testa gränserna för shoppingupplevelser online.

Källa: brave.se

TikTok tar över världen
Jepp du läste rätt. Med hänsyn till TikToks ökning och dess växande dominans inom sociala medier, samt hur de andra plattformarna nu anpassar sig för att förbli konkurrenskraftiga – så är detta en given trend för 2022. Andra plattformar kommer behöva anpassa sig och som varumärke bör man fundera på om man ska synas i kortvideokanalen om ens målgrupp befinner sig där.

Mer fokus på korta videor
Facebook var den första plattformen att premiera rörligt innehåll, men den senaste tiden har kraven på video ökat. Längre än två minuter ska de helst vara, annars får de ingen hjälp av algoritmerna att spridas. Det här för att Facebook har tagit upp kampen om att på riktigt konkurrera på Youtube. Samtidigt växer kortvideoformatet i andra kanaler. Utmanare som TikTok och Instagrams Reels har på kort tid tagit över som Gen Z:s (personer födda mellan 1995 och 2012) populäraste sociala medie-plattformar. Trenden med korta videos ställer högre krav på kvalitet, aktualitet och att få fram rätt budskap på några sekunder.

Allt fler loggar ut
Vi tenderar att spendera mindre tid på sociala medier nu för tiden. Dessutom avaktiverar ganska många användare sina sociala mediekonton. 32% av alla användare i Storbritannien och USA säger att de har inaktiverat eller stängt ett socialt mediekonto under de senaste 12 månaderna, enligt GlobalWebIndex. Vad betyder det för dig och ditt företag? För det första finns det ett uppenbart behov av att skapa mer engagerande innehåll. För det andra visar det att man inte kan undervärdea värdet av att äga egna kanaler som en hemsida, e-postmarknadsföring och nyhetsbrev.

Det finns en app för det
Från att se när bussen går, till att beställa pizza och träffa sin läkare. Allt detta kan idag enkelt göras via din telefon. Och användningen av mobila enheter visar inga tecken på att minska. Enligt AdAge kommer mobilutgifterna att växa till 65 miljarder dollar fram till 2020 endast i USA. Utvecklingen av 5G-teknik kommer att underlätta hur marknadsförare använder mobildata och förmedlar sina budskap online. Skulle era tjänster kunna förmedlas via en app? Boka kundmöte, boka träningspass, köpa produkter, beställa varor eller chatta med en servicetekniker?

Men undersök värdet noga innan. Finns behovet hos era kunder, skulle det spara er tid? Kanske finns det redan en app-lösning ni skulle kunna köpa in er på istället för att lägga dyra pengar på att själva skapa den. Det finns många till exempel på företag som utvecklar dyra appar för att sedan upptäcka att kunder/anställda hellre kommunicerar via befintliga sociala medie-kanaler.

Sista lektionen för den här gången

Jag hoppas att ni har kunnat fylla på verktygslådan med lite nya insikter och framförallt att ni har kunnat inspirerats. Den som säger att kommunikation är lätt har fel, idag är det kanske klurigare än någonsin. Det tar tid, engagemang och framför allt blir det som bäst när det är lustfyllt!

Även om det här är tionde och avslutande lektionen i ”Bygg ditt varumärke digitalt med Emelie” finns jag kvar. Hör gärna av er om ni har tankar och funderingar kring sociala medier och marknadsföring. Mig når ni på emelie.fredriksson@tillvaxtmotala.se

Detta är del 10 och avslutade artikel i en serie. Här hittar du övriga lektioner>> Bygg ditt varumärke digitalt med Emelie

Publicerad: 02 december 2021
Senast uppdaterad: 02 februari 2023

Hittar du inte vad du söker?