Att synas, skapa uppmärksamhet och generera affärer

Snart är våren här och så även Motala Expo 2020. Kanske årets viktigaste tillfälle att möta såväl befintliga som nya kunder. Hur ser du till att ditt företag får en perfekt mässhelg? Projektgruppen för Motala Expo bjuder på handfasta tips som hjälper dig att synas, skapa uppmärksamhet, generera affärer och få ditt företag att se ut som riktiga proffs!

whiteboard_us

Så, hur förbereder jag mig inför mässan? Man skulle kunna dela upp arbetet i tre olika faser. Före, under och efter. Nedan får du några enkla tips som hjälper dig strukturera arbetet före mässan.

Definiera målet med mässan
Fundera på varför ditt företag ställer ut på just denna mässa, och vad syftet med exponeringen är. Är du på plats för att träffa befintliga kunder eller vill du samla nya leads? Bestäm utifrån målet ett budskap som får ligga till grund i allt som återfinns i er monter under mässhelgen. Ett gott förarbete är helt vitalt för ett gott slutresultat.

Planera och lägg eventuella beställningar i tid
Kom ihåg att beställa de klassiska mässtrycksakerna i god tid, såsom mässvägg, visitkort, rollups och annat som ni är i behov av. Se till att följa ert företags grafiska profil! Er monter ska se ut, låta och kännas som ert företag. Få saker drar så mycket folk som en monter som känns genomarbetad och har en tydlig avsändare.

Varför inte testa videoformat? Ett enkelt sätt att fånga uppmärksamhet i ett virrvarr av människor och montrar. Tänk på att du har två eller tre sekunder på dig att fånga en besökares uppmärksamhet. Placera ditt budskap så det är lätt att snabbt ”avkoda” vad du vill ha sagt.

Marknadsför – redan innan!
Låt dina befintliga- och/eller nya kunder veta att du ska ställa ut på mässan. Locka med ett erbjudande som du vet din målgrupp attraheras av. Hur du når dem kan inte besvaras generellt. Rikta annonseringen där din målgrupp finns. Även detta kan en reklambyrå hjälpa dig med.

Förarbetet inför en mässa är inte alltid helt enkelt. Men, det finns många knep för att lyckas åtminstone lite bättre än dina konkurrenter. Med lite extra jobb inför mässan ökar era möjligheter att vara just den monter som mässans besökare stannar till vid en extra lång stund, och som kanske också gör mest affärer.

Håll utkik för kommande delar av Expoguiden, som hjälper dig under och efter mässan.

 
 

Publicerad: 05 februari 2020
Senast uppdaterad: 25 januari 2023

Hittar du inte vad du söker?