Motalas e-handlare i gemensam satsning på Motala Expo

E-handel befinner sig i stark tillväxt. Lokalt, i och runt Motala, finns flera framstående e-handlare som drar nytta av den starka marknaden. Med hjälp av Tillväxt Motala gör företagen nu gemensam sak och samverkar för att synliggöra den lokala e-handel för den lokala konsumenten. På Motala Expo 2019 hittar du dem i mässans största monter!

IMG_1721

E-handeln ökade med 15 procent under 2018. Det innebär att e-handeln i Sverige omsätter 77 miljarder kronor, och motsvarar 9,8 procent av den totala detaljhandeln i Sverige, enligt siffror från rapporten E-barometern.

I Motala har den lokala branschen av e-handlare sökt formerna för att tillsammans utveckla området i Motala. Ett av målen som snabbt identifierades var att synliggöra de lokala e-handelsföretagen och deras positiva värden för kommunens tillväxt. Tillsammans med näringslivsbolaget Tillväxt Motala, och med stöd från Swedbanks Alfastiftelse, görs nu första gemensamma satsningen för bolagen.

Ställer ut under gemensam flagg

Under företagsmässan Motala Expo 15-16 mars kommer besökarna att möta e-handlarna under gemensam flagg i årets största monter. Room 99 är ett av företagen som finns i den gemensamma montern som delas med nylanserade Coffert.se, Bodygain Nutrition, och konstnär Anna Falk. Emelie från Room99 är övertygad om att mässan blir ett bra tillfälle att synliggöra sig för motalaborna.

– De senaste åren har konsumenters köpbeteende förändrats och drabbat den fysiska handeln. E-handeln har blivit en slags syndabock för det ändrade köpbeteendet och vi ser nu därför fram emot att med vår gemensamma närvaro på mässan påvisa att vi, precis som handlarna i våra fysiska köpområden, också finns och verkar i Motala.

Vidare menar Emelie att hon tror det är viktigt att påvisa att våra lokala e-handlare är lokala företag som bidrar med arbetstillfällen och en starkare ekonomi. Emelie berättar att e-handelsmontern kommer ha tema Cyberspace, och syftar till att gemensamt välkomna alla besökare att träffa lokala e-handlare under lättsamma förhållanden.

– Vi vill förmedla ledordet We come in peace, som vi menar står för att vi e-handlare är fredliga och vill, lika mycket som alla andra handlare, bevara Motalas handel. Vi vill inte skapa några skillnader mellan olika typer av handel. Vi alla är lokala entreprenörer som brinner för våra idéer och som har den gemensamma tanken att bevara den lokala handeln. Tillsammans, både fysiska butiker och e-handlare, kan vi få stadens handel att blomstra! 

Ett bra forum även för konst

För konstnären Anna Falk är det första gången som hon ställer ut med företaget. Webbshoppen annaf.se lanserades sommaren 2018 och via den och sociala medier har hon kunnat nå ut till fler med sin konst. Nu ser hon fram emot Motala Expo 2019 för att träffa såväl befintliga som nya eventuella kunder.

– Jag har endast syns på konstutställningar tidigare, så det här blir något nytt för mig. Jag ser fram emot att få exponera min webbutik för fler, och att få visa vem jag är och vad jag producerar.

Projektledare för Motala Expo, Margareta Hagman tror starkt på idéen och ser fram emot mässhelgen.

– Det känns oerhört spännande att få visa upp e-handelsområdet, det kommer sticka ut på ett häftigt sätt och ge extra värde för alla våra besökare. I år testar vi för första gången också att låta våra utställare direktsälja sina produkter till våra besökare, det är en annan spännande nyhet som det ska bli kul att se hur den tas emot, säger Motala Expos projektledare Margareta Hagman.

Publicerad: 26 februari 2019
Senast uppdaterad: 24 januari 2023

Hittar du inte vad du söker?