– Det känns väldigt bra eftersom publishingpriset är Sveriges mest heltäckande grafiska kommunikationstävling, säger Johanna Sjögren, marknadsansvarig på Tillväxt Motala.
Hemsidan publicerades i början av sommaren, men arbetet med att ta fram Motalas nya besöksnäringssajt påbörjades redan förra hösten. Bland annat ringade man in målgrupp, styrkeområden och behov. Att lyfta landsbygden, aktörerna inom turismnäringen och stärka positioneringen som Östergötlands sjöstad har genomsyrat arbetet. Stort fokus har även lagts på redaktionella texter.
– I vår digitala tidsålder har en besökssajt en väldigt stark position när det kommer till att marknadsföra en destination. Därför lägger vi stor vikt på att hemsidan ska uppfattas både aktuell och visuell. Jag tycker att vi på ett bra sätt har lyckats sammanfatta både vad som gör Motala unikt för turister samt vilka aktörer som finns här och deras erbjuden, säger Johanna.
Publishingprisets jury består av verksamma inom området så som fotografer, grafiska formgivare, filmproducenter, journalister, redaktörer och UX designers. Webbsidan motalasjostad.se kommer tillsammans med sina fem medtävlande bedömas efter kriterierna användbarhet, design, textinnehåll och visuellt innehåll.
– Vi har tagit fram hemsidan tillsammans med Motalaföretaget DanagårdLitho, där webbdesignern Emelie Överstam har gjort ett enastående arbete, säger Johanna.
Tillväxt Motala ägs av det lokala näringslivet och jobbar för Motalas företag, därför strävar man alltid efter att ha lokala leverantörer. Det finns en fantastisk kompetens i kommunen, något som den här nomineringen vittnar om.
FAKTA
- Publishingpriset är en oberoende tävling för film, print och webb som inte har någon koppling till branschorganisationer.
- Har delats ut sedan 1990.
- Täcker över 40 kategorier, varav mer än hälften är unika för Publishingpriser.
- Aspekter som bedöms är textinnehåll, visuella inslag, form, regi, användbarhet.
Publicerad: 02 november 2021
Senast uppdaterad: 02 november 2021