Personalbrist hos Poppelstaden

Man i mönstrad skjorta står framför tegelvägg.

Poppelstaden Omsorg är Motalas största privata arbetsgivare med 227 anställda. Företaget har varit verksamt inom personlig assistans sedan 1994 och har lång erfarenhet av att anordna personlig assistans för kunder i olika åldrar och situationer. Där verksamhetsidén utgår helt ifrån brukarens specifika behov och önskemål.

Nu börjar det dock råda personalbrist. Pekka Gillman verksamhetschef på Poppelstaden Omsorg:

Vi är i akut behov av timvikarier. Detta pga att en hel del av vår personal är sjukskrivna just nu. Många av våra brukare tillhör riskgrupper och det är därför av extra vikt att man följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer om att stanna hemma vid minsta tecken på sjukdom.

Ja det gör ju att vår ordinarie personal får jobba väldigt mycket, vilket förstås inte håller i längden så nu tar vi gärna emot fler timvikarier.

Arbetsuppgifterna består av omvårdnad i hemmet, lite tydligare uttryckt man ska vara brukarens armar och ben. Laga mat, städa och förstås även hitta på lite roliga aktiviteter.
Företag som har överkapacitet och som har anställda som passar uppmanas här att höra av sig direkt till er men hur ska man göra om man vill börja arbeta för Poppelstaden?

Om man är intresserad eller vet någon annan som skulle passa för jobbet får ni gärna höra av er till oss, vi tar gärna emot era frågor via mejl i dagsläget. Maila: info@poppelstaden.se

Vi avslutar intervjun med att tipsa om Regionens nya tjänst matchajobben.nu, en webbtjänst som är kostnadsfri och icke kommersiell, tillgänglig för alla, där företag som påverkas negativt av coronaviruset får möjlighet att nå ut till andra företag.

Johanna Sjögren

Älskar att skriva om Motala och dess landsbygd, men även lokala företagshistorier. Det finns många intressanta personligheter i vår vackra kommun.

Publicerad: 02 april 2020
Senast uppdaterad: 07 juni 2021

Hittar du inte vad du söker?