
Kanske har du sett flaggorna med texten ”SMW – Swedish Microwave” som vajar bakom staketet när du kört förbi på Metallvägen. Eventuellt funderat på vad företaget sysslar med. Det korta svaret är att de utvecklar, tillverkar och säljer komponenter för satellitmottagning – och att de är världsledande i sin bransch. Totalt har man levererat produkter till 139 länder, sedan de grundades 1986.
– Inom vår bransch är vi världskändisar, men i Motala är vi tämligen okända, säger Pontus Larsson Brandt.
Produkterna som tillverkas i Motala används bland annat till Jordobservation, TV-distribution och för avlägsen kommunikation på exempelvis fartyg. Tekniken blir oumbärlig i områden där kommunikationen inte fungerar med det markbundna nätet eller som en back-up för sammhällskritisk kommunikation som alltid behöver fungera.
Produkter måste därför vara ute i alla väder och kunna klara extrema förhållanden, som exempelvis temperaturer från minus 40 till plus 80 grader.


Historien är viktig
Motalas historik av radio och satellitekommunikation är något företaget är stolt över och gärna lyfter med kunder över världen. På marknadsmaterial och på tavlor i lokalerna syns bilder över Motala och framför allt radiomasterna – som är en av anledningarna till att Swedish Microwave finns just här. Den världsledande teknologin har nämligen utvecklats steg för steg i Motala, först på Luxor, sedan Nokia och nu på Swedish Microwave. Fram till 1996 handlade mycket av Swedish Microwaves produktion om satellit-tv, riktat till både privatpersoner och för proffsbruk. Men då valde man i stället att satsa enbart på proffsmarknaden och har därefter hela tiden följt utvecklingen och blivit mer och mer högteknologiska.
En anledning till att företaget sticker ut inom branschen är att de har hela processen in-house. Medan många andra aktörer enbart ansvarar för en del av tillverkningen så finns utveckling, produktion, test, verkstad och kvalitetskontroll i samma lokal, liksom marknad, ekonomi och inköp. Alla anställda på Swedish Microwave har en otroligt viktig roll i att helheten fungerar.
– Vi gör allt från att utveckla och testa våra prototyper till att färdigställa produkterna på plats. Det är få företag som har den möjligheten idag, säger Robert Carlman.


Äger lösningarna själv
Företaget äger själv alla tekniska lösningar och är tydliga med att poängtera att det bara är de själva som bestämmer vad de utvecklar och kan därför ta långsiktiga beslut utan att känna pressen av en extern part.
Det här gör också att ledtiden för att få fram nya produkter blir kort – och bidrar till en tillåtande arbetsmiljö där kreativitet, testande och att ha kul hinner stå i fokus. Eftersom man utvecklar både hårdvaran och mjukvaran är man som ingenjör med och kan påverka i alla led; både sin egen arbetssituation och valet av teknik.
– Vi tror på att man måste våga göra fel för att lyckas, förklarar Anders Appelgren. Genom att utmana koncept och prova nya saker får man andra perspektiv som bygger erfarenhet och gör att man hela tiden fortsätter utvecklas.
De anställda beskriver hur det är en attityd som genomsyrar företaget och skapar en öppen arbetsmiljö där idéer får frodas.
– Jag slipper pendla till Linköping nu och det har förändrat både mitt arbetsliv och mitt privatliv. Här har jag möjlighet att vara flexibel på alla plan och det gör enorm skillnad.



Doldis i Motala
I Motala är företaget dock lite av en doldis, vilket de trivts bra med. Men för att få fler Motalabor, eller blivande Motalabor, att få upp ögonen för Swedish Microwave deltar företaget för andra året på Motala jobb- & kompetensmässa. Förra årets mässa resulterade i två anställningar och man är hoppfull inför årets mässa också – även om det skulle bli så att det inte resulterar i några konkreta anställningar.
– Det är inte många som vet vad vi gör och det kräver en speciell sorts kompetens. Många av våra medarbetare har jobbat med liknande saker, men får sedan möjlighet att utvecklas och lära sig mer här. De uppskattar verkligen arbetsmiljön vi har – det är en plats där man kan vara kreativ och har roligt på jobbet.
Men att de behöver bli fler i framtiden är det ingen tvekan om – och då handlar det om att hitta rätt personer snarare än exakt rätt kompetens. Swedish Microwave vill hela tiden ligga i framkant och blicka framåt.
– Vi vet vad vi vill åstadkomma. Det handlar om att fortsätta vara bäst på det vi gör, fortsätta utmana oss själva att bli bättre, men också om att ha kul på vägen, säger Pontus och fortsätter:
– Det bästa med att jobba här är att vi är världsledande, men agerar som att vi fortfarande har något att bevisa. Det håller oss hungriga och motiverade att ständigt utvecklas – och den känslan vill vi behålla.
Publicerad: 07 oktober 2024
Senast uppdaterad: 07 oktober 2024