Vässa din närvaro på sociala medier – Lektion 5

Bygg_ditt_varumarke_med_emelie
Text & bild: Emelie Fredriksson

Del 5 – Åtta sätt för företag att lyckas med Instagram
Instagram är kul, engagerande och varierande. Så länge ni lyckas med att ta fram bra bildmaterial är det Instagram enklare att skapa engagemang på än exempelvis Facebook. Men det är också en plattform som inte tillåter några genvägar. Att vara social är A och O!

Företagsprofilen på Instagram kan bli en viktig del av er digitala marknadsföring. Oavsett om ni har produkter ni vill kunna sälja direkt i appen eller om ni vill sprida kunskap om ert varumärke och hur ni jobbar. Men hur lyckas ni med Instagram för företag? Här kommer åtta tips på just det!

1. Inspirera för att väcka reaktion

Ni är experter på era produkter och tjänster. Inspirera era följare genom att publicera bilder som visar hur produkten tillverkas, kreativa sätt på hur kunder använder den eller hur det går till när kunder nyttjar era tjänster. Kombinera gärna med personliga behind-the-scenes-bilder från ert företag. Att vara personlig är ett lätt sätt att skapa engagemang. Varför? Det är svårt att vara ytligt och leverera floskler om man är personlig. Fundera över vad det är ni vill berätta och håll fast vi det. Inget slår ärligt engagemang!

2. Fyll ert konto med bra bilder

Det är klart att varje bild inte kan vara ett mästerverk, men låt inte ert flöde bli en halvljummen soppa. Ett bra tips är att inkludera människor, för människor gillar att se människor på bild. Vi triggas också av mänsklig närvaro i en bild, som att se en hand hålla i en produkt eller se en fot. Att låta personal och medarbetare förkomma i bild, till och med kunder, är också ett sätt att visa personerna bakom ert varumärke. Ha i åtanke att bilderna ofta kommer tittas på i mobiler, på mindre skärmar. Så det är bra om bilderna är så ”tydliga” som möjligt. Inte bara när det kommer till skärpa, utan också att de visar upp så få element som möjligt.

3. Bygg upp en följarskara

Fler följare innebär fler exponeringar och mer engagemang. MEN! Inte automatiskt. Instagrams algoritmer fungerar nämligen så att konton vi följer som vi inte interagerar med sorteras så småningom bort i våra flöden. Så se till att posta så bra inlägg så ofta ni kan. Ju bättre flöde desto lättare blir det att vilja följa er. Här kommer ett par tips på hur ni kan öka er följarskara:

Följ intressanta användare
Leta upp användare som har med ert företag, målgrupp eller bransch att göra och följ dem. Då får du se vad de publicerar och kanske följer de dig även tillbaka.

Gilla och kommentera andras bilder
Starta en konversation med andra användare genom att gilla och kommentera bilder ni tycker är intressanta. Ju mer ni pratar med andra, desto mer kommer andra prata med er.

Använd hashtags (#)
Sätt en hashtag före ett ord så blir ordet klickbart och ert inlägg kategoriseras med andra inlägg som har samma hashtag. Dels gör det att fler har chans att hitta era poster, dels är det en möjlighet att förtydliga vad det är man ser i bilden. Det går att använda upp till trettio hashtags till varje inlägg men en rekommendation är att använda mellan 7-10 stycken. Dels kan många hashtags ge ett rörigt intryck men de kan också störa varandras sökkraft.

4. Posta händelser/stories för att skapa engagemang

Idag erbjuder Instagram många fler möjligheter än att posta bilder i ert galleri. Instagram stories (på svenska händelser) är stående bilder och filmklipp som bara ligger kvar i ett dygn. Ni kan fästa dem under höjdpunkter på er företagsprofil så lever de kvar längre. Här kan ni ta ut svängarna lite mer och sänka kraven när det kommer till kvalitet. Ni kan också skapa omröstningar och låta era följare ställa frågor till er plus mycket mer som gör det roligt för följare att interagera med ert konto.

5. Instagram Shopping

Om ni har en e-handel är den här funktionen superbra. Den låter er nämligen tagga produkter direkt i era bilder. Sedan kan mottagarna enkelt klicka sig direkt från bilden till kassan. Det kortar ner köpprocessen för era kunder och ökar således chansen till slutfört köp. Perfekt!

6. Annonsera på Instagram

Att annonsera på Instagram som företagare är ett effektivt sätt att nå er målgrupp och visa upp ert innehåll. Lägg krutet på de inlägg som redan presterar bra, så att ni kan nå ut med dem till ännu fler. Och sponsra även inlägg som ni vill prioritera spridning av.
Rent praktiskt så behöver ni först se till att ni har växlat till profisionellt konto (se punkt 8). Kontot kopplar ni ihop med er Facebook-sida och Facebooks annonseringsverktyg Business Manager. Det är sedan därifrån annonseringen sker. Visst kan det verka snårigt, men ta er tid och lär känna verktyget. Ni kan också trycka på marknadsför direkt på inläggen både på Instagram och Facebook, men ni får mer kontroll om ni jobbar med marknadsföringen i Business Manager.

7. Växla till professionellt konto

Hur vet vi vilka av våra inlägg som går bra då kanske ni nu funderar över. Glöm inte att växla till professionellt konto för att kunna se hur många som nås av era inlägg, vilka de är och när. Det här gör ni genom att trycka på Redigera profil i er bio och sedan välja Växla till professionellt konto. Det enda ni behöver göra är att välja en kategori som passar er verksamhet bäst. Det här är också ett måste om ni vill marknadsföra i kanalen så chop chop!

8. Släpp pressen; schemalägga era inlägg

För att slippa stressen över att känna att ni ständigt behöver vara aktiva är ett tips att använda verktyg som underlättar schemaläggning. Förr krävdes det tredjepartslösningar (som till exempel Sprout och Hubspot) men sedan några år går det faktiskt att schemalägga inlägg på Instagram via Facebook!

Så här gör ni:
• Gå till Creator Studio (som ni hittar under Hantera sida-menyn på er Facebook-sida).
• Klicka på Instagram-ikonen längst upp i mitten. (Se till att du har anslutit rätt konto)
• Klicka på den gröna knappen ”Skapa inlägg” till vänster (Välj Instagram-inlägg eller IGTV).
• Skapa inlägget och klicka på pilen längst ned till höger om ”Publicera” (här hittar ni möjligheten att schemalägga ert inlägg).

Slutligen

Hoppas att några av dessa tips fungerar för er eller åtminstone inspirerar er till att prova något nytt. Kom ihåg att det här med att lyckas nå ut på Instagram inte är något som inte sker över en natt, det är en process. Ge inte upp, fortsätt kämpa och gör det som fungerar bäst för er, så kommer följarna till slut att rulla in.

Detta är del 5 i en serie.
Del 1, Skaffa en digital strategi
Del 2, Bli en superuser
Del 3, Hitta din röst i sociala medier
Del 4, Facebook för företag

Emelie Fredriksson

Publicerad: 27 maj 2021
Senast uppdaterad: 04 juni 2021

Hittar du inte vad du söker?