Viktor Frisk föreläste på lyckad innovationsmässa

52 utställare från förskola till gymnasium. Massor besökare och föreläsningar av influencern Viktor Frisk. Mässan ”Entreprenörskap för barn och unga” blev en fin avslutning på Innovation Week Motala.

Porträtt av Viktor Frisk

Varje år avslutas Innovation Week Motala med en stor mässa på Carlsund utbildningscentrum. Temat är entreprenörskap för barn och unga.

I år fanns 52 utställare från förskola till gymnasium på plats för att visa upp sitt arbete kring innovationer och entreprenörskap. De flesta av utställarna var gymnasieelever som driver företag inom ramen för Ung företagsamhet.

Bildningsnämndens ordförande Mark Henriksson (M) tycker att Innovationsveckan med den avslutande mässan är viktig:

– Det är viktigt eftersom skolan är en förberedelse för yrkeslivet. Då är arbetet med innovationer och utveckling centralt.

Förberedelse för yrkeslivet

Under mässan det mycket som händer och det krävs mycket logistik. Elever från hotell- och turismprogrammet agerar värdar under hela dagen.

– Det är kul att det är utställare från förskola och grundskola också. Genom att arbeta med entreprenörskap i skolan får eleverna en viktig förberedelse för arbetslivet. Därför är det bra att vi har fyra av branschråden inom Tillväxt Motala här idag, säger UF-lärare Jimmy Andersson.

Förutom barnens och elevernas fina arbete kunde besökarna ta del av influencern och artisten Viktor Frisks föreläsning.

– Jag pratar om att inget är omöjligt, att allt går med vilja, styrka och energi. Eleverna står inför stora val i livet. Jag hoppas att de ska inspireras, se skolan som något positivt och att det finns många bra vägar att gå. Jag vill sprida glädje och energi, säger Viktor Frisk.

Publicerad: 09 november 2019
Senast uppdaterad: 25 januari 2023

Hittar du inte vad du söker?