Vittnesmål från ett företag i Coronakrisens spår

Många företag drabbas hårt i Coronas framfart. Ett som stod först i kedjan och berördes tidigt är Camarda, ett Borensbergsbaserat företag som har specialiserat sig på att sälja italienska delikatesser på marknader och mässor. Här publicerar vi ett öppet brev från Helena Camarda, om de skakiga dagarna som förändrade hela deras livssituation. Men även om vändningen och vikten av ett lokalt nätverk.

Montage av flera foton

Helena Camarda:

Den 11 mars, då Folkhälsomyndighetens rekommendation att förbjuda folksamlingar över 500 personer kom, arbetade vi på Älvsjömässan i Stockholm. Vi var dubbel- och trippelbokade på mässor och marknader över hela Sverige fram till nyår 2020, bara under mars-april hade vi 66 mäss-och marknadsdagar inbokade.
Vid 16-tiden onsdag 11 mars kom första mailet om inställd mässa. Det var Motala Expo som skulle ha hållits fredag-lördag samma vecka, där vi skulle ha monterat på torsdagen. Bara minuter senare flyttades alla Bomässor fram på obestämd tid. Bomässor, seniormässor, motormässor, vårmarknader… allt inställt/framflyttat på en timme! Älvsjömässan stängdes samma kväll, fyra dagar tidigare än tänkt, så vi fick snabbt avboka de killar vi lånat in för att jobba åt oss i Stockholm torsdag-söndag medan vi andra två skulle ha varit i Motala och Helsingborg. På en timme ställdes sedan samtliga marknader och mässor under mars och april in och vi tappade 100% av vår försäljning. Dessutom står vi nu i valet att byta årets plats mot en plats nästa år (som då redan är betald) eller bara få delar av bokningsavgifterna återbetalade av arrangörerna. För oss som var bokade på 56 (!) inställda marknads- och mässdagar bara mellan 13 mars och 30 april är det en väldigt stor summa pengar vi nu riskerar att inte kunna få tillbaka och har svårt att ligga ute med till mars/april nästa år.

Man ville bara gråta, allting kändes helt overkligt. Ofattbart. Man jobbar och kämpar, gör allt rätt, följer alla lagar, betalar sina arbetsgivaravgifter, skatter och moms, tecknar sina försäkringar. Och så händer något sådant här! Platt fall och ingen kan hjälpa en – ingen kunde förutspå det här och det är ingens fel. Vi kunde inte undvika det här och betalar nu ett extremt högt pris. Vi är ett litet familjeföretag, där båda arbetar i företaget – det här är vår enda inkomstkälla. Nu kan man ju ifrågasätta om det är så smart att jobba tillsammans men fram till 11 mars var det fantastiskt! Vi jobbade dygnet runt och plockade ut en knappt nämnbar lön men företaget växte snabbt, nya kontakter knöts och vi utvecklades fort. Nu har vi stängt av värmen hemma, sagt upp allt som inte är absolut nödvändigt – extra försäkringar, pensionssparande, allt! Som egenföretagare med marknader och mässor som i princip enda försäljningskanal är vi först ut i vad vi tyvärr tror kommer sprida sig över hela samhället om ingen gör något snabbt.

Torsdagen 12 mars var en tyst och tung dag hemma hos oss; barnen gick till skolan och vi vuxna satt kvar tysta vid frukostbordet. Plötsligt arbetslösa. Plötsligt helt utan inkomst och möjlighet att försörja familjen. Insåg att det finns ingen hjälp att få, det här kunde vi inte försäkra oss mot, bygga lager eller spara undan pengar för. Ingen kunde förutse det här. Insåg också att nu gäller det att snabbt hitta nya försäljningskanaler, kanske kan det här ge oss tid och möjlighet att utvecklas åt något annat håll? Kanske kommer vi ut ur krisen och kan se tillbaka på den här tiden som en vändpunkt, något vi lärt oss av men också låtit oss förändras av?

Vi har ett fantastiskt nätverk i Borensberg, vänner, kunder, grannar, fd kollegor. Borensberg och alla Borensbergsbor är verkligen vår och företagets styrka! Många hörde av sig och ville köpa ost och andra italienska delikatesser, redan på torsdagens kväll började vi leverera hemifrån. Någon efterfrågade beställningslistor att ta med och lägga ut på jobbet, andra gjorde egna listor och mailade beställningar från kollegor och bekantas bekanta. Otroligt vilket stöd!

På torsdagens kväll (bara 24 timmar efter att mässor/marknader stängt!) hade Pontus Ferm – sedan tidigare webmaster till vår hemsida www.camarda.se – på eget initiativ börjat spåna på en webbshop. Skicka ost i kylemballage till kunder över hela Sverige! Wow, vilken grej!! Det har vi pratat om länge men inte hunnit med, nu har vi plötsligt ett sätt att nå ut till våra kunder i Stockholm, Malmö, Grythyttan, Göteborg och Kiruna utan att åka dit! Två veckor senare är webbshopen i princip helt färdig att lansera, inklusive avtal med PostNord, betalningstjänst och kylemballage.

Samtidigt hörde Sofia Fackler och Maria Selin av sig. De är kvinnorna bakom den fina inredningsbutiken ”Sofia och Maria” på Husbyvägen 8 i Borensberg. Frågan var om vi var intresserade av att flytta in i ett av deras rum i butiken, samarbeta över gränserna, hjälpas åt med hyran i tuffa tider men också bemanning av båda butikerna. Dra kunder åt varandra. Samarbeta! Ett mycket generöst och lite galet förslag att blanda inredning med mat men åh så fantastiskt! Så blev vi med butikslokal bara två dygn efter den där tysta, tunga frukosten då vi båda var arbetslösa och hade förlorat möjligheten att försörja familjen! Fantastiskt! På torsdagen veckan efter, när butiken åter öppnade, var vi där och tog upp beställningar på ost, delikatesser och delikatesstallrikar som sedan gjordes i ordning i vår livsmedelsgodkända lokal på Källgatan och hämtades av kund under fredagen och lördagen. Sakta men säkert börjar vi nu, ännu en vecka senare, få allt på plats; hyllor, bord, kassasystem, skärmaskin och kyldisk. 23-24 olika sorters ost, salami, parmaskinka, vår fina olivolja, pesto, färdiga såser, delikatesspasta. Och kunderna och beställningarna strömmar in både till Camardas och Sofia och Maria!

Mitt i all oro över Coronaviruset och de snabba förändringarna i vårt samhälle känner vi en otrolig stöttning från våra lokala kunder, de handlar och taggar oss på sociala medier, sprider vårt namn och våra produkter. De är fantastiska! Vi hoppas och tror att vi och alla andra småföretagare och lokala handlare ska klara oss igenom den här krisen tillsammans, starkare än tidigare.

Kombinationen Inredningsbutik och Delikatessbutik kändes först väldigt annorlunda men nu har vi insett att vi har nästan precis samma kundkrets utan att konkurrera med varandra. Vi attraherar samma kunder, de köper både inredning och delikatesser. Ett vinnande koncept! Samarbete mellan företagare när det är som bäst! Tillsammans är vi starkare.

Publicerad: 27 mars 2020
Senast uppdaterad: 25 januari 2023

Hittar du inte vad du söker?