Cityindex visar: Fysiska handeln ökar igen

Under 2023 ökade försäljningen med 3 procent i Motala centrum, enligt årets Cityindex. Undersökningen visar även att Motala har en stark externhandel i form av Bråstorp och att det återigen är den fysiska handeln som driver tillväxten i landet.

090419_62

Cityindex är en nationell rapport som beskriver omsättningsutvecklingen för detaljhandel, restaurangnäring, hotellbransch och kommersiell service i Sveriges 104 stadskärnor under det senaste helåret. Rapporten är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Siffrorna från Cityindex visar att den fysiska handeln i Sverige återigen växt (+4,2 procent) medan e-handeln krympt (-2 procent) under 2023. Det är andra året i rad som den fysiska handeln drev tillväxten, vilket är positivt för stadskärnorna och den lokala handeln.  

Undersökningen, som presenterades i slutet av oktober, visar att utvecklingen i Motala centrum är jämförbar med den i andra medelstora städer i Sverige. Under 2023 ökade försäljningen i Motala centrum med 3 procent, vilket är på samma nivå som liknande städer. Störst ökning står hotell- och restaurangbranschen för, med 7 procent, följt av hem och fritid på 4 procent. Totalt har Motala centrums verksamheter ökat omsättningen med 17 miljoner och har två fler verksamheter än året före.

Dagligvaruhandeln växer – men inte i Motala centrum

Den lägsta siffran i Motala centrum står dagligvaruhandeln för, med en ökning på enbart 1 procent. Det kan förklaras av att Östenssons i mitten av året stängde sin verksamhet i Motala centrum och att Coop Linden ligger utanför undersökningens definition av stadskärnan.

– Vi ser att dagligvaruhandeln går upp i andra medelstora städer, vilket visar även på Motalas potential inom det området. Men för att det ska finnas underlag för en ny dagligvaruhandel i centrum behövs fler bostäder, säger Rikard Norman, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna.

Under 2023 hade Motala centrum en något lägre befolkningsandel, 3 procent, som bodde i stadskärnan än andra medelstora städer (5 procent).

– Vill vi ha en levande stadskärna behöver vi ha bostäder. Även de som inte bor där vinner på det. Motala är på god väg med flera projekt som Bagaren och Gallerian, vilka vi hoppas snart kommer igång. Det är bra för centrum, säger Rikard Norman.

Motala centrum har en starkare nettoinpendling än liknande städer. Undersökningens pendlingsindex är 263, att jämföra med 194 för andra medelstora städer. Att en större del pendlar in till centrum för att arbeta ger, liksom fler boende, positiva effekter på handel, restauranger och övrig service i området.

Att Motala centrum trots bristen på dagligvaruhandel ligger på 3 % tillväxt visar dock att övriga butiker går lite bättre jämfört med i andra medelstora städer.

Två nya områden blir allt viktigare

I årets undersökning lyfts två nya områden fram som viktiga för stadskärnans tillväxt; kulturella och kreativa näringar (biografer, gallerier, teatrar med mera) samt cirkulära verksamheter (second hand, reparationer med mera). Här ligger Motala lite under snittet för jämförbara medelstora städer, med tre verksamheter inom kultur och 1 procent cirkulära verksamheter. Värt att nämnas är att Folkets hus, Saluhallen och Kulturskolan ligger utanför undersökningens mätområde.

De här verksamheterna ser man bidrar till ett större flöde av människor i stadskärnan. Fler människor i rörelse leder till större trygghet, skapar liv och får besökare att stanna längre – vilket i sin tur gör det mer sannolikt att de också konsumerar på platsen. Enligt Cityindex ser man att omsättningen i stadskärnan ökar med 4,3 procent när en ny kulturverksamhet etableras.

Stark externhandel i Bråstorp

Den fysiska handeln i Motala kommun fördelar sig lite annorlunda mot resten av de medelstora städerna i undersökningen. Här handlar 16 procent i stadskärnan, 44 procent i externhandel, det vill säga Bråstorp, samt 39 procent i övrig fysisk handel på andra platser i kommunen. I övriga liknande kommuner är den övriga handeln större än externhandeln.

– Motalas externhandel är stark, starkare än genomsnittet. Men det betyder inte att centrum automatiskt är svagare. Båda två kan existera och stärka varandra, säger Ida Norinder, platsutvecklare på Tillväxt Motala.

Fotnot: En stor del av tillväxten kan dock fortfarande förklaras av inflationen, som 2023 låg på 6 procent, vilket i praktiken innebär att det enbart är siffror över 6 procent som visar en ökad försäljning.

Frågor?
Rikard Norman                                                     Ida Norinder
näringspolitiskt ansvarig                                    platsutvecklare
Fastighetsägarna                                                  Tillväxt Motala
rikard.norman@fastighetsagarna.se                ida.norinder@tillvaxtmotala.se

Ida Norinder

Digital marknadskommunikatör på Tillväxt Motala.

Publicerad: 04 november 2024
Senast uppdaterad: 05 november 2024

Hittar du inte vad du söker?